Blauwe draad van elektrische antenne onderbreken met EXTRA knop in dashboard
-
gigadino
- Geregistreerd lid
Blauwe draad van elektrische antenne onderbreken met EXTRA knop in dashboard
Ik heb een EXTRA dashboard knop weten te bemachtigen, waarmee ik het automatisch in en uitschuiven van de elektrische antenne zelf kan bedienen als de autoradio aanstaat.
Achter twee ‘blinde’ knoppen vond ik twee connectoren (voor airco en recirculatie). Ik ben van plan een van deze twee connectoren los te halen en te gebruiken voor de blauwe draad vanaf de autoradio naar de elektrische antenne.
Is er iemand die een schemaatje heeft hoe ik dir antennedraad moet aansluiten aan die connector?
Achter twee ‘blinde’ knoppen vond ik twee connectoren (voor airco en recirculatie). Ik ben van plan een van deze twee connectoren los te halen en te gebruiken voor de blauwe draad vanaf de autoradio naar de elektrische antenne.
Is er iemand die een schemaatje heeft hoe ik dir antennedraad moet aansluiten aan die connector?
-
Ewout
- Donateur (5x)

Re: Blauwe draad van elektrische antenne onderbreken met EXTRA knop in dashboard
Van welk modeljaar is de 900?
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: Blauwe draad van elektrische antenne onderbreken met EXTRA knop in dashboard
De antenne wordt aangestuurd door de groene draad geloof ik.
-
sterkstromer
- Donateur

Ik heb dit gedaan in m'n 9-3 OG: antennedraad opgezocht, doorgeknipt en hij wordt nu doorverbonden met de "O" knop.
-
gigadino
- Geregistreerd lid
Mijn 900 is van 1993, een van de laatst gemaakte 900 classics. De draad is blauw. Ik heb zelf de elektrische antenne als upgrade geïnstalleerd. Vandaar dat ik weet dat de draad blauw is.
Dus wat je feitelijk doet, is de draad inderdaad onderbreken en de extra schakelaar er tussen zetten.
Waar ik trouwens ook nog niet uit ben, is hoe ik de bestaande aangesloten pinnen in de connector het beste kan losmaken. Waarschijnlijk is het beste om een de-pin tooltje te halen, maar welke versie moet ik dan gebruiken.
Het handigste zou eigenlijk nog zijn om zo’n connector los aan te schaffen, maar die dingen zijn schaars.
Alvast veel dank voor alle tips en moeite.
Dus wat je feitelijk doet, is de draad inderdaad onderbreken en de extra schakelaar er tussen zetten.
Waar ik trouwens ook nog niet uit ben, is hoe ik de bestaande aangesloten pinnen in de connector het beste kan losmaken. Waarschijnlijk is het beste om een de-pin tooltje te halen, maar welke versie moet ik dan gebruiken.
Het handigste zou eigenlijk nog zijn om zo’n connector los aan te schaffen, maar die dingen zijn schaars.
Alvast veel dank voor alle tips en moeite.
-
Ewout
- Donateur (5x)

Oorspronkelijk was de draad groen, zoals Saapie ook zegt. Maar misschien heb je hier iets aan. Volgens mij werkt de mistlampschakelaar (88) identiek aan een EXTRA-schakelaar, maar check het gerust even:

-
vel0city
- Donateur (2x)

