De Leisteen Blauwe

1967-1984
Plaats reactie
Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

De Leisteen Blauwe

Bericht door Oelo74 » za 22 aug, 2020 21:57

2 jaar geleden kocht ik m'n eerste Saab, een Solar Red 96 uit 1974. Wie toen tegen mij zou hebben gezegd dat ik nu m'n tweede zou kopen had ik voor gek verklaard.

Vanmiddag heb ik een fraaie 99 GL 5speed uit 1984 opgehaald. Ruim 200 km terug naar huis kunnen genieten.
Wat een klein jaar geleden begon met het parkeren naast de prachtige 99 van AlbertR in Heide Kalmthout en 'het stukje sturen' in de fantastische 90 van Luud, samen een oude 96 bekijken. Ja, dat rijdt toch wel erg lekker. En dan nog een paar mooie 99's bij Rosier toen ik het andere interieur voor m'n 96 ging halen. Merkte dat ik concreter ging kijken op de diverse sites, maakte een wensenlijstje in m'n hoofd: late 99, 2 deurs, 5 bak, het liefst in SlateBlue want die kleur vind ik waanzinnig en een trekhaak is handig maar dat kan altijd nog. Het resultaat zie je hieronder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is duidelijk dat deze auto van liefhebbers is geweest gedurende de afgelopen 36 jaar. Mogelijk dat iemand de auto nog kent of misschien is een van de vorige eigenaars hier wel actief.
Bij gelegenheid volgen er vast nog meer plaatjes.

schoenmaker
Geregistreerd lid

Re: De leisteen blauwe.

Bericht door schoenmaker » za 22 aug, 2020 22:02

Veel plezier met deze schone!!!!

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » za 22 aug, 2020 22:11

Wauw, die ziet er mooi uit zeg. Hele mooie kleur ook inderdaad. Gefeliciteerd!

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Rik H. » za 22 aug, 2020 22:21

Prachtige 99 en de kleur is natuurlijk geweldig!
Maar ben natuurlijk niet helemaal onbevooroordeeld met een leisteen blauwe 90.
Is deze 99 helemaal ‘af’? Of zit er nog werk aan?

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » za 22 aug, 2020 22:37

Proficiat! Wat een prachtige Saab 99. En inderdaad een erg mooie kleur!

Nu wachten we op een fotoshoot met de 96 erbij...

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » za 22 aug, 2020 23:37

Keimooi Jan, ben benieuwd in het ,,echie". Kan je mooi een keuze maken voor komende zaterdag als je naar De Meern komt.
Veel geluk met deze mooie 99.

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » zo 23 aug, 2020 1:47

Ja, Jan... Zo gaat dat. Ik begon ook met een V4'tje; mijn 95. Vrij snel daarop volgde mijn 99 (en mijn 90 :roll: ). Qua rij-ervaring een wereld van verschil, maar qua karakter identiek 8)

Tezamen zijn ze trouwens erg geschikt als wanddecoratie. Deze foto hangt in formaatje 120 x 80 in mijn woonkamer.
Afbeelding

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » zo 23 aug, 2020 9:41

Allemaal bedankt voor de leuke reacties.
Rik H. schreef:
za 22 aug, 2020 22:21
Is deze 99 helemaal ‘af’? Of zit er nog werk aan?
Tja, voor zover je kunt spreken van helemaal af voor een auto van 36 jaar is ie wel in erg goede staat. Heeft kakelverse APK en werd door de vorige eigenaar goed onderhouden. Nagenoeg roestvrij. Wat deukjes en lakinperfecties. Enkele lampjes in interieur defect. Dat neemt niet weg dat ik inmiddels al een lijstje aandachtspunten heb maar da's meer omdat ik het leuk vind om de originele staat verder te perfectioneren. Zit b.v. nu een bluetooth radio in, nou, denk niet dat die blijft, heb nog enkele tijdsperiodiek correcte radio's liggen dus eens kijken welke het wordt.
Verder vind ik het leuk om wat in de achtergrond te spitten. Auto is van februari 1984, origineel in Nederland geleverd (dat was overigens ook een grote wens op m'n lijstje) maar dit kenteken komt uit 1986. In die tijd kreeg je bij verlies van je papieren gewoon een ander kenteken en was je auto ineens '2 jaar nieuwer'. Bij de documentatie zitten folders zoals een prijslijst, uitrustingsniveau uit 1986. Dan ga ik fantaseren en verzin dat ie als demo bij een dealer heeft gereden en daarna op verzoek van de eerste eigenaar een vers kenteken heeft gekregen. Het heeft natuurlijk geen enkel waarheidsgehalte maar is wel leuk.
Een van de redenen waarom nu toch een 2e Saab is dat ik voornemens ben om komend voorjaar een roadtrip te gaan maken met m'n zoon door Europa, de route zal afhangen van de dan geldende maatregelen maar grofweg is het hoofdplan om via Frankrijk, Italië, Duisland richting Zweden te gaan. De 96 vind ik daar wat minder geschikt voor.

