Uitlaat nieuw type onder oude Saab 99
-
csa
- Geregistreerd lid
Uitlaat nieuw type onder oude Saab 99
Beste Forumleden,
Ik wil een uitlaat geleverd van 1975 tot 1984 met die dwarse einddemper onder een Saab 99 1973 bouwen. Onder die oude Saab 1973 zit een andere uitlaat. Ik wil de uitlaat die bij de h-motor hoort toepassen.
Heeft iemand dit al gedaan? Er moeten ophanghaken gemaakt worden, daar zie ik geen probleem. Ik weet echter niet zeker of die dwarse demper er onder kan.
Groetjes Chris
Ik wil een uitlaat geleverd van 1975 tot 1984 met die dwarse einddemper onder een Saab 99 1973 bouwen. Onder die oude Saab 1973 zit een andere uitlaat. Ik wil de uitlaat die bij de h-motor hoort toepassen.
Heeft iemand dit al gedaan? Er moeten ophanghaken gemaakt worden, daar zie ik geen probleem. Ik weet echter niet zeker of die dwarse demper er onder kan.
Groetjes Chris
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Uitlaat nieuw type onder oude Saab 99
Alles kan alleen jouw downpipe bij spruitstuk ik anders, maar vanaf het gedeelte waar van 2 in 1 gaat is alles te lassen
Ik heb zelf bij de latere weer een schuine Demper geplaatst , maar dan moet je daar weer haken voor lassen.
Zit even te twijfelen, maar zitten de haken voor een T demper bij de achteras er al niet onder?, zo nee, die zijn wat lastiger te maken dan voor een schuine zoals bij een 900
Je kunt ook overwegen om een schuine demper van 900i eronder te maken, maar een brug en las apparaat bij de hand is dan wel prettig
Ik heb zelf bij de latere weer een schuine Demper geplaatst , maar dan moet je daar weer haken voor lassen.
Zit even te twijfelen, maar zitten de haken voor een T demper bij de achteras er al niet onder?, zo nee, die zijn wat lastiger te maken dan voor een schuine zoals bij een 900
Je kunt ook overwegen om een schuine demper van 900i eronder te maken, maar een brug en las apparaat bij de hand is dan wel prettig
-
csa
- Geregistreerd lid
Brug en lasapparaat heb ik. Ik zal de uitlaat van de 900i eens bestuderen. Ik heb met oude originele uitlaat wat knorrend bijgeluid bij 2500 tot 300tpm. Daar rijd je net 100. 120km/u gaat prima. Dat ligt aan de uitlaat want ik heb er met een slangklem een stuk van 50 flexibel achter aan de uitlaat gemaakt en het geknor bij 100km/u is nagenoeg weg.
groetjes
groetjes
-
Rico1303
- Donateur (2x)

Ik meende dat er onder een oud type 99 een schuine plaat zit waar bij de nieuwere types de T demper komt.
Ik weet niet of je dat genoeg ruimte overhoud voor de T demper.
De schuine dempers passen er wel onder. (heb zelf volledig 3" rvs onder een "72 99)
Ik weet niet of je dat genoeg ruimte overhoud voor de T demper.
De schuine dempers passen er wel onder. (heb zelf volledig 3" rvs onder een "72 99)
-
csa
- Geregistreerd lid
Hoi Rico,
Wat is een schuine demper, is dat de originele configuratie? Dus ; tussen en einddemper. Het kan zijn dat bij mijn originele uitlaat het binnenwerk niet meer goed is.
Wat is een schuine demper, is dat de originele configuratie? Dus ; tussen en einddemper. Het kan zijn dat bij mijn originele uitlaat het binnenwerk niet meer goed is.
-
Rico1303
- Donateur (2x)

