Dashboardklepje wil niet meer open; hulp gevraagd
-
olav99
- Donateur (3x)

Dashboardklepje wil niet meer open; hulp gevraagd
Uurtje geleden het dashboardklepje even open om er even iets in te leggen en weer dicht gedaan (niet op slot gedraaid oid, gewoon klik en dicht). Zojuist wil ik het klepje weer even open doen maar dat gaat niet. De 'knijpsluiting' doet raar: de sluiting heeft twee verende knoppen (links en rechts van het sleutelgat) die je in moet 'knijpen' wanneer je het klepje wilt openen. De linkerknop veert zoals gewoonlijk en steekt dan ook keurig een stukje naar links zodat er iets in te knijpen valt, maar de rechterknop veert niet meer en blijft 'ingeknepen' staan. Je kunt die rechterknop ook naar rechts schuiven en blijft daar dan staan; het ding is lam.
Ik neem aan dat er in het slot een veertje is gebroken oid, maar aangezien ik het dashboardklepje niet open kan krijgen kan ik ook niet bij de knijpsluiting komen om het te bekijken of repareren.
Ik heb met de vlakke hand al wat op het klepje en het dashboard geslagen in de hoop dat iets klem zittends los zou komen, met de sleutel het slot in zowel open- als dichtpositie gedraaid (bij de dichtpositie kun je de linkerknop niet meer indrukken, rechts blijft gewoon lam), geprobeerd de dashboardrand iets naar boven te drukken, maar het lukt me nog niet om het klepje open te krijgen.
Iemand tips over hoe het klepje zonder werkend slot toch open te krijgen?
Ik neem aan dat er in het slot een veertje is gebroken oid, maar aangezien ik het dashboardklepje niet open kan krijgen kan ik ook niet bij de knijpsluiting komen om het te bekijken of repareren.
Ik heb met de vlakke hand al wat op het klepje en het dashboard geslagen in de hoop dat iets klem zittends los zou komen, met de sleutel het slot in zowel open- als dichtpositie gedraaid (bij de dichtpositie kun je de linkerknop niet meer indrukken, rechts blijft gewoon lam), geprobeerd de dashboardrand iets naar boven te drukken, maar het lukt me nog niet om het klepje open te krijgen.
Iemand tips over hoe het klepje zonder werkend slot toch open te krijgen?
-
Sonab
- Donateur (4x)

Re: Dashboardklepje wil niet meer open; hulp gevraagd
Pff. goede vraag zeg. Sterkte! Hier zie je de achterkant: https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD9485574U
Ik weet dat dit bij Mitsb Pajero's wel eens voorkomt en dan moet het slotje eruit geboord worden om de klep open te kunnen maken.
Maar dan is je slot kapot. En of het ook soelaas biedt?
Slot lijkt wel vervangbaar? Is nl los te koop: https://saabcarparts.nl/nl/interieur-on ... b-900.html
Je zou idealiter een ijzeren hoeklijntje tussen het dash en de bovenrand van de klep willen moffelen aan de onwillige kant. Dat je daarmee het ene immobiele palletje in kunt duwen
Enfin, ik denk ook maar wat hardop mee.
Straks komen de kenners hopelijk met een gouden tip
Ik weet dat dit bij Mitsb Pajero's wel eens voorkomt en dan moet het slotje eruit geboord worden om de klep open te kunnen maken.
Maar dan is je slot kapot. En of het ook soelaas biedt?
Slot lijkt wel vervangbaar? Is nl los te koop: https://saabcarparts.nl/nl/interieur-on ... b-900.html
Je zou idealiter een ijzeren hoeklijntje tussen het dash en de bovenrand van de klep willen moffelen aan de onwillige kant. Dat je daarmee het ene immobiele palletje in kunt duwen
Enfin, ik denk ook maar wat hardop mee.
Straks komen de kenners hopelijk met een gouden tip
-
Roel95
- Geregistreerd lid
-
Roel95
- Geregistreerd lid
-
Sonab
- Donateur (4x)

Hierbij nog een foto van waar de palletjes achter haken

Maar wat verrassend is, handig om te weten... Indien je op het linker knopje duwt, doet die het rechter palletje intrekken en andersom!
Slotje en de beide knopjes werken los van elkaar.
Slotje openboren brengt je al wel wat dichterbij het mechaniek maar nog niet de oplossing zelf ...

