ik heb wat kleine plekjes roest op de auto en geen geld voor een spuiter.
hoe kan ik zelf dit het beste bewerken.
En mijn auto is 23 jaar oud dus de kleur van de lak is lichterdoor de zon zou bijmengen met wat wit een beter resultaat geven en moet er ook weer blanke lak overheen?
bedankt voor de suggesties
roestbehandeling
-
esalet
- Donateur (8x)

Even wat tips uit de losse pols. Met scherp voorwerp (voorzichtig dat je niet uitschiet!) plekje kaalkrabben tot je rondom weer in de gezonde lak zit. Als het een beetje uit het zicht is, een roestomzetter (noverox of zo) er op, het gaat er wit op en wordt daarna zwart. Kan je gewoon overheen schilderen, wordt echter niet strak en glad. Je kunt het ook niet schuren.
Is het wel in het zicht, dan met goeie zinkgrondverf behandelen (kwast of spuitbus). Ga je met spuitbus te werk, plak dan niet strak eromheen af, want dan lijkt het uiteindelijk na het verwijderen van het tape alsof je er een sticker op geplakt hebt!
Maar hou het te spuiten oppervlak wel zo klein mogelijk. Maak een kartonnen mal met een gat wat ruimer dan het te spuiten plekje, en hou die een beetje van het oppervlak af, zodat de spuitnevel een overgang kan maken.
Je hebt metallic lak, dus ja, een blanke lak is nodig om het af te werken. Als je die ook spuit, doe dit dan op dezelfde manier.
Je kunt ook, als het kleine plekjes zijn, alles met een fijn kwastje doen.
En met wit bijmengen? weet ik nog niet zo net. Is een beetje tricky. Ik zou gewoon de originele kleur nemen, vooral omdat je het hebt over plekjes en niet over plekken. maar nogmaals, geen grote stukken meespuiten, daarmee kan je het ook verpesten (een klein plekje wordt dan een grote afwijkende vlek!)
Probeer het eerst eens uit op de binnenkant van de kofferklep of zo, dan zie je wat er gebeurt en ontwikkel je er wat gevoel voor..
Succes!
Is het wel in het zicht, dan met goeie zinkgrondverf behandelen (kwast of spuitbus). Ga je met spuitbus te werk, plak dan niet strak eromheen af, want dan lijkt het uiteindelijk na het verwijderen van het tape alsof je er een sticker op geplakt hebt!
Maar hou het te spuiten oppervlak wel zo klein mogelijk. Maak een kartonnen mal met een gat wat ruimer dan het te spuiten plekje, en hou die een beetje van het oppervlak af, zodat de spuitnevel een overgang kan maken.
Je hebt metallic lak, dus ja, een blanke lak is nodig om het af te werken. Als je die ook spuit, doe dit dan op dezelfde manier.
Je kunt ook, als het kleine plekjes zijn, alles met een fijn kwastje doen.
En met wit bijmengen? weet ik nog niet zo net. Is een beetje tricky. Ik zou gewoon de originele kleur nemen, vooral omdat je het hebt over plekjes en niet over plekken. maar nogmaals, geen grote stukken meespuiten, daarmee kan je het ook verpesten (een klein plekje wordt dan een grote afwijkende vlek!)
Probeer het eerst eens uit op de binnenkant van de kofferklep of zo, dan zie je wat er gebeurt en ontwikkel je er wat gevoel voor..
Succes!
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
-
esalet
- Donateur (8x)

Niet echt meteen doen. Moet een tijd inwerken, het is een omzetter, een soort chemisch proces. Hoe lang precies? Weet ik niet uit mijn hoofd, staat ongetwijfeld op de verpakking. Op zijn minst een dag tussen laten zitten zou ik zeggen.
en ook goed op de verwerkingstemperatuur letten, nu is het echt te koud bijv.!
en ook goed op de verwerkingstemperatuur letten, nu is het echt te koud bijv.!
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Om de roest te stabiliseren heb ik Owatrol CIP gebruikt. Daarna plamuren, spuitplamuur, spuitprimer, kleurlak. Jij zult ook nog een blanke lak moeten gebruiken. Ik heb een beetje kleurverschil. Ik ga even kijken hoe vervelend ik het blijf vinden. En anders langs een spuiter die de kleur op het oog mengt.
http://www.owachem.nl/indexcip.htm
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
Hebben Owatrol en Noverox een andere uitwerking?paul99gl83 schreef:Om de roest te stabiliseren heb ik Owatrol CIP gebruikt. Daarna plamuren, spuitplamuur, spuitprimer, kleurlak. Jij zult ook nog een blanke lak moeten gebruiken. Ik heb een beetje kleurverschil. Ik ga even kijken hoe vervelend ik het blijf vinden. En anders langs een spuiter die de kleur op het oog mengt.
Wat is het verschil tussen een roestomzetter en een roeststabilisator?
Bestaat er ook een doorschijnende roeststopper om rechtstreeks aan te brengen op de carroserie (dus zonder de roestplek te verwijderen)?