Motor problemen
-
Denis
- Geregistreerd lid
Motor problemen
Beste lezers
Na mijn avontuur met de gescheurde verdeelkap door een losse motorsteun heb ik nu het volgende rare probleem.
Toerental op benzine is dramatisch laag en de motor loopt zeer onregelmatig.
Op LPG wat hij altijd wel luste is het helemaal een probleem niks nada noppes
Ik heb vernieuwd
Bougies
Kabels
Verdeelkap
Rotor
Alle slangen nagezien en vastgezet zekeringen nagekeken
Het toerental op benzine is opnieuw in te regelen
Weet iemand waar de instellingen voor LPG moeten worden ingesteld mij is verteld dat daar een aparte regelunit voor moet zijn.
Alle info is welkom
groeten
Dennis
Na mijn avontuur met de gescheurde verdeelkap door een losse motorsteun heb ik nu het volgende rare probleem.
Toerental op benzine is dramatisch laag en de motor loopt zeer onregelmatig.
Op LPG wat hij altijd wel luste is het helemaal een probleem niks nada noppes
Ik heb vernieuwd
Bougies
Kabels
Verdeelkap
Rotor
Alle slangen nagezien en vastgezet zekeringen nagekeken
Het toerental op benzine is opnieuw in te regelen
Weet iemand waar de instellingen voor LPG moeten worden ingesteld mij is verteld dat daar een aparte regelunit voor moet zijn.
Alle info is welkom
groeten
Dennis
-
John.K
- Geregistreerd lid
Re: Motor problemen
Je kan je post ook wijzigen nadat je hem hebt geplaatst (wijzigen knop)
Over het lpg afstellen weet ik niets maar als ie op beide opeens laag toeren draait vraag ik mij af of de ontsteking nog op tijd staat.
Je hebt de bougies toch wel met de juiste electrodeafstand gemonteerd neem ik aan.
Heb je contactpunje in je wagen en staat ie goed?
Suc6
John
Over het lpg afstellen weet ik niets maar als ie op beide opeens laag toeren draait vraag ik mij af of de ontsteking nog op tijd staat.
Je hebt de bougies toch wel met de juiste electrodeafstand gemonteerd neem ik aan.
Heb je contactpunje in je wagen en staat ie goed?
Suc6
John
-
Denis
- Geregistreerd lid
Dat wist ik dus niet
ik ga morgen voor de zekerheid nieuwe contactpunten monteren.
De ontsteking had ik gemerkt dus veel van tijd kan hij niet zijn bij het verdraaien van de ontsteking veranderd en wel wat maar ik krijg er geen hoger toerental door.
thx
Dennis
De ontsteking had ik gemerkt dus veel van tijd kan hij niet zijn bij het verdraaien van de ontsteking veranderd en wel wat maar ik krijg er geen hoger toerental door.
thx
Dennis
-
Hannes
- Forum Admin
Zou toch het ontstekingstijdstip even laten controleren. Zeker als het voor de nieuwe onderdelen wel goed was.
Succes
Hannes
Succes
Hannes
-
Robbert
- Donateur (6x)

Het lijkt mij dat een kleine verschuiving al invloed kan hebben.Denis schreef:Dat wist ik dus niet![]()
![]()
thx
Dennis
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Ik heb een verschrikkelijk slecht lopende motor gehad. Na het opnieuw afstellen van de complete ontsteking is dat helemaal opgelost. Bougie-electrode-afstand, contactpuntjes en ontstekingstijdstip.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Dat lijkt mij dan te kloppen met uitspraken eerder in de vraag.paul99gl83 schreef:Ik heb een verschrikkelijk slecht lopende motor gehad. Na het opnieuw afstellen van de complete ontsteking is dat helemaal opgelost. Bougie-electrode-afstand, contactpuntjes en ontstekingstijdstip.
-
Denis
- Geregistreerd lid
Nieuwe contactpunten gemonteerd en een nieuwe bobine heb nu een mooie vonk echter nog geen lopende moter iemand nog een idee.
Ook op benzine geeft hij geen poging tot aanslaan
(of woont er iemand in de omgeving rotterdam die tijd over heeft)
Ook op benzine geeft hij geen poging tot aanslaan
(of woont er iemand in de omgeving rotterdam die tijd over heeft)
-
RoccoH
- Donateur (5x)

wel de kabels goed aangesloten? als je deze verkeerd aansluit vonkt de ontsteking in de verkeerde verbrandingskamer/op een verkeerd moment... je krukas bv één hele omwenteling verdraaien helpt ook als je ze wel goed aangesloten hebt 
-
sb129h
- Donateur (2x)