Maar wat verrassend is, handig om te weten... Indien je op het linker knopje duwt, doet die het rechter palletje intrekken en andersom!
Slotje en de beide knopjes werken los van elkaar.
Slotje openboren brengt je al wel wat dichterbij het mechaniek maar nog niet de oplossing zelf ...
-
Ewout
- Donateur (5x)

Een intrigerend probleempje dit... Hopelijk krijg je het zonder schade opgelost. Een extra sleutel omdat het slot is uitgeboord is namelijk nogal irritant, vind ik persoonlijk. Maar de auto op zijn kant zetten is ook zo wat.
-
Roel95
- Geregistreerd lid
Tja....hoe vaak doe je je dashboard kastje op slot?
Ik nooit....
Ik nooit....
-
op
- Donateur (4x)

Zo te horen komt het grendeltje aan een kant niet meer mee als je in het slot knijpt. Ik heb dit ook eens gehad en het destijds opgelost door heel vaak op allerlei manieren aan het slot te morrelen. in de trant van de zijkantjes indrukken en los laten terwijl je drukt op de klep, terwijl je trekt aan de klep, terwijl je de klep naar links of naar rechts duwt etc etc.. Alles wat je maar kan verzinnen.
Volgens mij moest ik duwen op het slot en aan de linkerhoer van het kastje trekken of zoiets. Iets in die trant. Ik ben er toen wel lang mee bezig geweest, maar vlak voordat ik de koevoet ging halen gaf het kastje zich over. Als het eenmaal open is, kan je zo een nieuwe klep monteren of het slot vervangen.
Succes!
Volgens mij moest ik duwen op het slot en aan de linkerhoer van het kastje trekken of zoiets. Iets in die trant. Ik ben er toen wel lang mee bezig geweest, maar vlak voordat ik de koevoet ging halen gaf het kastje zich over. Als het eenmaal open is, kan je zo een nieuwe klep monteren of het slot vervangen.
Succes!
-
Saapie
- Donateur (2x)

Je kan het oplossen door het kniebeschot te demonteren en dan de vier torx schroeven ( van onderaf) los te maken van de scharnieren. Het klepje kan je er dan zo uithalen.
Slotje kan je dan overzetten in werkend mechaniek
-
Sonab
- Donateur (4x)

Deze weg had ik ook bedacht (mijn knieschot is er uit dus ik kan die schroeven zien zitten) alleen dan heb je de scharnieren onderaan wel los, maar de vergrendeling achter het handgreepje bovenaan toch nog niet? Of kun je die dan met gepast geweld lostrekken?Saapie schreef: ↑wo 11 dec, 2024 8:16Je kan het oplossen door het kniebeschot te demonteren en dan de vier torx schroeven ( van onderaf) los te maken van de scharnieren. Het klepje kan je er dan zo uithalen.
-
olav99
- Donateur (3x)

