Slechte FM ontvangst 9-3 MY2008

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
rdehaan
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Slechte FM ontvangst 9-3 MY2008

Bericht door rdehaan » di 25 feb, 2014 20:58

De ontvangst van FM signaal in mijn auto is ronduit slecht.
Mijn vorige Saab 9-3 Sport Sedan MY2004 blonk daar ook al niet in uit, maar dit is de overtreffende trap! :mrgreen:

Mijn Saab MY2008 9-3 Cabrio is af fabriek uitgebreid naar het 300W premium audiosysteem (extra versterker in de kofferbak)
Direct bij aflevering is de Saab navigatie weer uitgebouwd en vervangen door een Kenwood radio/navigatie systeem.
Als gevolg van de Kenwood navigatie is de saab versterker niet meer actief en is een extra versterker toegevoegd voor de aansturing van de extra speakers....

Effectief heb ik nu dus vooral meer (betere) speakers en een ander audio systeem (en nog wat reserve versterkers aan boord). :shock:

Op de factuur staat dat de dealer ook de antenne onzichtbaar heeft weggewerkt. Ik heb wel een kleine GPS antenne midden op de kofferdeksel.

Met het openen van het dak kwam ik toevallig de antennekabel tegen. Als ik het dak open, en de klep van de auto open gaat , zie ik daar direct onder de klep een antennekabel lopen, waarvan het laatste deel een stuk "normaal draadeinde" is.
Dit stuk draadeinde is echter 100% horizontaal weggewerkt in de auto. Is dat standaard?

Ik wil de kwaliteit van de FM ontvangst verbeteren en overweeg een externe antenne te plaatsen en/of een antenneversterker.
Gaat een antenneversterker wel helpen zonder een externe antenne te plaatsen? Bij voorkeur zou ik liever helemaal geen externe antenne toevoegen.

Heeft er iemand tips om de ontvangst te verbeteren?

Afbeelding

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Slechte FM ontvangst 9-3 MY2008

Bericht door jansen » di 25 feb, 2014 22:11

Heeft er iemand tips om de ontvangst te verbeteren?
Tja er zat orgineel een externe radio antenne rechts achter op de kapafdekking met een versterker in het voetstuk, alleen heeft de dealer deze weggetoverd, ik zou eerst kijken wat ie allemaal uitgespookt heeft met je antenne.

rdehaan
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Slechte FM ontvangst 9-3 MY2008

Bericht door rdehaan » do 27 feb, 2014 3:40

Ik ga het hele systeem nalopen.
Inmiddels weet ik dat een horizontale draad alleen zinvol was tot begin jaren 90. Daarna zijn de nederlandse omroepen uit gaan zenden met verticale polarisatie.
Dan ontvang je dus ook alleen goed signaal met een verticaal opgestelde antenne.
Die externe antenne gaat er dus weer op!

Plaats reactie