Onderhoudshistorie Saab 9 3 Cabrio van 2010.

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Rudiver
Geregistreerd lid

Onderhoudshistorie Saab 9 3 Cabrio van 2010.

Bericht door Rudiver » di 13 feb, 2024 18:48

Onlangs een Saab 9 3 Cabrio Ttid van 2010 met 215000 km gekocht.Auto is een Aero uitvoering met automatische transmissie, alleen spijtig dat de onderhoudshistorie niet volledig is.
Navraag gedaan bij de verkoper en kreeg het volgende antwoord.
Beste,
Door een verandering van
programma, kunnen we spijtig genoeg niet verder helpen, de historiek van voor laat 2020 is niet meer te raadplegen. De
distributie dient iedere 10 jaar
of 150000 km te worden
vervangen.
Is het niet aangegeven in het
onderhoudsboekje?
Wel kan ik je vertellen, wat ik me herinner, dat bij deze de inlaatcollector is vervangen(waarschijnlijk ook de
distributie set dan bij +-
150000km.
En deze wagen is voorzien van een koppeloptimalisatie en EGR werd uitgeschreven.
Mijn vraag is nu,wat bedoelt men met koppeloptimalisatie?Kan iemand mij vertellen wat dat is?

Afbeelding

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Onderhoudshistorie Saab 9 3 Cabrio van 2010.

Bericht door Orphy » di 13 feb, 2024 21:09

Ik denk dat ze daar een softwarematige tuning mee bedoelen.

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » di 13 feb, 2024 21:21

Tuning. Is typisch dat men dan ook de egr uitschrijft. Misschien dat Dion de auto kent.

Rudiver
Geregistreerd lid

Bericht door Rudiver » di 13 feb, 2024 21:57

Ik dacht ook aan tuning want de auto gaat als een speer,is een180 pk Ttid maar blijft gaan met de turbodrukmeter tot tegen het rood!
Niet normaal (standaard).

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » di 13 feb, 2024 23:32

@Rudiver

Wat betreft de interval van je distributieriem zou ik hem niet 150.000km laten zitten. Vervang hem bij 120.000km of vier jaar. Wat het eerste komt. 150.000km is lang en de kans dat je waterpomp het begeeft is aanwezig. Ook ben ik er niet zo van overtuigd dat een riem 10 jaar meegaat. Ik weet van het Alfa forum, ik heb 10 jaar Alfa gereden, dat de diesels 120.000km of vier jaar zijn. De TTID is ook een Fiat motor net als de TID.

Anyway, vervang altijd je waterpomp bij een distri wissel en neem je riemschijf ook gelijk mee. Het ligt er toch af. Als je ook maar een beetje handig bent kan je je riem zelf makkelijk wisselen.

Rudiver
Geregistreerd lid

Bericht door Rudiver » wo 14 feb, 2024 9:04

Het is de bedoeling dat deze zomer de distributieriem en waterpomp vervangen worden en tevens de olie van de automatische transmissie,alle andere filters en motor olie is al ververst.Toch bedankt voor de snelle reactie.
Afbeelding

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 14 feb, 2024 10:27

Dat is geen gek idee. Ik zou wel goed overleggen wat er vervangen wordt bij een distributiewissel als je dat uitbesteed. Autobedrijven laten nog weleens de waterpomp zitten omdat die het nog wel doet. Als je waterpomp het begeeft kan alles er weer af. Dubbele kosten.

Je multiriem zit ernaast en die moet ook los bij een distributiewissel. Als je daar geen geschiedenis van weet laat die multiriem dan ook gelijk vervangen. Je krukaspoelie zit aan je krukas en daar loopt de multiriem op. Die poelie gaat niet onbeperkt mee en het trillingsrubber kan zijn beste tijd gehad hebben. Ook deze poelie moet eraf bij de distributiewissel. Zo heb je alles weer op orde tot de volgende wissel.

Distributieriem setje incl. waterpomp van Gates kost 125 Euro.

Multiriem set van Gates kost 120 Euro.

Krukaspoelie van Febi kost 80 Euro.

Het kost de garage ongeveer drie uur werk voor een wissel van je distributieriem en multiriem.

Plaats reactie