Smeren scharnieren afdekkap (tonneau?)
-
avg
- Geregistreerd lid
Smeren scharnieren afdekkap (tonneau?)
Dag allemaal. Gisteren voor het eerst open gereden.Heerlijk! Het is mn eerste cabrio. Prachtauto, de mooiste ooit.. (9.3 Aero, 2010). Nu viel mij op dat bij het openen (en sluiten van de kap) , het scharnier van de afdekkap (tonneau?) even iets kraakt. Een druppeltje olie lijkt mij de oplossing. Maar: heeft iemand hier ervaring mee en tips? Wil ook graag weten wat ik bijvoorbeeld beslist niet moet doen. Is wd40 goed genoeg? Of toch en ander smeermiddel? En... hoe kom ik bij dat scharnier? Kan ik er in gesloten toestand bij via het bagageruimte? Of kan ik de kap in een stadium open zetten waarin bijvoorbeeld de kap al dicht is, maar de afdekplaat juist nog helemaal open staat. Dan zou ik perfect bij dat scharnier kunnen, dat is dan helemaal goed zichtbaar en bereikbaar.
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Re: Smeren scharnieren afdekkap (tonneau?)
Het laatste knopje loslaten in de juiste positie, en ik heb gewoon siliconen spray gebruikt wel op de 900NG
-
evo
- Donateur (2x)

Re: Smeren scharnieren afdekkap (tonneau?)
Na elke winter spuit ik even wat olie of wd40 in alle scharnierende punten. Doe dit bij de eerste keer dat ik het dak open doe, na lang dicht te zijn geweest.
Ik doe dat dan stukje bij beetje. Telkens beetje verder open zichtbare en benaderbare scharnierpunten inspuiten, en weer stukje open. Soms een stukje met de hand of demv de zwaartekracht. Als ik alles gehad heb, doe ik het dak vervolgens paar keer open en dicht om me ervan te vergewissen dat alles goed loopt.
Lijkt me verschrikkelijk ergens met en half open dak te komen staan..
Ik rijdt overigens een MY01, met nog steeds origineel dak en cilinders. En ik gebruik het dak vaak... (heb nu wel bieen zgan dakkie staan... want originele is toch wel erg poreus...).
Ik doe dat dan stukje bij beetje. Telkens beetje verder open zichtbare en benaderbare scharnierpunten inspuiten, en weer stukje open. Soms een stukje met de hand of demv de zwaartekracht. Als ik alles gehad heb, doe ik het dak vervolgens paar keer open en dicht om me ervan te vergewissen dat alles goed loopt.
Lijkt me verschrikkelijk ergens met en half open dak te komen staan..
Ik rijdt overigens een MY01, met nog steeds origineel dak en cilinders. En ik gebruik het dak vaak... (heb nu wel bieen zgan dakkie staan... want originele is toch wel erg poreus...).