HALVAR; distributie

1967-1984
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: HALVAR; achterklep logo's opknappen

Bericht door Saapie » wo 24 sep, 2025 9:47

Ik heb geloof ik nog wel een paar badges liggen. Als ik ze vind doneer ik gratis een aan je auto. Moet wel even zoeken op mijn onderdelen zolder - dus kan even duren.

Dune900
Geregistreerd lid

Bericht door Dune900 » wo 24 sep, 2025 11:44

Erg bijzonder inderdaad, weer wat geleerd! En een klusje op het lijstje erbij :wink:

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » vr 03 okt, 2025 9:06

wat ik nu gedaan heb:

logo's licht opgeschuurd, een linoroller/inktroller gebruikt om de Revell 90 lak op de logo's te rollen.
hier was ik te langzaam mee, de lak begon draden te trekken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

uitendelijk 48 uur laten drogen en toen met korrel 1200 en een schuurkurk de boel weer vlak geschuurd. De lak iets verdund op een vlak stuk plastic gegoten in plaats van het plasic zakje en het weer opgebracht met de roller. Het ging iets beter, maar begon toch weer te trekken, maar ben toen direct gestopt. Volgende poging zou ik de lak nóg dunner maken, het zou net mooi uit moeten vloeien zonder over de rand te gaan, het is lastig dat punt te vinden.

Het eindresultaat voor nu, op afstand is het beter dan wat het was, maar er is nog ruimte voor verbetering. Ik hou de aanbieding voor een paar knappe logo's graag warm, dank!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ter vergelijk waar ik mee begon:
Afbeelding

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » vr 03 okt, 2025 9:09

ik ben er achter gekomen dat ik ook de discutabele eer heb om in een ander topic te verschijnen aangezien de GL iets blijkt afgezakt :oops:

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » vr 03 okt, 2025 15:58

Prachtige auto! Als het enige klusje het fatsoeneren van de logo's is, zit je goed! 8)

maar waarom heet de auto Halvar?

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » vr 03 okt, 2025 18:16

Afbeelding

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » zo 05 okt, 2025 9:51

Afbeelding
Eigenlijk verdient zo'n oldtimer zichzelf terug. In plaats van €4,5 euro per uur in de garage, mag je een auto van 40jaar of ouder voor de deur parkeren bij het Louwman museum.
Mijn kinderen hadden het op school al tegen de juf verteld dat papa een auto had die voor de deur bij het museum mag staan zodat andere mensen ook naar de auto kunnen kijken.
Ik denk niet dat de juf het snapte :lol:

Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door Barten » zo 05 okt, 2025 10:31

Mooie foto! De kleur van de SAAB past erg mooi bij de kleur van het gebouw. Beter dan die witte -niet veertigjarige- Mercedes die er naast staat.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » wo 08 okt, 2025 20:57

Hele mooie 99!
Wat betreft de emblemen van kunststof en alu: op een late 99 horen de emblemen SAAB, 99, en ook GL van kunststof te zijn. Alleen het 5 speed embleem hoort van aluminium. Mocht je ooit emblemen wisselen, let er dan op dat je holle emblemen scoort. Er bestaan ook vlakke emblemen (van een 900 (sedan)).

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: HALVAR; benzinelucht verholpen

Bericht door el-barro » ma 03 nov, 2025 17:01

Twee weken geleden ben ik samen met mijn vader begonnen met een paar klusjes.
Halvar stond wat achterover, dus ik had een paar verse veren besteld, geen HD omdat de 99 dezelfde veren heeft als de 900 die volgens mij toch wat meer gewicht aan zijn kont heeft hangen.
De auto stonk ook nog steeds naar benzine en omdat de auto toch achter omhoog moest gingen we daar maar direct naar kijken.

Eerst de veren vervangen, dat was eigenlijk zo gebeurd.
Afbeelding
De benzinelucht was ooit al eens naar gekeken volgens de vorige eigenaar, maar toen ik de bodem uit de kofferbak had gehaald en naar een dot kit keek die om de dunne ontluchtingsslang heen zat gebaggerd en die ik zo weg kon pakken wilde ik er zelf toch ook nog wat moeite insteken.

