Hearsay, allemaal hearsay. Ik ontken allesStyle&Co schreef: ↑wo 20 aug, 2025 16:01Van een man met gleufhoed, grijze regenjas en het Parool van eergisteren onder zijn linkerarm hoorde ik dat dit probleem alleen maar voorkomt bij tot FPT omgebouwde lpt's waar tot overmaat ook nog eens een Turbo_S badge op de achterklep prijkt. Ik vrees dat er niks anders opzit dan de auto terug te bouwen naar de specs zoals deze de fabriek verliet
Stationair raadsel
-
Hofman
- Donateur (2x)

Re: Stationair raadsel
-
Cornelius
- Donateur (10x)

Re: Stationair raadsel
Het gasklephuis en de buis ervoor kunnen van binnen na verloop van tijd wat vettig worden.
Normaal zit er nog een kleine speling rondom, als de klep sluit bij loslaten gaspedaal en de vettigheid sluit de opening af dan smoort de boel voordat de AIC opent.
Beetje schoonmaken kan geen kwaad.
En je kunt het signaal van de gaskleppotmeter ook eens nameten, die geeft uiteindelijk naar je ECU door dat de klep dicht is, en dus de AIC open moet.
(Bij die van mij heb ik de gaten wat groter gevijld, zodat ik de potmeter iets kon draaien tov de klep, gaat de AIC ook op tijd open.)
Eigenlijk weinig last nu.
De ECU onthoudt de laatste stand van de AIC regelaar. Als die open moet weet de ECU vooraf al hoeveel pulsen nodig om het toerental op 900 te krijgen.
Zit er dan vettigheid in klopt het plaatje niet en blijft het toerental eerst te laag.
Vacuumslangen en de bijbehorende afdichtingen in het inlaattraject ook nakijken.
Normaal zit er nog een kleine speling rondom, als de klep sluit bij loslaten gaspedaal en de vettigheid sluit de opening af dan smoort de boel voordat de AIC opent.
Beetje schoonmaken kan geen kwaad.
En je kunt het signaal van de gaskleppotmeter ook eens nameten, die geeft uiteindelijk naar je ECU door dat de klep dicht is, en dus de AIC open moet.
(Bij die van mij heb ik de gaten wat groter gevijld, zodat ik de potmeter iets kon draaien tov de klep, gaat de AIC ook op tijd open.)
Eigenlijk weinig last nu.
De ECU onthoudt de laatste stand van de AIC regelaar. Als die open moet weet de ECU vooraf al hoeveel pulsen nodig om het toerental op 900 te krijgen.
Zit er dan vettigheid in klopt het plaatje niet en blijft het toerental eerst te laag.
Vacuumslangen en de bijbehorende afdichtingen in het inlaattraject ook nakijken.
-
Polderracer
- Geregistreerd lid
Re: Stationair raadsel
Een onjuiste badge, jah dat verklaart alles. De stappen zijn dan ten eerste de badge juist maken, een theologische studie naar de Saabbijbel, en maandelijkse offers brengen aan de trollen. Als de Saabgoden met je zijn zal het probleem dan vanzelf verdwijnen.Style&Co schreef: ↑wo 20 aug, 2025 16:01Van een man met gleufhoed, grijze regenjas en het Parool van eergisteren onder zijn linkerarm hoorde ik dat dit probleem alleen maar voorkomt bij tot FPT omgebouwde lpt's waar tot overmaat ook nog eens een Turbo_S badge op de achterklep prijkt. Ik vrees dat er niks anders opzit dan de auto terug te bouwen naar de specs zoals deze de fabriek verliet
Bron: Een man met een hoge punthoed, met olie besmeurde witte soutane versierd met een volledige Saab pins collectie, een Bentley manual onder zijn arm.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Re: Stationair raadsel
maar o wee als je niet 'des Saabs' geleefd hebt... dan komt de Saab orginal Gestapo bij je langs en die zijn niet malsPolderracer schreef: ↑di 26 aug, 2025 15:26Een onjuiste badge, jah dat verklaart alles. De stappen zijn dan ten eerste de badge juist maken, een theologische studie naar de Saabbijbel, en maandelijkse offers brengen aan de trollen. Als de Saabgoden met je zijn zal het probleem dan vanzelf verdwijnen.
-
Hofman
- Donateur (2x)

Re: Stationair raadsel
Lambdasensor en temperatuursensor vervangen. Die eerste bleek de boosdoener te zijn. Nu ongeveer het hele Lucas systeem vervangen is, blijkt de man met de gleufhoed en het parool van eergisteren onder de arm wellicht zelf van gisteren.Hofman schreef: ↑di 19 aug, 2025 13:58Lambda heb ik nog niet uitgesloten. Temperatuursensor ook niet. Wat voor sensor is dit? Gasklepsensor wel gecheckt. Die weerstand is ook een goede tip inderdaad.
Wagen rijdt als nooit te voren! Dank allen voor het meedenken.
-
Polderracer
- Geregistreerd lid
Re: Stationair raadsel
Goed om te horen! Bedankt voor de update, ik ga het zelfde proberen.