Kruiskoppeling dakbediening vervangen

Voor alle Saab cabrio rijders
Cowilban
Geregistreerd lid

Kruiskoppeling dakbediening vervangen

Bericht door Cowilban » za 25 jun, 2016 18:55

Hallo allemaal, hier een nieuwe cabrio-rijder!

Ik heb een Saab 900 ng uit 1995 gekocht en kwam erachter dat de kruiskoppeling kapot was, de klep ging ook niet ver genoeg open aan 1 kant. Al een andere op de sloop gevonden, maar nu krijg ik de stang niet meer in de motor. Het tandwiel past waarschijnlijk maar op 1 manier erin. Iemand tips hoe ik deze erin kan krijgen en eventueel een foto hoe het precies moet zitten?

Alvast bedankt!

jaap noord
Geregistreerd lid

Re: Kruiskoppeling dakbediening vervangen

Bericht door jaap noord » za 25 jun, 2016 19:54

De kruiskoppeling valt niet in tandwielen, maar zit op de uitgaande tonneau as. Zo uit mijn hoofd is de ene kant iets dikker dan de andere kant. Verder moet je eigenlijk 3 moeren van de tonneau motor los draaien, en dan kun je de kruiskoppeling er tussen krijgen.

Cowilban
Geregistreerd lid

Bericht door Cowilban » za 25 jun, 2016 20:10

Klopt, maar ik heb de stang ook vervangen, op de andere zat roest. Ik bedoel het gedeelte dat naar de motor gaat. Het lukt mij op een of andere manier niet om dit weer in elkaar te zetten (de stang weer verbinden met de motor. Zal vast wel een handig foefje voor zijn en waarschijnlijk ook heel simpel.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » za 25 jun, 2016 21:59

De stang zit zit los in een gat in de bevestigingsplaat, aan die kant zit er ook een hevel aan vast. Heb je de hele bevestiging(plaat) er uit gehad? Ik bedoel met motor en al?

Cowilban
Geregistreerd lid

Bericht door Cowilban » za 25 jun, 2016 22:25

Nee, de bout bovenin losdraaien was net voldoende om de oude stang eruit te krijgen. De motor had ik wel per ongeluk los gemaakt. Die heb ik gelijk weer vast gemaakt. Het is net of het maar op 1 manier past. Het bestaat uit 2 delen, het deel dat als eerste moet, bij de motor, met een uitstekend deel boven en dan zou de stang erin moeten. Dat uitstekende deel zit in de weg zodat het niet past.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » za 25 jun, 2016 22:47

Dat is zo'n J hendel, deze moet onderin staan zodat dat gedeelte waar de 2 fietskabels aan moeten, boven in staan. Dan moet je eerst de motor weer ontgrendelen,pas dan kun je draaien. Het is soms even wrikken.

Cowilban
Geregistreerd lid

Bericht door Cowilban » zo 26 jun, 2016 11:50

Ah, ga ik morgen even proberen, moet ik de motor dan naar links of rechts draaien?

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » zo 26 jun, 2016 12:49

Ik vind het altijd moeilijk uit te leggen zo op schrift.
Eerst monteer je de complete bevestigingsplaat, dus motor en alles aan elkaar. De plaat draai je met de bouten handvast en dan een paar slagen los, nu moet je de grote lange j hendel waar dus ook de uitgaande tonneau as aan zit, in het gat op de plaat zien te krijgen, hier moet je dus een beetje bij wrikken, een dikke schroevendraaier wil nog wel eens helpen. Denk er om dat alle hendels en hevels op dezelfde stand staan als toen je hem gedemonteerd hebt, anders gaat het dak rare dingen of niets doen. Als alles in positie staat kun je de plaat vast zetten,de bout rechts boven lukt alleen met een steeksleutel,omdat de hendel nu in de weg zit, maar met een steeksleutel gaat het prima met kleine slagen. Plaat vast, kabels vast en de kruiskoppeling vast, ben je klaar.

Cowilban
Geregistreerd lid

Bericht door Cowilban » ma 27 jun, 2016 20:58

Inmiddels heb ik de J-hendel los gemaakt van de fietskabels, nu moet waarschijnlijk de motor ontgrendeld worden zodat ik kan draaien, nu kan ik de fietskabels niet vast maken. De J-hendel zit nu helemaal onderin, tegen de dikke ring die hem waarschijnlijk tegen moet houden (het uitstekende deel van de J-hendel zit nu links van het scharnierende deel dat in de motor valt) De bovenste stang (die richting de kruiskoppeling gaat), valt niet helemaal in het bovenste gat van de bevestigingsplaat, hoort dat zo? En hoe ontgrendel en vergrendel ik de motor?

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » ma 27 jun, 2016 22:53

De pen of as moet helemaal in het gat van de bevestigingsplaat vallen.
Anders PB mij even, kan ik je morgen wat foto's sturen naar jouw privé mail, foto's op het forum plaatsen lukt mij niet, bel te veel gedoe.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » ma 27 jun, 2016 22:54

Niet bel te veel gedoe maar, veel te veel gedoe.

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » di 28 jun, 2016 12:19

Kun je de motor niet even open maken?
Dan zie je waarschijnlijk beter hoe die stang er weer in krijgt ...
:O:

Cowilban
Geregistreerd lid

Bericht door Cowilban » di 28 jun, 2016 12:58

Niet gaan stangen hé :lol:

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » wo 29 jun, 2016 12:41

Plaats eens wat foto's om wat te verduidelijken waar je precies vastloopt :idea:.

Cowilban
Geregistreerd lid

Bericht door Cowilban » do 30 jun, 2016 21:05

Gelukt!!! :D

Blijkt achteraf best simpel, dankzij Jaap wist ik dat de motor in de "open" stand stond en niet in de "dicht" stand zoals hij hoorde te staan. Blijkt er achter de motor een haak te zitten die je los kan maken en het motorgedeelte kunt kantelen. Toen pas kon ik de stang in de goede positie brengen en de boel vastzetten, andere kruiskoppeling eraan maken en later moet ik nog even testen of alle kabels, stangen weer mooi in positie komen te staan. (Het regend nu hier)
Grote dank aan Jaap, hij heeft mij zeer goed geholpen!!

Plaats reactie