Hallo,
Ik heb voor m'n classic een vervangende achterklep gevonden. Die wil ik binnenkort vervangen. Ik ben van plan de kabelboom van mn auto uit de oude achterklep te halen, en vervolgens met een kabel trekker weer door de nieuwe klep te halen. Is dat de juiste aanpak, of is het beter de nieuwe klep met kabelboom en al te vervangen en de draden ergens boven het hemeltje vast te solderen?
Dank!
Achterklep vervangen
-
vel0city
- Donateur (2x)

Re: Achterklep vervangen
De kabelboom in de achterklep bestaat uit 1 of 2 aparte bundels, afhankelijk of je centrale vergrendeling hebt of niet. Ze komen uit de klep door een rubber sok en gaan het dak in waar ze met stekkers in de kabelboom van de auto zelf zitten, de stekkers zitten een beetje links achterin, de kabelboom uit de klep is aan de autozijde nog best lang. Een van de twee bundels krijg je zo door die doorvoer heen, maar op een typische Saab manier is de andere bundel voorzien van een redelijk grote vierkante stekker die niet door de doorvoer past in de auto, zodat je de klep verder niet los krijgt (vraag me niet hoe ik dat weet
). Je zult de stekker pin voor pin los moeten halen om de kabel door te voeren.
Dat is alsnog minder werk dan proberen de kabels door de dunne raamsponning van de achterklep proberen te halen en de kabelboom te laten zitten aan de auto, dan moet je namelijk alle losse stekkers die op de lampclusters zitten een voor een los halen want ook die passen niet in een keer door de achterklep heen. Beste is om gewoon de stekkers in het dak los te maken en de achterklep met kabelboom en al te wisselen voor je vervangende klep.
Dat is alsnog minder werk dan proberen de kabels door de dunne raamsponning van de achterklep proberen te halen en de kabelboom te laten zitten aan de auto, dan moet je namelijk alle losse stekkers die op de lampclusters zitten een voor een los halen want ook die passen niet in een keer door de achterklep heen. Beste is om gewoon de stekkers in het dak los te maken en de achterklep met kabelboom en al te wisselen voor je vervangende klep.
-
Ruud 9.3
- Donateur

De bestaande kabelboom opnieuw inrijgen is goed te doen.
Eerst alle stekkers eraf halen.
Voordat je de kabelboom eruit trekt eerst per twee kabels een trekkoord vastmaken, en ook op die van de achterruit verwarming.
Een andere elektra draad met losse kern werkt als trekkoord het beste.
Als de kabelboom al vast loopt dan is dat op de beide bovenhoeken en met het (stugge) trekkoord kun je hem weer lostrekken als het moet.
De oplossing zit in het even snel trekken als invoeren van het trekkoord, dan loopt het niet vast.
Bij het terug inrijgen in de nieuwe klep alles in omgekeerde volgorde. Dan trekken aan het koord en gelijktijdig invoeren.
De achterruit verwarming komt er dan weer op de juiste plek uit.
Stekkers er terug op en klaar.
Succes.
Eerst alle stekkers eraf halen.
Voordat je de kabelboom eruit trekt eerst per twee kabels een trekkoord vastmaken, en ook op die van de achterruit verwarming.
Een andere elektra draad met losse kern werkt als trekkoord het beste.
Als de kabelboom al vast loopt dan is dat op de beide bovenhoeken en met het (stugge) trekkoord kun je hem weer lostrekken als het moet.
De oplossing zit in het even snel trekken als invoeren van het trekkoord, dan loopt het niet vast.
Bij het terug inrijgen in de nieuwe klep alles in omgekeerde volgorde. Dan trekken aan het koord en gelijktijdig invoeren.
De achterruit verwarming komt er dan weer op de juiste plek uit.
Stekkers er terug op en klaar.
Succes.
-
9323
- Donateur (2x)

Ah, dat zijn dan weer andere inzichten! Dank weer.