roest op B-"stijl"
-
RobbieF57
- Geregistreerd lid
roest op B-"stijl"
Hallo allemaal,
er zit roest op de B-"stijl" van mijn 9-3 cabrio uit 1999.
Eigenlijk is dit gewoon een profieltje tussen de zijruiten, en dus geen dragend onderdeel van het koetswerk.
Het profiel is van metaal, met een laag zwarte kunststof er overheen.
Door roest is de kunststof losgekomen van het profiel. Geen gezicht natuurlijk...
Heeft iemand dit onderdeel nog (gebruikt) liggen (l/r)?
Zo nee, heeft iemand dan een suggestie om dit te fixen? Ik zat zelf aan plastidip o.i.d. te denken, uiteraard na een goede voorbehandeling.
Alvast heel erg bedankt voor de suggesties.
Grtz
Rob
er zit roest op de B-"stijl" van mijn 9-3 cabrio uit 1999.
Eigenlijk is dit gewoon een profieltje tussen de zijruiten, en dus geen dragend onderdeel van het koetswerk.
Het profiel is van metaal, met een laag zwarte kunststof er overheen.
Door roest is de kunststof losgekomen van het profiel. Geen gezicht natuurlijk...
Heeft iemand dit onderdeel nog (gebruikt) liggen (l/r)?
Zo nee, heeft iemand dan een suggestie om dit te fixen? Ik zat zelf aan plastidip o.i.d. te denken, uiteraard na een goede voorbehandeling.
Alvast heel erg bedankt voor de suggesties.
Grtz
Rob
-
Orphy
- Donateur (5x)

Re: roest op B-"stijl"
Ik heb nog wel een 9-3 cabrio voor onderdelen staan, stuur maar pb als je interesse hebt!
-
gj.stegeman
- Donateur

Vraag is hoeveel roest erop zit. Je kan het wat afkrabben, schoonmaken en sikaflex marine erover en glad opbrengen.
Anders wordt het een nieuw ruitje kopen met nog een goede rubber.
Zie anders deze naar beneden scrollen tot "B-stijl" verfraaid
viewtopic.php?f=43&t=184277&p=1980924&h ... l#p1980924
Anders wordt het een nieuw ruitje kopen met nog een goede rubber.
Zie anders deze naar beneden scrollen tot "B-stijl" verfraaid
viewtopic.php?f=43&t=184277&p=1980924&h ... l#p1980924
-
de_skileraar
- Donateur (6x)

Ik heb (toeval bestaat niet) afgelopen zaterdag twee vervangende zijruitjes aangeschaft via Saab Hobby Club / medeforummer Rademaker.
Je kunt hem eens benaderen als je gaat voor een andere manier om het weer netjes te krijgen?
Succes in ieder geval.
Je kunt hem eens benaderen als je gaat voor een andere manier om het weer netjes te krijgen?
Succes in ieder geval.
-
rademaker
- Donateur (6x)

reparatie is nagenoeg altijd tot mislukken gedoemd. Wel kun je het roestproces tijdelijk stoppen. Het probleem is dat zich onder de rubber sierrand (die je inderdaad B-stijl van een cabrio zou kunnen noemen omdat deze de verbinding vormt tussen voor- en achter zijruitje) roest op het metaal vormt waar je amper bij kan komen. Roest kan zich zowel aan buiten- als binnenzijde voordoen. Die roest kun je enigszins wegschrapen, maar meestal golft het metaal dan al en vertoont het rubber ook golvende bobbels.
Dus zelfs als je tijdig ingrijpt zie je nog steeds de sporen van het herstel, en anders wel binnen een jaar.
Dus helaas zit er m.i. weinig anders op dan een ander ruitje plaatsen (900ng of 9-3 cabrio).
Dus zelfs als je tijdig ingrijpt zie je nog steeds de sporen van het herstel, en anders wel binnen een jaar.
Dus helaas zit er m.i. weinig anders op dan een ander ruitje plaatsen (900ng of 9-3 cabrio).
-
RobbieF57
- Geregistreerd lid
Heel erg bedankt voor jullie suggesties!
Ik ga binnenkort even bij Koos langs.
Grtz
Rob
Ik ga binnenkort even bij Koos langs.
Grtz
Rob
-
Whats'aab
- Donateur (2x)

Ik heb het als nieuw gerepareerd: het rubber was helemaal los en het metaal vol geroest.
1. Plak het glas af
2. Schuur het metaal
3. Verf het metaal met hammerite en laat drogen
4. Tweecomponentenlijm het rubber erop, gebruik lijmklemmen met verflatjes
5. De naden dichtkitten met zwarte polymeer kit
6. Rubber zwartverven of schoonmaken met silicone oid.
7. Als nieuw

-
gj.stegeman
- Donateur

Klopt en het is te doen met sikaflex marine zwart voor tijdelijk. Heb het zelf 2 jaar geleden ongeveer zo gedaan. Bij mij was alleen de onderkant wat roestig en het rubber weg. Beetje krabben, schuren en opvullen met sikaflex. En het zit er nog steeds goed op voor mij.
Terwijl ik wel een vervangingsruit in de schuur heb liggen met een gaaf rubber. Wat natuurlijk beter is zoals rademakers al zei.
Andere klussen aan de Saab cabrio hadden voorrang de afgelopen jaren.
Whats'aab: Een mooi voorbeeld van huisvlijt.
Terwijl ik wel een vervangingsruit in de schuur heb liggen met een gaaf rubber. Wat natuurlijk beter is zoals rademakers al zei.
Andere klussen aan de Saab cabrio hadden voorrang de afgelopen jaren.
Whats'aab: Een mooi voorbeeld van huisvlijt.
-
RobbieF57
- Geregistreerd lid
Goedemiddag allemaal,
Nogmaals bedankt voor de reacties.
Fijne dag!
Nogmaals bedankt voor de reacties.
Fijne dag!