rechter aandrijfas laat versnellingsbak bewegen

1967-1984
Plaats reactie
Niels mobers
Donateur
Donateur

rechter aandrijfas laat versnellingsbak bewegen

Bericht door Niels mobers » zo 19 jan, 2014 19:31

Ik heb vandaag de fuseekogels aan de rechterzijde vervangen en tijdens het testritje hoorde ik wat vreemde geluiden.
Een rammeltje tijdens het uitveren en soms wat gekloenk tijdens accelereren.

Thuis effe opgekrikt. Als ik het rechter wiel met de hand draai zie ik heel het blok heen en weer bewegen. De aandrijfas loopt ook iets aan tegen de asdoorgang, het stootrubber onder de vering is grotendeels vergaan, ik verwacht dat dat de reden is. Dit maakt waarschijnlijk het geluid tijdens uitveren.
Afbeelding

De aandrijfas heeft tijdens het vervangen van de fuseekogels wel iets bewogen, maar ik heb niet het idee dat deze uit de bak is gekomen, zou dit ermee te maken kunnen hebben? Ik heb het vermoeden dat het iets te maken heeft met het homokineet achtige mechanisme waar de aandrijving uit de bak komt. Als ik het goed heb moet dit mechanisme de "heen en weer" beweging van de aandrijfas opvangen.

Iemand een idee waar ik moet zoeken om de oorzaak boven water te krijgen?

Alvast bedankt,
Niels

Paul99
Geregistreerd lid

Re: rechter aandrijfas laat versnellingsbak bewegen

Bericht door Paul99 » zo 19 jan, 2014 21:40

met 'heel het het blok bewegen' bedoel je het motorblok? dan zou ik eerder een motor steun verdenken.

Niels mobers
Donateur
Donateur

Bericht door Niels mobers » zo 19 jan, 2014 22:20

Ik bedoel het motorblok + versnellingsbak combinatie, het geheel wiebelt heen en weer.
Zelfs met een versleten motor steun, zou het motorblok toch niet moeten bewegen als je met de hand een opgekrikt wiel rustig ronddraaid?

Ik heb ondertussen in andere threats ondekt dat het homokineet achtige ding een bakklos wordt genoemd. Dat is voor mij vooralsnog de hoofdverdachte, maar ik heb (nog) geen sluitend bewijs. Ik vraag me ook af of er een link is met het verwisselen van de fuseekogels.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 19 jan, 2014 22:22

Zo te zien is de tripoide uit de bak geschoten (oorzaak: versleten tripoide? zit de onderste draagarm nog wel goed vast?).

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » zo 19 jan, 2014 22:44

Ashoesklem van de binnenste ashoes even lossen (grootste klem alleen) en de ashoes richting de buitenkant trekken.
Zoals JW al zegt lijkt het mij ook dat je de tripoide uit de bakklos hebt getrokken bij je actie...

Kijk of alle 3 de lagers van de tripoide nog in tact zijn en of de bakklos zonder schade is. Daarna de aandrijfas weer juist in de bakklos steken, vers vet erbij en de boel weer vastzetten.

Niels mobers
Donateur
Donateur

Bericht door Niels mobers » ma 20 jan, 2014 0:03

Bedankt voor de tips.

Ik ga die hoes effe opzij schuiven en checken wat eronder te zien is.
Ik was nogal in gevecht met de bovenste fuseekogel, wellicht heb ik de aandrijfas tijdens deze actie te ver naar buiten getrokken. Hopelijk is het allemaal nog heel :| .

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 20 jan, 2014 0:22

Als de tripiode uit de klos is, dan is een testrit onmogelijk, je hebt dan geen aandrijving meer. Dus zo erg kan het niet zijn.

Ik snap nog niet helemaal wat je met wiebelen bedoeld. filmpje?

Niels mobers
Donateur
Donateur

Bericht door Niels mobers » ma 20 jan, 2014 9:25

De tripoide is (waarschijnlijk) effe uit de bakklos geweest en daarna weer terug, dus het zit momenteel wel in elkaar.

Hierbij een filmpje van het wiebelen:

Ik film vanuit de motorruimte de aandrijfas-bakklos, de motorsteun zie je heen-en-weer bewegen.
Ik draai met de hand het wiel rond, je ziet ook de bakklos draaien.

Is dit duidelijk genoeg?

Niels

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » ma 20 jan, 2014 14:08

Op de aandrijfas zit alles met wat 'glij' speling gemonteerd.
Zodat afwijkingen en uitzetting opgevangen kunnen worden.
Zo te zien lijkt het alsof de as nu te 'strak' gemonteerd zit.

Door het wrikken in de homokineet geeft ie deze via de as door aan het blok.

Zou beteken dat de nieuwe fusees korter zijn.

Of het motorophangrubber moet wel heel zacht (versleten) zijn geworden.
Of moeten de oilybits wel heel droog draaien.

Niels mobers
Donateur
Donateur

Bericht door Niels mobers » ma 20 jan, 2014 14:26

Ik heb nog 2 nieuwe fuseekogels liggen, ik had 4 nieuwe besteld, dus ik kan de oude met de nieuwe (welke ik nog niet gemonteerd heb) vergelijken.
Dat is het makkelijkste, dus dat ga ik vanavond als eerste doen.

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » ma 20 jan, 2014 14:43

Ook zou je kunnen kijken of de as nog voldoende speling heeft en
evt. de wielen opgekrikt mbv de motor laten draaien.
Het boeltje zou dan behoorlijk moeten trillen.

Tijdens de- en montage zou de homokineet of tripod iets versteld kunnen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 20 jan, 2014 15:17

Niels mobers schreef:Is dit duidelijk genoeg?
Het lijkt alsof de grote slangklem niet om de klos zit maar er net naast.
De motor zou in ieder geval niet mogen bewegen als je het wiel draait, en de as mag ook de rand van de doorgang niet raken, ook niet met de auto omhoog en het wiel in de laagste stand.
Doet de linkerkant dit ook?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 20 jan, 2014 15:26

Tripoide lijkt maar half in de klos te zitten... daardoor draait-ie excentrisch uit het midden van de bakklos en raakt de as de doorgang.
Als het wiel dan draait dan gaat de as ook op en neer en raakt elke omwenteling het plaatwerk van de doorgang.

Niels mobers
Donateur
Donateur

Bericht door Niels mobers » ma 20 jan, 2014 18:58

net effe gauw de oude en nieuwe fusee naast elkaar gelegd, maar die zijn hetzelfde:
Afbeelding

@ 72sonett3: Linkerkant doet dit niet, motor beweegt niet en de aandrijfas blijft vrij van de asdoorgang.

Ik ga na het eten de stofhoes van de bakklos wegtrekken en kijken wat er onder zit.
Update volgt...

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 20 jan, 2014 20:28

brinky schreef:Tripoide lijkt maar half in de klos te zitten... daardoor draait-ie excentrisch uit het midden van de bakklos en raakt de as de doorgang.
Als het wiel dan draait dan gaat de as ook op en neer en raakt elke omwenteling het plaatwerk van de doorgang.

Brinkmeister heeft gelijk. Ik heb het zelfde euvel vorig jaar ook voor gehad tijdens fuseekogel wissel. Tripoide niet goed in de bakklos. Drukte de motor opzij... 100m gereden en tripoide kapoet :-(

Plaats reactie