Dank voor alle reacties, dat geeft weer moed! Ga er straks mee aan de slag en laat uiteraard weten hoe het gegaan is.
Voorlopig plan van aanpak op basis van jullie tips:
1) Nog honderd keer knijpen waarbij ik het klepje op verschillende manieren onder spanning zet of juist ontspan, wat rammelen en morrelen etc. Zou ik weten wat de oorzaak is (iets afgebroken inwendig?) dan zou ik weten of het zin überhaupt heeft om dit te gaan doen, maar wie weet lukt het.
2) Proberen of ik zonder schade door de sluiting heen bij de verende pennen kan komen. Misschien dat het kunststof frontje dat om het sleutelgat zit er af kan worden geklikt waarna het binnenwerk bereikbaar is?
3) Knieschot eruit (geen zin in, vind het altijd zo'n gedoe met ook die middenconsole met metersetje, maar vooruit), van onderaf de scharnieren lossen van het klepje en dan hopen dat het met wat morrelen uit de nogal robuust ogende vergrendeling wil komen (de slotplaat lijkt onder de twee verende pennen door te lopen, dus of ik het geheel zomaar naar beneden kan laten zakken?); mogelijk kan ik dan onderlangs met een schroevendraaier oid bij de 'hangende' verende pen komen en deze opzij drukken.
4) Met een dremel net zolang stukken van het slot verwijderen tot ik de knijpknoppen eruit kan halen en door het restant van het slot heen bij de verende pennen kan komen. Alles om het oude type dashboardklepje in ieder geval te sparen.
@Ewout: ik meen me te herinneren dat elk Saab 900 dashboardslot werkt op elke Saab 900 contactsleutel (goed bewaard geheim in de Saab wereld) en hoop van harte dat dit ook zo is. En anders zoek ik tot ik er één gevonden heb die past. Niet dat ik het slotje ooit op slot doe, maar het moet natuurlijk wel kunnen zonder extra sleutel
Voorlopig plan van aanpak op basis van jullie tips:
1) Nog honderd keer knijpen waarbij ik het klepje op verschillende manieren onder spanning zet of juist ontspan, wat rammelen en morrelen etc. Zou ik weten wat de oorzaak is (iets afgebroken inwendig?) dan zou ik weten of het zin überhaupt heeft om dit te gaan doen, maar wie weet lukt het.
2) Proberen of ik zonder schade door de sluiting heen bij de verende pennen kan komen. Misschien dat het kunststof frontje dat om het sleutelgat zit er af kan worden geklikt waarna het binnenwerk bereikbaar is?
3) Knieschot eruit (geen zin in, vind het altijd zo'n gedoe met ook die middenconsole met metersetje, maar vooruit), van onderaf de scharnieren lossen van het klepje en dan hopen dat het met wat morrelen uit de nogal robuust ogende vergrendeling wil komen (de slotplaat lijkt onder de twee verende pennen door te lopen, dus of ik het geheel zomaar naar beneden kan laten zakken?); mogelijk kan ik dan onderlangs met een schroevendraaier oid bij de 'hangende' verende pen komen en deze opzij drukken.
4) Met een dremel net zolang stukken van het slot verwijderen tot ik de knijpknoppen eruit kan halen en door het restant van het slot heen bij de verende pennen kan komen. Alles om het oude type dashboardklepje in ieder geval te sparen.
@Ewout: ik meen me te herinneren dat elk Saab 900 dashboardslot werkt op elke Saab 900 contactsleutel (goed bewaard geheim in de Saab wereld) en hoop van harte dat dit ook zo is. En anders zoek ik tot ik er één gevonden heb die past. Niet dat ik het slotje ooit op slot doe, maar het moet natuurlijk wel kunnen zonder extra sleutel
-
olav99
- Donateur (3x)

Re: Dashboardklepje wil niet meer open; OPGELOST
Het probleem is opgelost, dank allen voor de tips en het beeldmateriaal!
Na nog een tijdje morrelen met het slot (dat niet thuis gaf) heb ik besloten om door het (kunststof) slot heen naar binnen te werken, met behoud van het dashboardklepje. De optie om via het knieschot de scharnieren te lossen heb ik gelaten voor wat het is, aangezien ik op een foto van de sluiting zag dat de schuivende pennen door de slotplaat ook naar onder toe worden vastgehouden, dus ik dacht niet dat het zou lukken om het klepje op die manier los te krijgen. Daarbij zou het slot waarschijnlijk toch vervangen moeten worden.
Verslagje gemaakt in het topic dat ik van het Saabje bijhoud:
viewtopic.php?f=43&t=137546&p=2022250#p2022250
Nogmaals dank allen! En mocht iemand me kunnen helpen aan een net gebruikt slotje, dan houd ik me van harte aanbevolen (ook in rubriek 'gezocht' geplaatst).
Na nog een tijdje morrelen met het slot (dat niet thuis gaf) heb ik besloten om door het (kunststof) slot heen naar binnen te werken, met behoud van het dashboardklepje. De optie om via het knieschot de scharnieren te lossen heb ik gelaten voor wat het is, aangezien ik op een foto van de sluiting zag dat de schuivende pennen door de slotplaat ook naar onder toe worden vastgehouden, dus ik dacht niet dat het zou lukken om het klepje op die manier los te krijgen. Daarbij zou het slot waarschijnlijk toch vervangen moeten worden.
Verslagje gemaakt in het topic dat ik van het Saabje bijhoud:
viewtopic.php?f=43&t=137546&p=2022250#p2022250
Nogmaals dank allen! En mocht iemand me kunnen helpen aan een net gebruikt slotje, dan houd ik me van harte aanbevolen (ook in rubriek 'gezocht' geplaatst).