Accu probleem, of toch iets andrs?

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Drentje
Geregistreerd lid

Accu probleem, of toch iets andrs?

Bericht door Drentje » vr 02 jun, 2017 20:51

Goedenavond,

Ik heb plotseling een klein probleempje met mijn 9-3 cabrio (1.8T, Hirsch tuning) van 2005. Nu heb ik al een paar keer gehad dat de 9-3 niet wil starten en der een hele flipperkast aan lampjes en meldingen verschijnt. Een paar keer ging daarbij het alarm ook af (of misschien moet ik zeggen: de alarmen).

Vorige week de accu volledig opgeladen, een week zo laten staan (niet aangesloten) en met een voltmeter gemeten: 12,4 volt.

Eergisteren de accu nog eens goed opgeladen en gisteravond in de 9-3 geplaatst. Vervolgens gestart en met climte control, dimlicht en radio aan de voltmeter op de accu gezet. Deze wees direct 14,8V aan en na ca. een minuut of 7 13,9V. Vanavond accu gemeten (aangesloten accu klemmen, na gisteravond niet los gehad, en onbelast dus motor niet gestart). Resultaat: meter wees 10,8 V aan.

De accu is een Yuasa ybx3100 van 2015 (71Ah). Zat er al in toen ik de auto kocht.

Sinds ik de 9-3 heb, vorig jaar eind augustus, een paar duizend km. (meer dan) heerlijk mee gereden en nergens last van. Er is verder niets gewijzigd of gesleuteld aan de 9-3. In de winter overigens niet met de 9-3 gereden.

Zo, hopelijk voldoende info voor een diagnose :mrgreen:
Wat is het meest waarschijnlijke euvel?

Mocht er overigens iemand in de buurt van Emmen-Coevorden zijn dit weekend EN een echte meter hebben om de accu door te meten: de koffie met iets erbij staat klaar :wink:

Ook nu weer uiteraard mijn hartelijke dank voor de hulp!

jaap noord
Geregistreerd lid

Re: Accu probleem, of toch iets andrs?

Bericht door jaap noord » vr 02 jun, 2017 23:29

Heeft de accu overwintert in de Saab? of had je die aan de druppellader?
Maakt ook niet zo veel uit, denk toch dat je aan een nieuwe toe bent.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 03 jun, 2017 10:32

Dus als de accu niet aangesloten is blijft hij op spanning. En in de auto verliest hij spanning?

Klinkt (ook) als een lekstroompje ergens. http://www.autoweetjes.com/Accu-dynamo-lekstroom.html

Ik zou dat eerst controleren voordat je een nieuwe accu koopt.

Drentje
Geregistreerd lid

Bericht door Drentje » zo 04 jun, 2017 19:10

Dan ga ik eerst de instructie in de link opvolgen en op zoek naar een lekstroom (wordt een aardige zoektocht denk ik). Dit kan blijkbaar plotseling, zonder aanwijsbare reden optreden :( .

Accu laten doormeten kan ik evt. bij de garage wel doen.

Zwarte zwaan
Geregistreerd lid

Bericht door Zwarte zwaan » zo 04 jun, 2017 19:49

10,8 V wijst op een slechte cel.
Mijn advies: zoek niet verder en monteer een verse accu.

Martin

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 05 jun, 2017 13:51

+1 (vervang accu)

lekstroom vinden kan met multimeter vermogensmeting opstelling schakelen. Tussen + aansluiting accu en gedemonteerde accukabel (+). Een extra accuklem is dan praktisch. Tevens is afhankelijk van de mogelijkheden van je multimeter, of je een shunt nodig hebt om je multimeter niet kapot te maken.

Maar in twee dagen naar 10.8 duidt inderdaad eerder op defecte accu; niet meer in staat om lading vast te houden.