Dat van dat op LPG goed lopen en op benzine slecht, dat kennen we!
Hebben we met onze 90 ook last van. Op benzine loopt ie bereslecht stationair en is het verbruik ca 1 op 6 bij normaal rijden (al is van normaal rijden bij een dergelijk slecht lopende motor eigenlijk geen sprake). Op LPG loopt ie 1 op 10! Omdat alles echt tiptop in orde is (let op, ook het vaak door z'n plaats vergeten vuil luchtfilter kan grote problemen geven) , ook qua afstelling, ga ik ervan uit dat de de carburateur door het vele jaren droogstaan ivm LPG volledig versleten is op plaatsen zoals de assen, naalden, zittingen ed. We rijden er overigens al bijna 2 jaar (sinds de aankoop) mee en omdat er maar zelden mee op LPG gereden wordt is het alleen in het buitenland lastig wanneer de gaspompen schaars zijn. Er zijn revisiesets beschikbaar (Elferink) maar we proberen binnenkort een frisse carburateur te scoren bij een Bildemo (autosloperij) in Zweden. Ik geef later wel door of dit verbetering heeft gegeven.
En als ie echt helemaal niets doet terwijl alles goed afgesteld staat en je een goede vonk hebt dan is er maar 1 mogelijkheid: hij krijgt op een of andere manier geen brandstof. In geval van een auto met LPG is dan altijd de brandstofklep of de bediening daarvan verdacht.
Suc6!
Cornell
Hebben we met onze 90 ook last van. Op benzine loopt ie bereslecht stationair en is het verbruik ca 1 op 6 bij normaal rijden (al is van normaal rijden bij een dergelijk slecht lopende motor eigenlijk geen sprake). Op LPG loopt ie 1 op 10! Omdat alles echt tiptop in orde is (let op, ook het vaak door z'n plaats vergeten vuil luchtfilter kan grote problemen geven) , ook qua afstelling, ga ik ervan uit dat de de carburateur door het vele jaren droogstaan ivm LPG volledig versleten is op plaatsen zoals de assen, naalden, zittingen ed. We rijden er overigens al bijna 2 jaar (sinds de aankoop) mee en omdat er maar zelden mee op LPG gereden wordt is het alleen in het buitenland lastig wanneer de gaspompen schaars zijn. Er zijn revisiesets beschikbaar (Elferink) maar we proberen binnenkort een frisse carburateur te scoren bij een Bildemo (autosloperij) in Zweden. Ik geef later wel door of dit verbetering heeft gegeven.
En als ie echt helemaal niets doet terwijl alles goed afgesteld staat en je een goede vonk hebt dan is er maar 1 mogelijkheid: hij krijgt op een of andere manier geen brandstof. In geval van een auto met LPG is dan altijd de brandstofklep of de bediening daarvan verdacht.
Suc6!
Cornell
-
Robbert
- Donateur (6x)

Misschien is het wat voorbarig maar ik meen mij te herinneren dat er "vroeger" altijd werd geadviseerd om een auto op LPG eens in de maand op benzine te laten rijden om te voorkomen dat de bovenstaande problemen gaan optreden. Wellicht een tip als de auto weer goed op benzine loopt.sb129h schreef:Dat van dat op LPG goed lopen en op benzine slecht, dat kennen we!
Suc6!
Cornell
-
Denis
- Geregistreerd lid
Even een update ben er nog niet helemaal uit
Bobine ondertussen ook maar vervangen.
en ..............
.nog steeds niks.
Krukas verdraaid en ja een beetje geplof.
eindelijk iets
Blijdschap was van korte duur kabels opnieuw gemonteerd en weer niks krijg nou de #%$$%%$%^en de ^$%%&%&%
De buurman uit suriname had nog wat derde wereldtips (zoals hij dit zelf omschreef) en kwam even helpen na 2 uur afstellen pielen en proberen hebben we eindelijk de oorzaak boven water.
De nieuwe verdeelkap heeft een gebroken koolborstel en de spanningsdraad van de bobine aansturing heeft kennelijk een breuk.
Morgen eerst een nieuwe verdeelkap halen (jaja de derde al weer in 14 dagen ga maar even naar een andere autoonderdelen zaak) en de draad vervangen waarschijnlijk is het probleem dan opgelost.
ik post weer een update zodra ik dit heb opgelost
Allemaal bedankt voor de antwoorden en de tips
groeten
Dennis
Bobine ondertussen ook maar vervangen.
en ..............
Krukas verdraaid en ja een beetje geplof.
eindelijk iets
Blijdschap was van korte duur kabels opnieuw gemonteerd en weer niks krijg nou de #%$$%%$%^en de ^$%%&%&%
De buurman uit suriname had nog wat derde wereldtips (zoals hij dit zelf omschreef) en kwam even helpen na 2 uur afstellen pielen en proberen hebben we eindelijk de oorzaak boven water.
De nieuwe verdeelkap heeft een gebroken koolborstel en de spanningsdraad van de bobine aansturing heeft kennelijk een breuk.
Morgen eerst een nieuwe verdeelkap halen (jaja de derde al weer in 14 dagen ga maar even naar een andere autoonderdelen zaak) en de draad vervangen waarschijnlijk is het probleem dan opgelost.
ik post weer een update zodra ik dit heb opgelost
Allemaal bedankt voor de antwoorden en de tips
groeten
Dennis
-
sb129h
- Donateur (2x)

Hey Robberts!
Ik herinner me dat advies ook nog en om te voorkomen dat de problemen erger worden stoken we om de 1 tot 2 maanden een kwartiertje op de snelweg op dat dure spul. In die tijd zie je meter door het hoge verbruik duidelijk zakken.
Natuurlijk gaan we hiermee door indien alles weer helemaal OK is. Naast de carburateur vaart ook de brandstofpomp er wel mee. Sinds het moment dat de carburateurs in het ongerede zijn geraakt ten faveure van de inspuitsystemen hoor je steeds minder over dit advies. Er zijn in Saab-kring echter zat mensen die er wel degelijk hun voordeel mee kunnen doen.
Cornell
Ik herinner me dat advies ook nog en om te voorkomen dat de problemen erger worden stoken we om de 1 tot 2 maanden een kwartiertje op de snelweg op dat dure spul. In die tijd zie je meter door het hoge verbruik duidelijk zakken.
Natuurlijk gaan we hiermee door indien alles weer helemaal OK is. Naast de carburateur vaart ook de brandstofpomp er wel mee. Sinds het moment dat de carburateurs in het ongerede zijn geraakt ten faveure van de inspuitsystemen hoor je steeds minder over dit advies. Er zijn in Saab-kring echter zat mensen die er wel degelijk hun voordeel mee kunnen doen.
Cornell
-
Robbert
- Donateur (6x)

Blij te horen dat dat soort oude adviezen soms nog wel zin heeft!!sb129h schreef:Hey Robberts!
Cornell