Ik heb plotseling een klein probleempje met mijn 9-3 cabrio (1.8T, Hirsch tuning) van 2005. Nu heb ik al een paar keer gehad dat de 9-3 niet wil starten en der een hele flipperkast aan lampjes en meldingen verschijnt. Een paar keer ging daarbij het alarm ook af (of misschien moet ik zeggen: de alarmen).
Vorige week de accu volledig opgeladen, een week zo laten staan (niet aangesloten) en met een voltmeter gemeten: 12,4 volt.
Eergisteren de accu nog eens goed opgeladen en gisteravond in de 9-3 geplaatst. Vervolgens gestart en met climte control, dimlicht en radio aan de voltmeter op de accu gezet. Deze wees direct 14,8V aan en na ca. een minuut of 7 13,9V. Vanavond accu gemeten (aangesloten accu klemmen, na gisteravond niet los gehad, en onbelast dus motor niet gestart). Resultaat: meter wees 10,8 V aan.
De accu is een Yuasa ybx3100 van 2015 (71Ah). Zat er al in toen ik de auto kocht.
Sinds ik de 9-3 heb, vorig jaar eind augustus, een paar duizend km. (meer dan) heerlijk mee gereden en nergens last van. Er is verder niets gewijzigd of gesleuteld aan de 9-3. In de winter overigens niet met de 9-3 gereden.
Zo, hopelijk voldoende info voor een diagnose
Wat is het meest waarschijnlijke euvel?
Mocht er overigens iemand in de buurt van Emmen-Coevorden zijn dit weekend EN een echte meter hebben om de accu door te meten: de koffie met iets erbij staat klaar
Ook nu weer uiteraard mijn hartelijke dank voor de hulp!