De schuine demper is voor de oude 99 volgens mij standaard. en deze ligt onder een hoek van ongeveer 45° tov de achteras. (dus ook ongeveer 45° tov de rechte pijp naar achteren)
Dit type "schuine demper" wordt ook gebruikt voor de nieuwere 900 classics.
Dit type "schuine demper" wordt ook gebruikt voor de nieuwere 900 classics.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Toch wel handig dat saab de bodemplaat nooit heeft veranderd 
-
csa
- Geregistreerd lid
Hoi Turbopilot,
Die bodemplaat is wel iets gewijzigd want er zit een holling voor de pijp met schuinre demper, de holling voor de pijp van de t-demper loopt anders. Ik denk dat ik een schuine demper moet plaatsen. Hopelijk die van de 900i. Ik kan nergens de maten en complete uitlaten vinden. Het zou kunnen zijn dat die t-demper niet toegepast kan worden maar jij dacht van wel, wellicht heb je ooit een t-demper onder een oude Saab 99,1973, gemonteerd. en dan kan het. Ik hoor het graag.
Groetjes Chris
Die bodemplaat is wel iets gewijzigd want er zit een holling voor de pijp met schuinre demper, de holling voor de pijp van de t-demper loopt anders. Ik denk dat ik een schuine demper moet plaatsen. Hopelijk die van de 900i. Ik kan nergens de maten en complete uitlaten vinden. Het zou kunnen zijn dat die t-demper niet toegepast kan worden maar jij dacht van wel, wellicht heb je ooit een t-demper onder een oude Saab 99,1973, gemonteerd. en dan kan het. Ik hoor het graag.
Groetjes Chris
-
turbopilot
- Donateur (7x)

nee niet onder een 73 wel onder 74 modeljaar 75 en daar zitten zeker al haken onder 
ricco (paarse 99) weet dat wel, die van hem is ouder volgens mij
hieronder een foto van mijn cabrio vanaf de motorkant gezien

hier van mijn 99 dit is de T demper bij de achteras

tussen de groene en blauwe cirkel moet je ook een demper monteren anders is het te veel lawaai
(vermoedelijk heb jij een klein dempertje na de achteras , die kan dan vervallen)
onderstaande uitlaat is van een 900 turbo, zoiets kun je ook maken maar dan van de een i tje , iets kleiner in diameter
en de achterste bocht moet dan weer ivm de knik van een 99 zijn

altijd beetje lastig voor jullie, ik pak die spullen altijd gewoon van de bult
voorbeeld; standaard, maar dan groter op een carburateur lpg H motor
gek he dat het ineens wat harder loopt.
maar die aansluiting is bij een 73 net weer ff anders

