proof

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
frac
Geregistreerd lid

proof

Bericht door frac » vr 13 apr, 2012 1:00

Cabriogenoten,
Het dak van mijn 900 uit 1989 is aan vervanging toe, maar ik wil het nog een jaartje uitstellen. Daarom wil ik weten wat jullie ervaring is met Synthproof. Aan de zijkant van het dak zitten links- en rechtsachter een paar kleine gaatjes. De grootste is een centimeter of 2 lang en een centimeter breed. De vorige eigenaar is met een hogedrukspuit de groene aanslag te lijf gegaan en dat heeft de kunststoffen onderlaag weinig goeds gedaan. Aan de buitenkant zie je niet zo veel, want de zwarte stoffen draadjes zitten er nog. Alleen kijk je van binnen er wel door naar buiten. De kunststoffen onderlaag is daar weg gespoten. Ik heb het dak gewassen (groene zeep en een speciaal cabriodakkenwasmiddel), vervolgens geïmpregneerd en met Tear-aid de gaatjes van binnen dichtgeplakt. Het heeft geholpen in die zin dat er met een regenbui geen emmers vol water meer naar binnen komen. Wel druppelt er rond de Tear-aid nog water naar binnen (ik zat in de stromende regen achterin de cabrio met het dak dicht dit te bestuderen en moest vaststellen dat tear-aid niet zo strak plakt). Ook druppelt er nog water langs de naden waar het dak achter vastzit. Van de vele afdichtingsmiddelen viel mij Synthproof op omdat dit ook geschikt is voor kunststof en combinaties van kunststof en gewone stof. Dat zou ik dan aan de binnenkant over en naast de tear-aid willen sproeien. En uiteraard ook aan de binnenkant bij de naden. Heeft iemand er ervaring mee? Of kan ik beter de boel de boel maar laten, af en toe het water opdweilen, en flink gaan sparen voor een nieuw dak?

Frac

jor
Geregistreerd lid

Re: proof

Bericht door jor » vr 13 apr, 2012 8:17

Hoi,Frac.Het lijkt mij dat je beter al voor een ander dak kan gaan.Dat doet wel pijn in de knip maar dat slijt snel.De ergernissen die uit het lekke dak voortvloeien plus dat jouw autotje er niet echt beter van wordt met al dat water .Ik wens je wijsheid.Vrgr Jor

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 13 apr, 2012 14:54

Slechts een beetje off topic: waarmee impregneer je het cabriodak?

frac
Geregistreerd lid

Bericht door frac » vr 13 apr, 2012 15:11

Ik heb Raggtop gebruikt. Eerst de cleaner en toen die dure spuitbus. Volgens mij is de inhoud echter niet veel anders dan van andere spuitbussen om jassen, tenten en dergelijke siliconenvrij waterdicht te maken. Waarom ik naar ervaringen met Synthproof vroeg, is omdat deze emulsie een dun laagje zou achterlaten en ook op kunststof (de binnenkant van Sonnenlandstof) zijn werk zou doen. Dus daarom wil ik het op de paar zwakke plekken aan de binnenkant sprayen.

Frac

bart1963
Geregistreerd lid

Bericht door bart1963 » vr 13 apr, 2012 19:15

Misschien dat HET , tijdelijk, effect heeft op zwakke plekken.
Aan die 13 euro kun je je geen buil vallen, maar die gaatjes ga je er
niet mee dicht krijgen.
Zeker als je van binnenuit je gaatjes te lijf wilt gaan zal het resultaat mager zijn.
Je kunt ZOIETS een keer proberen.(van binnen uit)
Stel je voor dat je het daar een jaar mee kunt rekken :lol:

TwoMTear-Aid
Geregistreerd lid

Bericht door TwoMTear-Aid » di 17 apr, 2012 8:59

Beste Frac,

Graag willen wij reageren op jouw gebruik van Tear-Aid.
-Eerst bepalen of je Tear-Aid Type A of Tear-Aid Type B nodig hebt.
-Type A voor de meeste ondergronden, echter niet voor PVC/Vinyl
-Type B voor PVC/Vinyl en PVC/Vinyl gecoate materialen.
-De cabriokap moet voor gebruik van Tear-Aid 100% droog zijn en ontvet worden
met de bijgeleverde alcohol pads.
-Dus niet na het schoonmaken eerst impregneren, eerst Tear-Aid aanbrengen en dan
pas impregneren.
-Het drogen van de te repareren plek gaat prima met b.v. een haarfohn, ook het naar na laten
vervliegen van de alcohol gaat prima en snel op deze manier.
-De Tear-AId patch opmaatknippen met tenminste 2,5 cm overlap aan alle zijden van het gaatje
of scheur, hoekjes afronden.
-Gedeelte van het schutvel losnemen en klein stukje Tear-Aid aan brengen (het zogenaamde tacken),
daarna het schutveld onder de patch vandaan trekken en gelijktijdig de Tear-Aid patch goed aandrukken.
-Als je gelijk een 100% hechting wil hebben i.p.v. de patch de tijd geven om helemaal te hechten, kun je deze weer
even warm maken(Max 150C) met de haardroger en wederom aandrukken, daarna zit Tear-Aid als een huis.
-Maar het is niet helemaal gelukt zoals wij lezen doordat:
-Ondergrond(De kap) waarschijnlijk niet 100% droog is geweest.
-Er eerst geimpregneerd is, je gaat dan plakken op een laagje impregneer(b.v.Tegels op behangplakken)
-De kap waarschijnlijk zo poreus is, dat waar de Tear-Aid Patch ophoud, het vocht er weer doorheen komt.
-Bij grote gaten en scheuren adviseren wij vaak een patch van beide kanten aan te brengen(binnen en buiten)
waarbij in het midden de twee Patches elkaar raken(de 2 op elkaar hechten) dit gaat nooit meer los.

Mochten er nog vragen zijn of dat er advies nodig is kun jullie altijd kontakt met ons opnemen.

Two-M Tear-Aid
two-m@kpnmail.nl

frac
Geregistreerd lid

Bericht door frac » di 17 apr, 2012 9:48

Dag scheurhelper 2M,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Je ziet tegenwoordig vaker dat bedrijven in discussieforums optreden. Ik vind dat een goede zaak. Er zijn zelfs bedrijven die daar speciaal mensen voor in dienst hebben.
Ik heb de gebruiksaanwijzing goed gelezen en ook daarnaar gehandeld. Dus eerst geplakt met type A (aan de binnenkant) en veel later geïmpregneerd aan de buitenkant. Er was resultaat, maar niet volop. Een van de grootste plakkers had half losgelaten. Ik kon ‘m echter niet helemaal weghalen. Daarvoor zat de rest te stevig vast op het aangetaste doek. Ik heb daarom er nog een groter stuk overheen geplakt en nu zit het in ieder geval dicht. De kap is inderdaad bij die gaatjes wat poreus, vandaar dat ik nog aan de binnenkant wat wil doen. Maar ook onder het tear-aid komen nog druppels water uit. Ik wijt dat aan de hechting die niet honderd procent kan zijn op die ruwe kant. Een plakker aan de binnenkant en één aan de buitenkant doe ik niet. Er zijn grenzen!
Het lekken is nu drastisch verminderd. Misschien dat ik het nog ietsje verder kan aanpakken met een spulletje als Synthproof. Maar ook dat zal een tijdelijke oplossing zijn. Overigens denk ik dat voor scheuren in een verder goede kap jullie product wel degelijk kan helpen. Maar je moet het nimmer aan de buitenkant plakken natuurlijk…

Frac

TwoMTear-Aid
Geregistreerd lid

Bericht door TwoMTear-Aid » di 17 apr, 2012 10:11

Dank voor je snelle reponse Frac.
Duidelijk verhaal.
Tear-Aid aan de buitenkant plakken is misschien opties niet de fraaiste oplossing,(val mee daar patch transparant is) echter zal dat vele malen beter functioneren, daar er zo dan ook geen invloed is op de lijmlaag avn Tear-Aid van substanties die eventueel door het doek heen deze aantasten.

Mochten er vragen zijn of dat er technisch advies nodig is, kunnen jullie altijd kontakt met ons opnemen.

ps. Hopen dat het gauw beter weer wordt, dan kan het dak eraf.

MVG
Two-M/Tear-Aid

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 31 okt, 2012 16:18

Ik begrijp dat er op mijn late classic af-fabriek een kap van het merk Happich gemonteerd is. Er vanuit gaande dat dit nog steeds de originele kap is die er bij mij nu op zit; weet iemand welk materiaal aan de binnenkant van de buitenkap zit?

Plaats reactie