Stationair raadsel

1978-1993
Gebruikersavatar
Hofman
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Stationair raadsel

Bericht door Hofman » wo 20 aug, 2025 16:14

Style&Co schreef:
wo 20 aug, 2025 16:01
Van een man met gleufhoed, grijze regenjas en het Parool van eergisteren onder zijn linkerarm hoorde ik dat dit probleem alleen maar voorkomt bij tot FPT omgebouwde lpt's waar tot overmaat ook nog eens een Turbo_S badge op de achterklep prijkt. Ik vrees dat er niks anders opzit dan de auto terug te bouwen naar de specs zoals deze de fabriek verliet
Hearsay, allemaal hearsay. Ik ontken alles 😀

Gebruikersavatar
Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Re: Stationair raadsel

Bericht door Cornelius » wo 20 aug, 2025 22:49

Het gasklephuis en de buis ervoor kunnen van binnen na verloop van tijd wat vettig worden.
Normaal zit er nog een kleine speling rondom, als de klep sluit bij loslaten gaspedaal en de vettigheid sluit de opening af dan smoort de boel voordat de AIC opent.
Beetje schoonmaken kan geen kwaad.

En je kunt het signaal van de gaskleppotmeter ook eens nameten, die geeft uiteindelijk naar je ECU door dat de klep dicht is, en dus de AIC open moet.
(Bij die van mij heb ik de gaten wat groter gevijld, zodat ik de potmeter iets kon draaien tov de klep, gaat de AIC ook op tijd open.)

Eigenlijk weinig last nu.
De ECU onthoudt de laatste stand van de AIC regelaar. Als die open moet weet de ECU vooraf al hoeveel pulsen nodig om het toerental op 900 te krijgen.
Zit er dan vettigheid in klopt het plaatje niet en blijft het toerental eerst te laag.

Vacuumslangen en de bijbehorende afdichtingen in het inlaattraject ook nakijken.

Polderracer
Geregistreerd lid

Re: Stationair raadsel

Bericht door Polderracer » di 26 aug, 2025 15:26

Style&Co schreef:
wo 20 aug, 2025 16:01
Van een man met gleufhoed, grijze regenjas en het Parool van eergisteren onder zijn linkerarm hoorde ik dat dit probleem alleen maar voorkomt bij tot FPT omgebouwde lpt's waar tot overmaat ook nog eens een Turbo_S badge op de achterklep prijkt. Ik vrees dat er niks anders opzit dan de auto terug te bouwen naar de specs zoals deze de fabriek verliet
Een onjuiste badge, jah dat verklaart alles. De stappen zijn dan ten eerste de badge juist maken, een theologische studie naar de Saabbijbel, en maandelijkse offers brengen aan de trollen. Als de Saabgoden met je zijn zal het probleem dan vanzelf verdwijnen.

Bron: Een man met een hoge punthoed, met olie besmeurde witte soutane versierd met een volledige Saab pins collectie, een Bentley manual onder zijn arm.

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Stationair raadsel

Bericht door Style&Co » di 26 aug, 2025 22:33

Polderracer schreef:
di 26 aug, 2025 15:26
Een onjuiste badge, jah dat verklaart alles. De stappen zijn dan ten eerste de badge juist maken, een theologische studie naar de Saabbijbel, en maandelijkse offers brengen aan de trollen. Als de Saabgoden met je zijn zal het probleem dan vanzelf verdwijnen.
maar o wee als je niet 'des Saabs' geleefd hebt... dan komt de Saab orginal Gestapo bij je langs en die zijn niet mals

Gebruikersavatar
Hofman
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Stationair raadsel

Bericht door Hofman » di 02 dec, 2025 9:37

Hofman schreef:
di 19 aug, 2025 13:58
Lambda heb ik nog niet uitgesloten. Temperatuursensor ook niet. Wat voor sensor is dit? Gasklepsensor wel gecheckt. Die weerstand is ook een goede tip inderdaad.
Lambdasensor en temperatuursensor vervangen. Die eerste bleek de boosdoener te zijn. Nu ongeveer het hele Lucas systeem vervangen is, blijkt de man met de gleufhoed en het parool van eergisteren onder de arm wellicht zelf van gisteren.

Wagen rijdt als nooit te voren! Dank allen voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Stationair raadsel

Bericht door Saapie » di 02 dec, 2025 9:46

Mooi zo. Fijn dat het opgelost is

Polderracer
Geregistreerd lid

Re: Stationair raadsel

Bericht door Polderracer » wo 03 dec, 2025 16:02

Goed om te horen! Bedankt voor de update, ik ga het zelfde proberen.

Plaats reactie