ombouw injectie naar carb

1967-1984
Plaats reactie
merxcer
Geregistreerd lid

ombouw injectie naar carb

Bericht door merxcer » di 16 sep, 2014 9:50

Het moet nu toch maar gaan gebeuren, ik ga mijn 99 ombouwen van injectie naar carb.
De injectie is gewoon helemaal gaar. Starten was altijd al moeilijk als de motor warm was, maar nu doet het helemaal niets meer.
Heel veel tijd in gestoken om het probleem te vinden, maar helaas.
En daardoor stond de wagen veel te lang stil en kwam die niet meer door de keuring wegens roest op verkeerde plaatsen.
Dus nu de keus, ombouw of sloop?
Dan toch maar een laatste poging en ombouw.
Kunnen de carb rijders even onder de motorkap duiken en goed kijken wat ik allemaal nodig heb?
En een paar foto's van een B motor met Carb zou ook helpen.. :wink:
Mijn verlanglijstje tot nu toe:
inlaatspruitstuk
Carbarateur
Luchtfilter met slang naar spruitstuk
chockkabel met dashboard aansluiting
en verder?

overigens als iemand nog een compleet setje voor een leuke prijs heeft liggen, dan houd ik mij aanbevolen. want ik wil weer :O:

brinky
Donateur
Donateur

Re: ombouw injectie naar carb

Bericht door brinky » di 16 sep, 2014 10:47

Benzinetank.

merxcer
Geregistreerd lid

Bericht door merxcer » di 16 sep, 2014 11:05

ja natuurlijk een andere benzine pomp.
Waarschijnlijk het handigst om een electrische lage druk pomp erin te zetten.
Of kan op mijn blok ook een mechanische geplaatst?

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » di 16 sep, 2014 13:06

Op je blok kan onder de blindplaat naast/onder de ontsteking een mechanische benzinepomp worden geplaatst. Kosten nieuw een tientje of twee. Een elektrische pomp plaatsen kan natuurlijk ook. In combinatie met een brandstofdruk regelaar kan je waarschijnlijk zelfs de originele injectiepomp blijven gebruiken.

De nokkenas van een carb versie is ook anders. Heb er zelf geen ervaring mee, maar een carb ombouw schijnt trouwens ook goed te lopen met een injectie nokkenas.

merxcer
Geregistreerd lid

Bericht door merxcer » do 18 sep, 2014 0:26

als ik het mij goed herinner dan is de nokkenas van injectie in zo verre verschillend dat je er geen mechanische benzinepomp op kan draaien.
of zwets ik nou?
maar het lijkt mij ook prima om een elektrische pomp te plaatsen, maar moet ik dan ook de tank aansluiting veranderen?
Of zou ik de benzine door de oude pomp kunnen optrekken? dat zou makkelijker zijn. ( wel losgekoppeld van de 12 volt dan)

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 18 sep, 2014 16:33

Kun je met de huidige injectiepomp en een goede verstelbare FPR (fuel pressure regulator) niet volstaan? Lijkt me de makkelijkste oplossing.

joy
Donateur
Donateur

Bericht door joy » vr 19 sep, 2014 7:20

Let op Heren, hij heeft een B motor, benzine pomp zit lager,aangedreven door de aggregaat as, nokkenas drijft geen pomp aan, pompje mogelijk lastiger te vinden.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » di 23 sep, 2014 13:31

wel zonde om hem terug te bouwen hoor ... zou mijn eer te na zijn om hem om die reden terug te bouwen. Het injectiesysteem is niet zo heel moeilijk en alle onderdelen zijn nog goed te vinden. Waag nog eens een poging evt. met behulp van een kenner zou ik zeggen! Een 99 injectie komt ook niet zo heel vaak voor, leuk om hem te behouden.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 23 sep, 2014 18:27

Geheel eens met Thom, als het injectiesysteem niet meer goed werkt is er gewoon wat onderhoud/reparatie nodig. Om hem dan naar carb terug te bouwen is zonde en onnodig. Een kenner heeft dat zo voor elkaar, het is niet een systeem dat iedereen zomaar even kan afstellen maar moeilijk en bewerkelijk is het ook weer niet. Daarbij als het injectiesysteem goed werkt is het een genot om met zo'n auto te rijden! En daarbij inderdaad een relatief zeldzame verschijning, wat het nog extra leuk maakt.

Overigens is zo'n pompje voor een B-motor carb wel te vinden hoor, volgens mij kan zelfs de Brezan 'm gewoon leveren.

Plaats reactie