Koppeling is erg stroef.. Saab cabrio 900

Voor alle Saab cabrio rijders
Steef
Geregistreerd lid

Koppeling is erg stroef.. Saab cabrio 900

Bericht door Steef » wo 14 feb, 2007 20:56

Kun je de koppeling bijstellen zodat hij soepeler ingetrapt kan worden? Want bij mijn saab (is ook de eerste auto in mijn leven) werkt de koppeling veel stroever dan in de lesauto of hoort dit zo? Is dit te verhelpen? Of hebben meer mensen hier last van?

Stephan

robert wiering
Geregistreerd lid

Bericht door robert wiering » wo 14 feb, 2007 21:15

aan de foto te zien is jouw auto een NG 900.........koppeling wordt met kabel bediend als de auto van voor 1997 is. er is een modificatie op de kabel geweest, bel dealer en je hoort het wel, afgezien daarvan, zwaar trappende koppleing is meestal te wijten aan versleten drukplaatdiafragma, dus bak eraf en drukgroep als geheel vervangen. dure grap.........ik doe deze reparatie uit principe niet. saab had die ng 900 meteen in 1994 al moeten voorzien van hydraulische koppleingsbediening zoals de classic 900 dat had. veel beter!
succes

rob sc haarlem

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » wo 14 feb, 2007 23:33

hey

ik heb een ongeval staan bwj 98 met kabelbediening waardat een ander
koppelingspedaal instaat om mede dit probleem op te lossen.

mvg werner

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » do 15 feb, 2007 0:31

Dit is de enige oplossing om het goed te verbeteren, de ombouwkit naar hydraulisch

http://www.speektuning.nl/shop/product_ ... cts_id=283

Afbeelding

Ik heb destijds ook proefgereden in een aantal wat oudere 900NG's, maar die ik nu heb (een 98er) is daar standaard mee voorzien en dat is in vergelijking met de oude kabelbediening een genot.

Ik zou geen file willen rijden met de oude bediening.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 15 feb, 2007 2:15

jwaterink schreef:Ik zou geen file willen rijden met de oude bediening.
In onze '95 900SE heb ik geen enkel probleem met die kabelbediening, ik merk eigenlijk helemaal geen verschil met de '91 900i - als ik het hier niet had gelezen had ik niet eens geweten dat die 900SE kabelbediening heeft.
Die hydraulische bediening kan trouwens ook op een meest ongelegen moment defect raken en over het vervangen/repareren daarvan is hier ook al heel wat gevraagd en geschreven...

Overigens hadden de tweetakt SAABs ook een kabelbediende koppeling, geen nieuws onder de zon dus...

Steef
Geregistreerd lid

Bericht door Steef » do 15 feb, 2007 5:18

Bedankt voor de reacties die zeer nuttig voor mij zijn! De hydraulische ombouwkit voor 340 euro is wel veel geld voor een student want ik zoek ook nog orginele 17inch Saab velgen.

De saab is van 94, ik hoorde van meer saabrijders dat dit model een stroeve koppeling had.. Misschien moet ik er geen probleem van maken en het voor lief nemen!

jochem
Geregistreerd lid

Bericht door jochem » do 15 feb, 2007 7:09

Steef schreef:Bedankt voor de reacties die zeer nuttig voor mij zijn! De hydraulische ombouwkit voor 340 euro is wel veel geld voor een student want ik zoek ook nog orginele 17inch Saab velgen.

De saab is van 94, ik hoorde van meer saabrijders dat dit model een stroeve koppeling had.. Misschien moet ik er geen probleem van maken en het voor lief nemen!
Steef schreef:Bedankt voor de reacties die zeer nuttig voor mij zijn! De hydraulische ombouwkit voor 340 euro is wel veel geld voor een student want ik zoek ook nog orginele 17inch Saab velgen.

Rustig maar :)

Gewoon touren en gaan met die banaan!

Groetjes!

Injectie
Moderator

Re: Koppeling is erg stroef.. Saab cabrio 900

Bericht door Injectie » do 15 feb, 2007 7:56

Steef schreef:Kun je de koppeling bijstellen zodat hij soepeler ingetrapt kan worden? Want bij mijn saab (is ook de eerste auto in mijn leven) werkt de koppeling veel stroever dan in de lesauto of hoort dit zo? Is dit te verhelpen? Of hebben meer mensen hier last van?

Stephan
JE zou als eerste ook alleen de kabel kunnen vervangen en kruipolie op de hefboom op de bak spuiten. NIet te veel. Hier wordt het meestal al wel beter van.

AvH
Geregistreerd lid

Bericht door AvH » do 15 feb, 2007 19:36

Is het stroef of zwaar?, bedoel moet je veel kracht zetten om koppeling in te trappen

Steef
Geregistreerd lid

Bericht door Steef » vr 16 feb, 2007 12:11

De koppeling moet ik echt hard intrappen omdat hij zwaar gaat. Als ik in de alfa 147 rij is het verschil echt groot vergeleken de Saab.

Ik weet niet of dit zo hoort of dat er iets vervangen moet worden?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Koppeling is erg stroef.. Saab cabrio 900

Bericht door 72sonett-III » vr 16 feb, 2007 13:23

Injectie schreef:...kruipolie op de hefboom op de bak spuiten.
Ik zou in ieder geval geen kruipolie gebruiken, wel b.v. kettingvet (uit een spuitbus), dat houdt veel langer een smerende werking.
Afbeelding

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 16 feb, 2007 19:53

Hmm dat spulletje van Wurth wat wij gebruiken is zowel geschikt als kruipolie en als kettingvet volgens de spuitbus.

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » vr 16 feb, 2007 20:53

Ik heb een keer in een 900NG cabrio gereden, die had ook een lomp zware koppeling. Ben ik even blij met de hydraulische koppeling in mijn 9-3.

Als ik je een tip mag geven als medestudent, bouw eerst de koppeling om naar hydraulisch, die velgen komen wel. En van de koppeling heb je iedere keer profijt, die velgen zie je alleen maar als je naar de auto loopt. Zou ik dus even mee wachten :wink:

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » vr 16 feb, 2007 21:02

Ik heb begrepen dat de koppeling van een 900NG V6 echt enorm zwaar gaat. Dus indien je geen V6 hebt en je wilt er een, trainen die beenspieren!! :D

Steef
Geregistreerd lid

Bericht door Steef » za 17 feb, 2007 3:26

taaffert schreef:Ik heb begrepen dat de koppeling van een 900NG V6 echt enorm zwaar gaat. Dus indien je geen V6 hebt en je wilt er een, trainen die beenspieren!! :D
Haha nou bij mijn 2.0 turbo train ik ook al mijn beenspieren ;).

Plaats reactie