Hoofdsteunen demonteren van achterbank 9-3 OG Cabrio

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
BertusDouma
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Hoofdsteunen demonteren van achterbank 9-3 OG Cabrio

Bericht door BertusDouma » wo 24 jul, 2024 11:00

Beste mensen,
Eerlijk, ik heb er nog niet actief naar gezocht maar ik vroeg me af of er hier iemand is die weet hoe je de hoofdsteunen van de achterbank van de 9-3 OG Cabrio kunt demonteren. De wens komt voor uit het beter kunnen benutten van de binnenruimte bij een neergeklapte achterbank. Wij gaan dit jaar met de Cabrio te kamperen en experimenteren nog hoe je op een praktische manier gebruik kunt maken van de binnenruimte. Daarbij lijkt het iig logisch om de achterbank naar beneden te klappen. Om wel open te kunnen rijden heb ik een oplossing gemaakt voor het wel kunnen plaatsen van de winddeflector (deel ik hier binnenkort nog).
Benieuwd naar jullie reactie(s), met een hartelijke Saabgroet, Bertus

BertusDouma
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Hoofdsteunen demonteren van achterbank 9-3 OG Cabrio

Bericht door BertusDouma » wo 24 jul, 2024 12:35

Hier de hobby actie van mij om de winddeflector toch te kunnen monteren zonder rechtopstaande achterbankAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

molorean
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door molorean » wo 24 jul, 2024 12:58

Lijkt mij netjes te zijn.
Wist niet eens dat je bij dit model de zetels kon neerklappen.
Bij 9-3 ng is dit voor zover ik weet niet mogelijk..

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » wo 24 jul, 2024 15:11

Je zou kunnen overwegen om de achterbank voor de vakantie te verwijderen. Piece of cake

Marcel-S
Geregistreerd lid

Bericht door Marcel-S » wo 24 jul, 2024 15:58

Dat is in ieder geval een makkelijkere optie dan de hoofdsteunen verwijderen. Toen ik voor mijn cabrio al het leer ging verven heb ik ook de hoofdsteunen achter verwijderd.

Volgens de WIS is het simpel:
1. Release the head restraint lock by pressing a small screw driver through the upholstery on the cushion, by the round holes inside the upholstery. Use a small and narrow screwdriver so no marks are left on the upholstery.
2. Pull up the head restraints.
Afbeelding

Maar in werkelijkheid zit er stof voor en zie je niet waar je precies die schroevendraaier moet plaatsen om dat palletjes in te drukken en tegelijk de hoofdsteun naar boven te trekken.
En je hebt per hoofdsteun twee palletjes die je allebei vrij moet maken voordat je de hoofdsteun eruit kan trekken en die hoofdsteun zit behoorlijk klem in die plastic geleiders.
Koste mij in ieder geval meer dan een uur, een kapot palletje en mijn humeur ;-|+

BertusDouma
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door BertusDouma » wo 24 jul, 2024 16:36

Dank Marcel,
Dit ziet er idd niet erg duidelijk uit. En ook dank voor de andere opties - toch wil ik wel graag zo compleet mogelijk weg, je weet nooit of je nog 's een ritje met z'n vieren wilt doen.
Fijn voor jou en jullie reacties!
Groet, Bertus

BertusDouma
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door BertusDouma » do 25 jul, 2024 15:30

Inmiddels de hoofdsteunen gedemonteerd. Het leek mij handiger om klepjes in de bekleding te snijden - zo zie je wat je doet en kun je vaker op een nette manier de ontgrendeling bereiken. Handicap is ook dat de poten van de hoofdsteunen wel wat gecorrodeerd zijn waardoor ze moeilijk schuiven. Daarbij komt nog dat er zelfs biAfbeelding
j de inkeping nog wat bramen zitten. Pennen met koperborstel schoongemaakt, uiteinden met vijl bewerkt en in de vaseline gezet. Zo kunnen ze er nu in en iit gehaald worden wanneer je maar wilt.
Trouwens, ook de pennen van de voorste hoofdsteunen waren niet roestvrij. Evenals de achterste veiligheidsriembevestigingen. Hmmm, Saab, dat had ik toch anders verwacht.

Marcel-S
Geregistreerd lid

Bericht door Marcel-S » do 25 jul, 2024 15:43

Ik had idd ook uiteindelijk een rondje van de bekleding weggeknipt, maar mooi dat het gelukt is.

BertusDouma
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door BertusDouma » do 25 jul, 2024 17:42

Dat is inderdaad ook een manier. Wel zo handig als steeds met een schroevendraaier door de bekleding heen steken. Erg onduidelijke plaatjes bij de WIS. Enfin, we zijn er maar druk mee. Er komt vast nog wel weer eens wat langs.

Plaats reactie