Ik had de slang die door het dak loopt naar onder in de a-stijl al een keer eerder afgeperst, die is goed.
In de tank zelf zitten een paar rubbers, een waar de kit omheen zat, waar je zo bij kan. De retourleiding van de benzine zit ook bovenin de tank, maar daar kom je alleen bij wanneer de tank gedemonteerd is, ook de dikke ontluchtingsslang die terug naar de vulhals loopt heeft een rubber die je alleen bij een gedemonteerde tank kunt vervangen.
De grote vulslang lijkt ook goed zonder beschadigingen, maar de slangklem was compleet weggeroest, deze heb ik moeten doorzagen om te verwijderen.
Bij het demonteren van de dikke ontluchtingsslang bleek deze op verschillende plaatsen doorgehaald te zijn en vervangen door een stuk pvc pijp met een slangklem er omheen.
We denken dat de slechtste stukken er uit zijn gehaald en de bochten behouden zijn, omdat deze slang niet meer te krijgen is.
Afbeelding

op het eerste gezicht was er niets mis met de stukken die zijn hergebruikt, ook niet bij knikken. Bij toeval kneep ik in de lengte in de slang en op de plek waar het onderdeelnummer stond kon ik via de scheuren de koordlagen zien zitten... foute boel dus.
Afbeelding
Afbeelding

Omdat hij niet meer te krijgen is heb ik 2meter 16mm brandstofslang besteld bij een watersportzaak, van het merk Mercur (ons niet bekend, maar ziet er goed uit).
Ter hoogte van de vulslang hebben we een Gates 90 graden bocht gebruikt, anders knikte de slang. De rest van het verloop ging goed zonder de voorgevormde bochten.
Afbeelding
Afbeelding
De slang over de slangpilaar van de tank krijgen is ook een vrij strakke onderneming, maar met de slang even in het kokende water gehouden te hebben en wat siliconenvet van een remrevisiesetje ging hij er op. Ik was extra voorzichtig, want ook voor deze aansluiting haal je niet zomaar even een nieuwe.
De rubbers in de tank zijn ook vervangen, deze gaan ook erg strak, maar met genoeg vaseline is het gelukt.

Nu even afwachten of de benzinelucht weg blijft.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 03 nov, 2025 17:43

Ik heb door de jaren na 5 99’s gehad, de jongste was daarbij 6 jaar oud maar de “kenmerkende” benzinelucht hadden ze allemaal, de een na laatste die ik in 2004 kocht rook exact als de eerste die ik ooit had..

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » zo 28 dec, 2025 12:34

Ik zag de bijdragen aan dit onderwerp voorbij komen en hierbij toch ook maar even een reactie van mijn kant. Ik ben sinds ruim ander halfjaar ook in het bezit van een terracotta 99 uit 1982 (Zweedse import met 5-bak) en heb een foto daarvan bijgevoegd. Fantastische auto, om te zien en om in te rijden. Daarnaast ben ik de eigenaar van de genoemde chamottebruine 96V4 uit 1980. Ik heb beide auto's een maand of wat geleden eens naast elkaar gefotografeerd, omdat ook ik dacht dat chamottebruin en terracotta rood wel erg veel op elkaar lijken. Dat valt dus behoorlijk tegen: de 96 is echt bruin, de 99 echt rood. Van de 96 ben ik overigens de eerste eigenaar, de auto is niet gerestaureerd en is (met dank aan MvR voor het speurwerk) de laatste 96 die is voorzien van een ONK.

Afbeelding

Afbeelding

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » do 05 feb, 2026 18:54

Wat grappig, ik kwam een stukje tegen op internet over Johan zijn museum en daar staan onze twee auto's voor de deur! https://www.saabplanet.com/why-the-neth ... A748idSI6A

Afbeelding

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: HALVAR; distributie

Bericht door el-barro » ma 23 mar, 2026 11:17

Het mooie weer komt er weer aan, dus Halvar is uit de stalling.
Ondertussen al weer een ritje gemaakt en een bezoek gebracht aan het Louwmanmuseum, blijft leuk om voor de deur te mogen parkeren daar.
Ik vind wel dat er een wat rauw geluid onder de kap vandaan komt, we willen de auto nog even laten draaien zonder v-snaar om uit te sluiten dat het de dynamo of waterpomp is.
Alleen ben ik bang dat het de distributie is, aangezien deze van 1982 is heb ik het vermoeden dat hier nog een oud type "zelfmoord" spanner inzit.
Een keer het klepdeksel eraf zal uitsluitsel geven.
Ik ben toch wat bang om ver van huis te gaan nu, niet om mezelf, maar ik wil niet met vrouw en kinderen met een in elkaar gedraaide motor stranden.

Nu heb ik nog 2 sloopblokken staan, maar volgens mij zijn dat beide oud type waarvan er één zeker in elkaar is gedraaid door de spanner.
Nieuwe geleiders zijn niet te vinden, dus binnenkort als ik meer weet zal ik een waarschijnlijk een oproep doen voor een nette gebruikte set.
binnenkort foto's van wat ik aantref!

Nog een vraag voor de 99 kenners: ik heb ook nog drie losse stekkers gevonden van de koplampruitenwisser, maar die heeft 4 aansluitingen, klopt het dat er een niet aangesloten moet worden?

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: HALVAR; distributie

Bericht door silvandam » ma 23 mar, 2026 13:14

Ik gok dat je dynamo wat luid is! Beetje positief blijven!!

Plaats reactie