Al lang geen bericht geplaatst over de ombouw, ben erg druk geweest afgelopen maand. In vogelvlucht; ik heb de nieuwe motor helemaal opgebouwd!
De motor was afkomstig van een 900CD limousine, in de volksmond een Finlandia dus. Om deze reden zat ongeveer alles uit de Saab catalogus erop en eraan. Airco, stuurbekrachtiging, standkachel, turbo, oliekoeler, you name it. Echt een helse klus om dat na 38 jaar los te krijgen. Alles aangekoekt en vastgerot, het was me wat.
De standkachel was helemaal doorgerot, dus de zijkant van de motor en de transmissie waren helemaal bedekt in opgedroogde koelvloeistof en lekstop, wat een dikke gelei vormde... De transmissie was een beetje aangevreten, maar die ga ik gelukkig toch niet gebruiken.
Toen alles eenmaal uit elkaar lag heb ik de kop en het blok maar de motoren revisie gebracht, om beiden te renigen en te vlakken, en bij het blok de cilinders weer rond te honen. (Ze waren 8 honderdste uit het rond, dus ze zijn nou 8/100e overmaats)
De kop is weer helemaal nieuw opgebouwd, met alle stotertjes en klepseals, en alle kleppen zeer zorgvuldig ingepoetst... Dan merk je ineens dat 16 kleppen ook een nadeel heeft haha
De krukas en de zuigers+drijfstangen heb ik heel goed schoongemaakt, daar knapten ze allemaal erg van op. Tis weer als nieuw!
Bij het monteren heb ik gekozen om nieuwe lager kappen te monteren voor de hoofdlagers en de drijfstanglagers, nieuwe axiaallagers en nieuwe zuigerringen. Ondanks mijn opgehoonde blok waren de standaard zuigerveren nog precies op de onderste specificatie kwa eindspeling, dus ik man me een gelukkig mens prijzen. (Netjes met de voelermaatjes getest, viermaal 0.35mm)
Toen de hele boel weer in mekaar geschroefd, met de veren compressie tool en een boel assemblage olie... Daar zijn teveel foto's van dus die bespaar ik u allen
Tenslotte is de cilinderkop erop gekomen, en heb ik een nieuwe distributieketting gemonteerd, en natuurlijk alles netjes op tijd gezet.
Het was nog een gedoe met een van de pas pennen die moeilijk deed, waardoor een van mijn kopbouten niet paste... Maar dat heb ik uiteindelijk prima opgelost. Daarna de waterpomp en alle kappen gemonteerd, en toen was het blok klaar!
Ik heb mijn kleppendeksel gestraald en met blanke lak gepoten, en mijn blok groen in de lak gezet, als een kleine homage aan mijn oude 8klepper blokje. Ik ga nog niet teleel prijs geven, maar ik vind dat het echt prachtig aan het worden is.
De volgende uitdaging: het ding in de auto monteren, en het turbo spruitstuk gaan fabriceren