Mijn saab 900 '85

1978-1993
Plaats reactie
Jirster
Geregistreerd lid

Mijn saab 900 '85

Bericht door Jirster » di 21 apr, 2020 14:58

Ik zal me even kort voorstellen. Ik ben Jim, 18 jaar en ik ben een groot fan van Saab. Ik heb afgelopen weekend mijn eerste Saab opgehaald! Het is een kersenrode 3-deurs 900 uit 1985 met de 2.0 8v met enkele carburateur (dus is dat dan de GL uitvoering?). Hij stond in Friesland dus best een stukje weg van waar ik woon (Uithoorn) en zag er absoluut niet uit toen ik hem vond. De lak was verweerd en de hele auto was echt absoluut smerig, hij was in januari door de eerste eigenaar verkocht aan de garage waar ik hem heb opgehaald en daar is hij weggezet met de lampen en achterruitverwarming aan dus de accu was leeg toen we hem wilde starten. Nou goed accu gepakt en gestart. Auto startte goed en zonder rook. Even later een kort stukje gereden en alles deed het goed. Wel was er een rare bonk als je erg ver instuurt, dat was wel zorgwekkend dus we hebben hem daar even op de burg gezet en alles gecheckt, niks gevonden en de onderkant van de auto zag er goed en hard uit. Er was recent aan de remmen gewerkt en dat was te zien, nieuwe rijmslangen en rechtsachter een nieuwe remklauw.
Uiteindelijk de auto gekocht en naar huis gereden, alles ging erg goed totdat we verbrande remblokjes begonnen te ruiken dus we hebben hem aan de kant gezet en voelen en ja hoor het wiel rechtsachter was bloedheet. Wonderbaarlijk genoeg loste het probleem zich zelf op en konden we door nadat we de rem even hebben laten afkoelen. De rest van de weg terug was zonder problemen.
Zondag heb ik de auto gepoetst en gepolijst en maandag in de was gezet zodat hij weer wat gaat glimmen en toen zijn we erachter gekomen dat een paneel al een keer is overgespoten in een helaas verkeerde kleur en ook niet zo netjes.
We hebben de voorstoel vastgezet, er was een bout afgebroken en we hebben een paar lampjes vervangen in het dashboard.
Ook ontdekt dat het tapijt aan de linkerkant van de auto nat is, het voelt vettig aan (misschien koelvloeistof). Dit is tot nu toe het grootste probleem aangezien we niet weten waar het vandaan komt. Misschien heeft iemand hier ervaring mee?
We verdenken dat de bonk bij het ver insturen de veer is die in zijn houder draait.
Ik zal in dit topic allerlei updates plaatsen over wat ik met de auto doe.
En dan nu wat leuke plaatjes! (Er moeten echt andere velgen onder want dit vind ik echt niet staan)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

davidd
Donateur
Donateur

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door davidd » di 21 apr, 2020 15:18

Leuke wagen! Gefeliciteerd!

Lekker veel trekkracht onderin met die motor, ik hou er wel van. We zien je avonturen tegemoet.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » di 21 apr, 2020 15:21

Veel succes en vooral plezier met de 900. Keimooie kleur.

Jirster
Geregistreerd lid

Bericht door Jirster » di 21 apr, 2020 15:22

Jep motortje trekt best lekker! En voor 312000 kilometer draait hij nog erg goed.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 21 apr, 2020 15:49

Jirster schreef:
di 21 apr, 2020 14:58
...
Ook ontdekt dat het tapijt aan de linkerkant van de auto nat is, het voelt vettig aan (misschien koelvloeistof). Dit is tot nu toe het grootste probleem aangezien we niet weten waar het vandaan komt. Misschien heeft iemand hier ervaring mee?
...
Hi, leuk weer een classic rijder erbij!

Die lekkage kan zijn dat het de kachelkraan is, die willen wel eens gaan lekken en die zit rechtsboven je gaspedaal. Even zeker weten of het KVS is dat je voelt. Maar het is een goede kanshebber :besserwisser:

Jirster
Geregistreerd lid

Bericht door Jirster » di 21 apr, 2020 17:01

Die lekkage is opgelost! Ik heb de garage nog even gebeld en blijkbaar is er een keer een pot vet omgevallen in de auto :-S+ . Dat zal dus helaas ook niet verdampen ofzo dus ik ben het vet maar met doeken aan het opzuigen om te proberen het meeste eruit te krijgen. Gaat het daaronder iig niet zo snel roesten :D

Ook wel leuk om te zien dat er best goed is gezorgd voor deze auto, er is al het een en ander aan gelast en alle vloeistofjes zien er nieuw uit.

Jirster
Geregistreerd lid

Bericht door Jirster » di 21 apr, 2020 17:02

Vyv, ja wij zaten inderdaad ook al aan de kachelkraan te denken maar die ziet er gelukkig nog droog uit

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » di 21 apr, 2020 19:49

Mooie eerste auto! :D

Jongeren met smaak zijn er gelukkig nog hehe.

Welkom! :D

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » di 21 apr, 2020 19:52

Proficiat met de nieuwe aanwinst Jim, wat een leuke auto! Veel plezier en succes met deze classic, geweldig om zo'n originele Hollander op de weg te houden.

Groet Jan

Jirster
Geregistreerd lid

Bericht door Jirster » di 21 apr, 2020 22:39

Thanks allemaal voor alle leuke berichten! Ik ben echt heel erg blij met de auto.

De auto heeft de afgelopen 5 jaar maar ~300km gereden en ik heb er in de afgelopen 4 dagen al 300km mee gereden. Hij begint steeds lekkerder te rijden! En zeker met dit weer is het een genot. :O:

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » di 21 apr, 2020 22:48

Superleuke 900! Veel plezier ervan.

Jirster
Geregistreerd lid

Bericht door Jirster » wo 22 apr, 2020 18:41

Vandaag een set Hella 450 comet verstralers gekocht, die ga ik morgen ophalen en dan ergens volgende week monteren. Ik zoek alleen nog een EXTRA knop voor op het dashboard, heeft iemand die nog liggen? Ik zoek ook nog een set raamsnorren aangezien die bij mij helemaal uitgedroogd en gescheurd zijn.

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » wo 22 apr, 2020 20:06

Wat leuk om onze oude auto te zien!!
Wij hebben deze in 2003 bij van Aalderen in Lochem gekocht voor €1000.
In 2007 hebben we de auto doorverkocht aan een goede bekende en ik meen toen voor €675. Met toen 283d km op de teller. Giga afschrijving haha.

Kan je via pb nog wel meer info en foros sturen als je dat wil.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 22 apr, 2020 20:36

Raamsnorren zijn bij de bekende adressen te krijgen, voor jou dichtbij: https://www.jendvandenbosch.nl/nieuwe-r ... 37678.html

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 22 apr, 2020 20:38

veenaalt schreef:
wo 22 apr, 2020 20:06
In 2007 hebben we de auto doorverkocht aan een goede bekende en ik meen toen voor €675. Met toen 283d km op de teller. Giga afschrijving haha.
En nu gekocht voor €3.500 met maar 135.000 op te teller! :-P+

Plaats reactie