theun schreef:
za 22 aug, 2020 22:37
Nu wachten we op een fotoshoot met de 96 erbij...
Dat staat inderdaad als een van de eerste dingen op het programma... :D
Luud schreef:
za 22 aug, 2020 23:37
Keimooi Jan, ben benieuwd in het ,,echie". Kan je mooi een keuze maken voor komende zaterdag als je naar De Meern komt.
Veel geluk met deze mooie 99.
Voor de Meern zal het, als er niks tussenkomt, deze worden Luud. Ik wil nu vooral meters maken en de auto beter leren kennen.
silvandam schreef:
zo 23 aug, 2020 1:47
Tezamen zijn ze trouwens erg geschikt als wanddecoratie. Deze foto hangt in formaatje 120 x 80 in mijn woonkamer.
Afbeelding
Het is een prachtige foto Sil maar ik denk niet dat de andere 4 hier thuis daar op zitten wachten. De hobby van pa is al dominant genoeg aanwezig. Het zal wel neerkomen op instellen als achtergrond op m'n tablet :wink:
Verder moet ik nu concreet stappen gaan zetten voor het plaatsen van een carport. De 96 staat in de schuur maar ik wil deze ook onder dak, wel op de oprit, dan pak je hem sneller.

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Rik H. » zo 23 aug, 2020 10:20

Heel herkenbaar.
Toen mijn 90 onder een laag stof van 19 jaar opslag in een boeren schuur vandaan kwam, bleek deze veel beter dan ik eigenlijk dacht. Maar er blijft werk aan zitten, dashboardverlichting, hemeltje, deukjes en roestplekjes, velgen die het niet net zijn enz. Best overzichtelijk, maar je blijft bezig. Maar dat maakt het zo leuk.
Het spitten in het verleden kan een auto ook bijzonder maken. Ik heb de 90 gekocht van de tweede eigenaar, die de auto vanaf 1989 heeft gehad en gekoesterd. Aankoopbewijs heb ik ook gekregen en een hoop facturen. Erg mooi allemaal en voor mij maakt het dat ik iets speciaals heb met de 90, iets wat ik niet snel heb met een auto.
Los nog van het feit dat de auto geweldig rijdt!

Veel plezier met de mooie 99!

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » zo 23 aug, 2020 18:31

Nog even een paar plaatjes zonder de 96 erbij maar die komen ook nog een keer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » zo 23 aug, 2020 18:36

Mooi hoor! Is het de 99 die op de website van de Saab Club stond?

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » zo 23 aug, 2020 19:12

Dat klopt davidd, dat is hem.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 23 aug, 2020 20:50

Wat een leuke 99! Hij staat er fris bij, zo te zien.

AlbertR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AlbertR » ma 24 aug, 2020 11:58

Van Harte Jan,

Deze wil ik graag eens van dichtbij bekijken lijkt mij een topper!

Heel veel plezier en veilige kilometers ermee.
1 van de laatste jaren
2 deurs
5 bak

Lijkt mij de juiste keuze 😉 👍

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » ma 24 aug, 2020 18:02

Bedankt! Die ga je zeker binnenkort een keer zien Albert, misschien zaterdag al. Ben net terug 'van de zaak' in Bergen met de 99 maar zag jouw 900 ( of caab, of 99 :D ) niet staan. Meteen daar bij een van de automaterialenzaken paar lampjes gescoord voor in het interieur want alles moet natuurlijk wel werken hè.

Gr. Jan

Plaats reactie