speciale 4-bak

1967-1984
dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » wo 29 aug, 2007 16:14

Paul99 schreef:
dasdaas schreef:wij (paul99 en ik) hebben laatst een chilibak in een 99 special (dubb. cabu) gebouwd, is ie nu ineens 500 euro meer waard????
$$$$$ Zullen we hem er toch maar weer er uit halen en los verkopen? $$$ :naughty: :wink:
hmm... t hele ding lag er toch binnen 40 minuten in :twisted:

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » wo 29 aug, 2007 16:17

tja...uitbouwen van een carburateurmotortje is een uurtje, bakje eronderuit nog nog een half uurtje, bakje eronder weer 3 kwartier en er weer in is een uur.

kleine 3 a 4 uur en je kunt afrekenen :D ....

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 29 aug, 2007 16:37

Niet om het een of ander, maar deze "Chillcasts" zijn toch ook in de vroegste modellen 900 turbo geleverd? (78(my79),79 en 80)

Ik heb het dan over de sterke vierbak die zo'n 300 pk kan hebben.

groeten

Lennard

Thom
Donateur
Donateur

versnellingsbak

Bericht door Thom » wo 29 aug, 2007 18:42

dat zou best eens kunnen - waarom is zo'n chillcast bak nu anders dan een gewone 4 bak? Heeft iemand foto's van de verschillen?
Ik had inderdaad anders gegokt - maar had de eigenaar van de bak al aan de telefoon vandaag zonder dat ik het wist (wat is de wereld toch klein).
Ik heb nu een offerte uit Zweden om een versnellingsbak om te bouwen, 300PK+ bestendig. Gevraagd wordt om een model 1978 4-bak... Bij deze te koop gevraagd....

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » wo 29 aug, 2007 18:50

hey thom, ons verslagje eerder gemist? want daar is best wel een en ander uitgelegd over hoe een chillcast te herkennen is

het verschil zit em met name in het aantal verstevigingsribben in en om de bak. De chillbak heeft er meer dan een gewone 4bak. De buitenkant is voorzien van vertikale ribben. Er zijn nog wat herkenningspuntjes, maar het ontbreekt me de moed momenteel om het andere verhaal terug te zoeken...

Obi-Wan misschien? :wink:

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » wo 29 aug, 2007 18:52

lees even terug in dit onderwerp, ik heb ergens een linkje van jullie verhaal erin geplaatst.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » wo 29 aug, 2007 18:53

viewtopic.php?t=24959&a...ghlight=chillcast

nogmaals

maar als je googled op afbeeldingen met als zoekopdracht "chillcast" "saab" bijvoorbeeld dan krijg je foto's

Thom
Donateur
Donateur

bak

Bericht door Thom » wo 29 aug, 2007 19:11

ik heb dit net gedaan en ik lees dat veel (of alle?) 99's van eind '70 deze versnellingsbak hebben gehad. Dat zou helaas betekenen dat het helemaal geen speciale bak is. Wel speciaal t.o.v. de 5 bak natuurlijk, omdat hij sterker is.
Of heeft iemand onderbouwde info dat dit niet zo is?

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » wo 29 aug, 2007 21:00

Als je op het Performance bulletin board van Saabnet.com zoekt dan staan daar ook berichten (weliswaar in voorgaande jaren) op dat een vierbak sterker is dan een vijfbak. De technische onderbouwing heb ik helaas niet. Eens kijken of die vierbak die ik heb liggen de verstevigingsribbetjes heeft.

Alex

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » wo 29 aug, 2007 21:24

http://www.900aero.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1114

schijnbaar alleen de 78er 99 turbo's zijn ermee geleverd en ook niet alle, zelfs hetzelfde bouwjaar kan ie anders zijn. er moet een van die 2 gietnummers instaan. ik citeer dit ook alleen maar hoor.

Thom
Donateur
Donateur

1978

Bericht door Thom » wo 29 aug, 2007 21:30

ah dan klopt de info uit Zweden overeen -daar kreeg ik ook bouwjaar 1978 door. Even zoeken dus!

Plaats reactie