laatste zetje bij sluiten kap komt niet (9-3 2001) Opgelost!
-
marel
- Donateur (2x)

laatste zetje bij sluiten kap komt niet (9-3 2001) Opgelost!
Erg lastig is het dat het laatste zetje niet komt als ik de kap sluit. Alleen lukt het me niet om met kracht die kap naar de sluiting te duwen, dus heb ik daar hulp bij nodig.
Wat is hier mis/kapot?
Wat kan ik daar zelf aan repareren?
Wat is hier mis/kapot?
Wat kan ik daar zelf aan repareren?
-
klaasj
- Donateur (8x)

Re: laatste zetje bij sluiten kap komt niet (9-3 2001)
Misschien te weinig olie.
-
rademaker
- Donateur (6x)

je bedoelt dat het dakje vroeger bij jou wel doorging richting de voorruit, en nu minder ver?
Want op zich is het normaal dat je met de handel handmatig moet sluiten.
Als dat veel moeite kost moet je eventueel aan een 9-3NG cabrio gaan denken. Die heeft een dakcilinder die er voor zorgt dat het dak automatisch sluit.
Want op zich is het normaal dat je met de handel handmatig moet sluiten.
Als dat veel moeite kost moet je eventueel aan een 9-3NG cabrio gaan denken. Die heeft een dakcilinder die er voor zorgt dat het dak automatisch sluit.
-
Orphy
- Donateur (5x)

In ieder geval stoppen met duwen , het mechaniek is daar niet op berekend. Als je handmatig het dak wil openen of sluiten staat in het instructieboekje hoe je dat dient te doen.
Oliepeil eerst even checken , als dat te laag is dan bijvullen en op zoek gaan naar het lek.
Oliepeil eerst even checken , als dat te laag is dan bijvullen en op zoek gaan naar het lek.
-
marel
- Donateur (2x)

thx voor de reacties.
Het is een NG, dus dat extra zetje bij sluiten was er voorheen al wel (maar nu even niet meer).
Dat ik het met de handel moet sluiten weet ik.
Duwen is wel nodig, anders krijg ik het dak niet dicht. Het mechaniek heeft daar geen last van...
Ik heb al 15 jaar een cabrio (mijn vorige was een OG), dus denk wel dat ik weet hoe het zou moeten.
Olie niveau controleren is een goed idee. Ik zag al een ietsiepietse lekkage bij de dakcilinders.
Het is een NG, dus dat extra zetje bij sluiten was er voorheen al wel (maar nu even niet meer).
Duwen is wel nodig, anders krijg ik het dak niet dicht. Het mechaniek heeft daar geen last van...
Ik heb al 15 jaar een cabrio (mijn vorige was een OG), dus denk wel dat ik weet hoe het zou moeten.
Olie niveau controleren is een goed idee. Ik zag al een ietsiepietse lekkage bij de dakcilinders.
-
klaasj
- Donateur (8x)

En zover ik kan lezen heb je een 9-3 og en die sluit inderdaad niet tot het einde maar help je iets met de handel voor de vergrendelingmarel schreef: ↑ma 13 apr, 2026 21:00thx voor de reacties.
-
rademaker
- Donateur (6x)

Het probleem is dat de eigenaar meldt dat het bouwjaar van zijn 9-3 2001 is, dus per definitie een OG. Maar hij noemt het een NG....
-
marel
- Donateur (2x)

Sorry jongens, het is een OG.
Mijn vorige Saab cabrio was een 900NG en deze dus een 9-3 OG, vandaar
En ja, met de handel vergrendel je de kap. Maar zoals ik schreef krijg ik het laatste zetje niet en blijft de het dak net te ver voor de raamstijl stil staan en zijn de vergrendel haakjes net te ver weg om in de vergrendeling te vallen.
De laatste 5 jaar nooit last van gehad: dicht-piepje-vergrendelen.
Ik ga zo de olie checken. Ik ga er van uit dat dit dezelfde olie is als voor de stuurbekrachtiging
Mijn vorige Saab cabrio was een 900NG en deze dus een 9-3 OG, vandaar
En ja, met de handel vergrendel je de kap. Maar zoals ik schreef krijg ik het laatste zetje niet en blijft de het dak net te ver voor de raamstijl stil staan en zijn de vergrendel haakjes net te ver weg om in de vergrendeling te vallen.
De laatste 5 jaar nooit last van gehad: dicht-piepje-vergrendelen.
Ik ga zo de olie checken. Ik ga er van uit dat dit dezelfde olie is als voor de stuurbekrachtiging
-
Koen9-3
- Geregistreerd lid
Vreemd. Je zou denken dat er te weinig olie druk is.
Dat piepje deed de vorige cabrio van mij ook, maar mijn huidige niet. Iemand een idee wat dat kan zijn?
Dat piepje deed de vorige cabrio van mij ook, maar mijn huidige niet. Iemand een idee wat dat kan zijn?
-
Orphy
- Donateur (5x)

Als alles verder normaal werkt is waarschijnlijk het speakertje van je SID defect. Makkelijk te testen, hoor je nog wel iets als je je richtingaanwijzers gebruikt ?
-
marel
- Donateur (2x)

OK, opgelost!
Tankje was nagenoeg leeg. Ik denk dat het tankje zelf lekt op de flens van de hydropomp. Er lag een plasje kleverig vettige laag onder de pomp. De cilinders zullen ook wel wat lekkage hebben.
Ik weet niet of ik dit nog ga vervangen...
bedankt voor het meedenken!
Tankje was nagenoeg leeg. Ik denk dat het tankje zelf lekt op de flens van de hydropomp. Er lag een plasje kleverig vettige laag onder de pomp. De cilinders zullen ook wel wat lekkage hebben.
Ik weet niet of ik dit nog ga vervangen...
bedankt voor het meedenken!
-
Koen9-3
- Geregistreerd lid
nope....... dan zal dat het zijnOrphy schreef: ↑di 14 apr, 2026 10:00Als alles verder normaal werkt is waarschijnlijk het speakertje van je SID defect. Makkelijk te testen, hoor je nog wel iets als je je richtingaanwijzers gebruikt ?