De draad is groen vanaf de radio naar achteren. Daar komt hij samen in een stekkertje met een rood draadje bij het linker achterwiel, een beetje onder het achterlicht gefrummeld zou 'ie moeten zitten. Die rode draad is een constante plus zodat als je de auto uitzet (en dus ook de radio uitzet) de antenne wel gewoon prik heeft om te zakken. Massa wordt gemaakt op de voet van de antenne door de boutjes die daar in het chassis zitten. Het is denk ik wel beter om dat massadraadje even te verlengen naar de massa van het dichtstbijzijnde achterlicht, dan weet je ook zeker dat de massa goed is. De stekkertjes zelf zijn er uit te halen met een hele kleine platte schroevendraaier, met wat gefrummel duw je het clipje op het stekkertje plat waarna je die uit de stekkerbehuizing kan trekken.
Als ik mag vragen, waarom wil je er een extra schakelaar tussen zetten? De radio kan prima het in- en uitklappen regelen, als het een unit is die slim genoeg is kan hij ook wel de antenne laten zakken als je audiosource de antenne niet nodig heeft, zoals Bluetooth of een bedrade AUX ingang. Ik heb zelf er wel voor gekozen in mijn Classic (op aanraden van een mede-forummer) om het antenne-op signaal te onderbreken als de achterklep open gaat, met een relais dat wordt gevoed door de achterbakverlichting. Zo is er minder kans dat lading de antenne een duw geeft, deze scheef zet en vervolgens met het open- of dichtdoen van de klep de mast afbreekt.
Als ik mag vragen, waarom wil je er een extra schakelaar tussen zetten? De radio kan prima het in- en uitklappen regelen, als het een unit is die slim genoeg is kan hij ook wel de antenne laten zakken als je audiosource de antenne niet nodig heeft, zoals Bluetooth of een bedrade AUX ingang. Ik heb zelf er wel voor gekozen in mijn Classic (op aanraden van een mede-forummer) om het antenne-op signaal te onderbreken als de achterklep open gaat, met een relais dat wordt gevoed door de achterbakverlichting. Zo is er minder kans dat lading de antenne een duw geeft, deze scheef zet en vervolgens met het open- of dichtdoen van de klep de mast afbreekt.
-
gigadino
- Geregistreerd lid
Ja die draad is bij mij ook inderdaad groen. Maar in het dashboard is de draad dus blauw. Misschien dat dat komt omdat er een ISO stekker achter de radio zit.
Toen ik de autoradio eruit haalde om de elektrische antenne aan te sluiten, zag ik dat een onwijze kluns echt broddelwerk van het aansluiten van de bedrading van de autoradio had gemaakt. Daar ben ik om mijn eigen redenen toen niet aan gaan zitten.
Ik wil de antenne inderdaad in kunnen klappen als ik bluetooth gebruik, of nog ouderwetser, een cdtje afspeel. Op dit moment blijft de antenne dan omhoog. Begrijp ik dat dit met de bedrading vanaf de radiozijde in te regelen is?
Toen ik de autoradio eruit haalde om de elektrische antenne aan te sluiten, zag ik dat een onwijze kluns echt broddelwerk van het aansluiten van de bedrading van de autoradio had gemaakt. Daar ben ik om mijn eigen redenen toen niet aan gaan zitten.
Ik wil de antenne inderdaad in kunnen klappen als ik bluetooth gebruik, of nog ouderwetser, een cdtje afspeel. Op dit moment blijft de antenne dan omhoog. Begrijp ik dat dit met de bedrading vanaf de radiozijde in te regelen is?
-
Saapie
- Donateur (2x)

Dat de draad blauw is komt door de iso. het kan zijn dat de originele saabstekkers voor de audio nog achter het dashboardliggen. Er zijn namelijk iso adapters voor. Als je de orginele saabstekker blokken kan vinden, dan zal je een groene draad vinden.
-
Ewout
- Donateur (5x)

Je hebt toch zelf de elektrische antenne geïnstalleerd? Ik wil het elektrische schema voor de radio en antenne hier wel delen, maar ik veronderstelde dat je dat al had en zo de antenne hebt toegevoegd. Anders gezegd: ik begrijp je vraag niet helemaal. Bedoel je of het onderbreken van de van origine groene draad genoeg is om de antenne te laten zakken?gigadino schreef: ↑za 08 mar, 2025 9:35Begrijp ik dat dit met de bedrading vanaf de radiozijde in te regelen is?
-
vel0city
- Donateur (2x)

De blauwe draad op de radio (die in de Saab zelf groen is na de ISO stekker) krijgt spanning zodra de radio aan gaat. Daardoor krijgt de antenne een stuursignaaltje om de mast uit te schuiven. Als dat signaal om wat voor reden onderbroken wordt, doordat de radio uit gaat of omdat je zelf dat signaal onderbreekt, gaat de mast gewoon weer naar beneden.
-
gigadino
- Geregistreerd lid
Ok ik ga het simpeler maken.
Op de achterkant van de extra knop zitten 5 pinnetjes, 4 boven (genummerd 5,6,7,8) en een rechtsonder (genummerd 4). De connector waar de draden in moeten heb ik losgehaald uit de auto.
Op welke pinnetjes moeten de twee draden?
Op de achterkant van de extra knop zitten 5 pinnetjes, 4 boven (genummerd 5,6,7,8) en een rechtsonder (genummerd 4). De connector waar de draden in moeten heb ik losgehaald uit de auto.
Op welke pinnetjes moeten de twee draden?
-
Saapie
- Donateur (2x)

Die extraknop is hier niet voor gemaakt. Dus ik denk dat jezelf alles even moet doormeten.