Beste allen,
Ik ben heerlijk op vakantie gegaan met mijn 9-3 cabrio. Helaas gaf op dag 1 de airco de geest, dus korte multiriem erop gezet en de rest van de vakantie met open dak gereden: heerlijk. Helaas begon het dak de laatste dagen moeilijk te doen en moest ik het in verschillende fases openen en sluiten: allemaal redelijk te doen.
Helaas heeft het noodlot nu toegeslagen en gaat het dak niet meer dicht en krijg ik de melding “check soft top cover” en uiteraard de “soft top failure”. Het dak komt helemaal naar voren en staat eigenlijk helemaal goed, maar de tonneau blijft overeind staan op het moment dat die moet sluiten om de laatste boog er vervolgens weer op te laten zakken. Het opmerkelijke is dus dat de tonneau dus wel omhoog komt om het dak eruit te laten komen, maar niet meer op het goede moment sluit. Ik heb wel het idee dat de laatste boog niet echt lekker omhoog/omlaag komt, maar dat kan ik me inbeelden.
Omdat ik alleen een mobiele telefoon heb kan ik de foto’s niet embedden, maar hier is staan foto’s vanuit verschillende hoeken: https://albumizr.com/a/1bSU
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Ik ben in ieder geval op zoek naar een oplossing om het dak dicht te krijgen zodat ik de reis naar Nederland terug kan maken. Ik heb natuurlijk het forum doorzocht, maar kom eigenlijk alleen de problemen en oplossingen van de 5e boog tegen en dat lijkt dit niet te zijn. (toch?)
Alle hulp wordt enorm op prijs gesteld want ik haal Nederland denk ik niet zonder een spatje regen...
“Check soft top cover”: dak sluit niet meer
-
Ruud 9.3
- Donateur

Re: “Check soft top cover”: dak sluit niet meer
Bij een 9-3 v1 (1998-2002) geldt:
De tonneau kap die als eerste naar achteren klapt bij het openen van de kap gaat dan niet ver genoeg open om de micro switch om te zetten.
9 van de 10 keer heeft dat te maken met het feit dat de kniekoppeling (te) los zit. In sommige gevallen knapt de breekpen zelfs.
Als je weet hoe je het moet oplossen is het een klusje van 15 minuten. De kniekoppeling zit achter de bekleding met geopende kofferbak, direct onder het raam. Dan boutjes aandraaien of breekpen vervangen. Succes.
De tonneau kap die als eerste naar achteren klapt bij het openen van de kap gaat dan niet ver genoeg open om de micro switch om te zetten.
9 van de 10 keer heeft dat te maken met het feit dat de kniekoppeling (te) los zit. In sommige gevallen knapt de breekpen zelfs.
Als je weet hoe je het moet oplossen is het een klusje van 15 minuten. De kniekoppeling zit achter de bekleding met geopende kofferbak, direct onder het raam. Dan boutjes aandraaien of breekpen vervangen. Succes.
-
BMB
- Geregistreerd lid
Ik heb het opgelost! Althans, goed genoeg om naar Nederland te komen. Het was een kwestie van op het juiste moment de tonneau een duwtje naar beneden te geven waarna het allemaal weer automatisch verder ging. Het lijkt er dus op dat de tonneau te ver opengaat waardoor hij hem niet omlaag krijgt als hij open staat. Wel bijzonder dat hij dat dan wel kan doen als ik het dak weer helemaal open doe als hij vast blijft zitten bij het sluiten. Overigens was de breekpen gebroken en daarna weer vervangen toen ik dat vorig jaar liet controleren. De kans bestaat dus dat er iets niet goed zit.
In ieder geval heel erg bedankt voor de suggestie! Ik zal een update geven als ik langs de garage ben geweest met de definitieve diagnose.
In ieder geval heel erg bedankt voor de suggestie! Ik zal een update geven als ik langs de garage ben geweest met de definitieve diagnose.
-
TonnyKamphuis
- Geregistreerd lid
Hallo, ik heb sinds 5 jaar een 93 uit 2000.
Heb diverse keren problemen met dak niet openen/sluiten gehad.
Uiteindelijk bleek het hydrauliek olie peil te laag, nadat ik olie had vervangen (3x) kwam er allerlei troep mee uit het reservoir, nog geen idee hoe dit anders te reinigen dan door het een aantal keren ter vervangen.
Er staan diverse verhalen op dit forum hoe dit te checken en dat het merkwaardig is dat dit niet in de handleiding staat.
Op zich is het logisch dat na zoveel jaar een keer olie vervangen/aangevuld moet worden, bij ons werkte het.
HIerbij een link naar een YouTube filmpje waarin het getoond wordt voor het type 93 SE 1998-2003. Daarna was het makkelijk.
https://www.bing.com/videos/search?q=yo ... &FORM=VIRE
Van alle foto's die ik tot nog toe hierover heb gevonden was het me niet duidelijk geworden, maar ja, beginnend klusser aan de Saab.
Heb diverse keren problemen met dak niet openen/sluiten gehad.
Uiteindelijk bleek het hydrauliek olie peil te laag, nadat ik olie had vervangen (3x) kwam er allerlei troep mee uit het reservoir, nog geen idee hoe dit anders te reinigen dan door het een aantal keren ter vervangen.
Er staan diverse verhalen op dit forum hoe dit te checken en dat het merkwaardig is dat dit niet in de handleiding staat.
Op zich is het logisch dat na zoveel jaar een keer olie vervangen/aangevuld moet worden, bij ons werkte het.
HIerbij een link naar een YouTube filmpje waarin het getoond wordt voor het type 93 SE 1998-2003. Daarna was het makkelijk.
https://www.bing.com/videos/search?q=yo ... &FORM=VIRE
Van alle foto's die ik tot nog toe hierover heb gevonden was het me niet duidelijk geworden, maar ja, beginnend klusser aan de Saab.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Leuk dat je je meldt met gelijk een constructieve bijdrage, Tonny!
Goeie tip, lijkt me.
Maakt ons wel gelijk nieuwsgierig naar jouw Saab cabrio natuurlijk
(maar daar is een ander forumgedeelte voor)
Goeie tip, lijkt me.
Maakt ons wel gelijk nieuwsgierig naar jouw Saab cabrio natuurlijk
(maar daar is een ander forumgedeelte voor)