Drentje
Geregistreerd lid

Bericht door Drentje » za 10 jun, 2017 17:22

Vandaag eindelijk gelegenheid gehad naar de garage te gaan om de accu te laten testen. Had met de cabrio willen gaan om meteen te laten meten of er (ook) van lekstroom sprake is, echter de accu wilde niet meewerken :-S+ . Toen dus alleen met de accu naar de garage gegaan, waar het oordeel al snel was: defect... (Tja, met goede meetapparatuur is dat snel geregeld). Dus in ieder geval een nieuwe accu besteld. Ook hoop ik dat het geen 'en-en' is, dus dat ook nog sprake is van een lekstroom. We zullen zien. Eerst de nieuwe accu maar afwachten.

Dank voor de hulp zover.

Drentje
Geregistreerd lid

Bericht door Drentje » zo 20 aug, 2017 21:28

Hmmm, toch een 'en-en' verhaal... Nieuwe, volle accu is na ca. twee weken toch weer leeg. Accu wordt dus heel langzaam leeggetrokken. Volgens mij zijn er een paar mogelijkheden die bij een 9-3 de oorzaak kunnen zijn, maar wat die ook alweer waren en hoe je dit het beste kunt controleren/testen....? Iets met de stereo installatie.....?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 20 aug, 2017 21:42

Komt het ringetje van je contact goed omhoog, of is dat bij my 05 niet van toepassing?

Black Turbo
Geregistreerd lid

Bericht door Black Turbo » zo 20 aug, 2017 22:12

Meest voor de hand liggen oorzaak imho zit mogelijk in je radio, telefoon of navigatie. Een van deze zou wel eens stroom kunnen blijven trekken. Bij mij was het de telefoon de boosdoener en is het opgelost door dit deel los te koppelen.

Drentje
Geregistreerd lid

Bericht door Drentje » di 22 aug, 2017 23:16

Black Turbo schreef:Meest voor de hand liggen oorzaak imho zit mogelijk in je radio, telefoon of navigatie. Een van deze zou wel eens stroom kunnen blijven trekken. Bij mij was het de telefoon de boosdoener en is het opgelost door dit deel los te koppelen.
Dan koppel ik eerst de telefoon los (gebruik ik toch niet). Unit achterin (kofferbak) loskoppelen is voldoende?

Radio of navigatie is vervelender: die gebruik ik vaak 8) .

Drentje
Geregistreerd lid

Bericht door Drentje » di 22 aug, 2017 23:17

ReinO schreef:Komt het ringetje van je contact goed omhoog, of is dat bij my 05 niet van toepassing?
Weet eerlijk gezegd net of dat een euvel is wat bij my 05 voor kan komen, maar controleren kan geen kwaad natuurlijk :wink: . Dank voor de tip.

BMB
Geregistreerd lid

Bericht door BMB » di 29 aug, 2017 14:18

Ha iedereen. Ik heb hetzelfde probleem volgens mij. Zou een van jullie uit kunnen leggen wat ik precies moet meten met mijn multimeter?

Ter achtergrond: afgelopen zondag heb ik de speakers in mijn dashboard vervangen en om te testen een aantal keer het contact aangezet. Daarna was de accu leeg. Ik heb de auto aangeduwd en anderhalf uur gereden om hem weer op te laden. Twee uurtjes later heb ik weer geprobeerd de auto normaal te starten en dat ging probleemloos. Vanochtend voelde ik bij het starten echter weer dat hij moeite had aan te gaan. Het lukte wel, maar niet zo eenvoudig als eerst, mogelijk zit de accu dus op de rand.

Ik vermoed (en hoop!) dat dit dus weer het accuprobleem is. Hoe kan ik nou erachter komen of de accu stuk is? Ik begrijp uit de eerdere berichten dat ik 2 keer moet meten met mijn multimeter:

1. als de motor uit staat; en
2. met draaiende motor.

Ik heb daarbij 2 vragen:
- Moet ik in het eerste geval de accu loskoppelen? en
- Welke spanning zou hij moeten geven in situatie 1 en welke spanning in situatie 2?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

BMB

Plaats reactie