ricco (paarse 99) weet dat wel, die van hem is ouder volgens mij
hieronder een foto van mijn cabrio vanaf de motorkant gezien
hier van mijn 99 dit is de T demper bij de achteras
tussen de groene en blauwe cirkel moet je ook een demper monteren anders is het te veel lawaai
(vermoedelijk heb jij een klein dempertje na de achteras , die kan dan vervallen)
onderstaande uitlaat is van een 900 turbo, zoiets kun je ook maken maar dan van de een i tje , iets kleiner in diameter
en de achterste bocht moet dan weer ivm de knik van een 99 zijn
altijd beetje lastig voor jullie, ik pak die spullen altijd gewoon van de bult
voorbeeld; standaard, maar dan groter op een carburateur lpg H motor
gek he dat het ineens wat harder loopt.
maar die aansluiting is bij een 73 net weer ff anders
-
csa
- Geregistreerd lid
Geweldig,
Beide mogelijkheden zijn dus mogelijk, de standaard t-demper van de nieuwe of de uitlaat van een 900i. Wellicht geeft de demper van de 900i een betere doorluchting dan de t-demper. de uitlaatlucht hoeft dan niet twee keer de hoek om. Helaas kan ik de delen niet van een hoop afhalen, ik moet ze bestellen. Ik heb een h-motor in mijn oude Saab gebouwd, nu met met dubbele carburateur. Ik merk tov benzine geen vermogensverschil. Op benzine had hij een enkele carburateur. Maar wat ik ook op de foto zie is een stabilisatorstang achter, daar droom ik ook van. De Saab is behoorlijk onderstuurd en mogelijk onderdruk je dat door een stabilisatorstang achter, is dat ook jouw ervaring? Omdat bij mij de benzinetank afwezig is kan ik tussen de twee bovenste draagarmpjes van de achterwielophanging een stang lassen 15-19mm rond.
Groetjes Chris
Beide mogelijkheden zijn dus mogelijk, de standaard t-demper van de nieuwe of de uitlaat van een 900i. Wellicht geeft de demper van de 900i een betere doorluchting dan de t-demper. de uitlaatlucht hoeft dan niet twee keer de hoek om. Helaas kan ik de delen niet van een hoop afhalen, ik moet ze bestellen. Ik heb een h-motor in mijn oude Saab gebouwd, nu met met dubbele carburateur. Ik merk tov benzine geen vermogensverschil. Op benzine had hij een enkele carburateur. Maar wat ik ook op de foto zie is een stabilisatorstang achter, daar droom ik ook van. De Saab is behoorlijk onderstuurd en mogelijk onderdruk je dat door een stabilisatorstang achter, is dat ook jouw ervaring? Omdat bij mij de benzinetank afwezig is kan ik tussen de twee bovenste draagarmpjes van de achterwielophanging een stang lassen 15-19mm rond.
Groetjes Chris
-
turbopilot
- Donateur (7x)

je moet die hele achteras constructie vervangen voor een later type 99 90 900 achteras, die hebben wielnaven met rechte (spelingsvrije) lagers
dan moeten de veerbakken ook over gezet worden en schokbrekers met pen /oog,
dan past de stabi van een 900 er ook gewoon onder
dan moeten de veerbakken ook over gezet worden en schokbrekers met pen /oog,
dan past de stabi van een 900 er ook gewoon onder
-
csa
- Geregistreerd lid
Ik heb er de achteras van een Saab 90 ondergezet compleet met de nieuwe veerdragers en armpjes boven (langer) de schokdempers passen maar net. Ik heb monroe schokdempers toegepast, dezen vallen tegen. De ingaande slag wordt te hard gedemd. Hij zou gemakkelijker moeten inveren. Oncomfortabel hard. Op het magazijn heb ik allerlei schokdempers geprobeerd in te drukken en dat ging gemakkelijker dan bij mijn nieuwe dempers. Helaas was er geen goede set. Ik heb een stift boven en een oog onder bij mijn schokdempers. Je kunt de drempels in de weg nu wel hard nemen zonder dat de vering doorslaat.
Chris
Chris
-
redmervand
- Donateur (6x)

Bilstein B6 doet een hoop en dan doet een stabilisatorstang het laatste beetje
Mijn 99 met Bilstein en stabi stang
Kost wel wat ja...
Mijn 99 met Bilstein en stabi stang
Kost wel wat ja...
-
Ary van Hoorne
- Donateur (2x)

Hoe zit het met de remleidingslangen tussen de carrosserie en de achteras? Die zijn verlegd vanaf my75 omwille van de introductie van de t-demper achter. Zet je een t-demper op een orginele 73-er, dan worden de remslangen te heet weet ik uit ervaring. 
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Wist ik niet, maar Rico (van die paarse99) heeft complete ombouw gedaan
Ik heb er nooit last van, ik koop nl alleen 99 vanaf model jaar ‘75, dan heb je al dat geklooi niet.
Vanaf modeljaar is alles bijna direct fit
Als je een deuk in schutbord slaat past zelfs een H motor
Ik heb er nooit last van, ik koop nl alleen 99 vanaf model jaar ‘75, dan heb je al dat geklooi niet.
Vanaf modeljaar is alles bijna direct fit
Als je een deuk in schutbord slaat past zelfs een H motor