Saab 99 T5-16 ombouw

1967-1984
simon_bergman
Geregistreerd lid

Re: Saab 99 T16 ombouw

Bericht door simon_bergman » ma 04 nov, 2024 15:28

pinguin schreef:
zo 03 nov, 2024 18:58
LPG geeft wellicht genoeg uitdaging, en dan heb je binnen een paar jaar al je investeringen terug verdient
tja als ik op iets anders dan benzine zou willen rijden wordt het wel E85, kun je nog vermogen mee winnen ook. Ik heb het niet zo op gas, ik stook de barbecue ook gewoon met houtskool :D
Voor het geld moet ik dit in een absolute zin sowieso niet doen. Dan kan ik beter een Citroen C1 of een panda rijden.

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » ma 04 nov, 2024 20:11

Gelukkig voor jou ben je geen e85 tune nodig in een 99 om het maximale van de versnellingsbak ruim te passeren.
:(

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » vr 08 nov, 2024 15:48

Rico1303 schreef:
ma 04 nov, 2024 20:11
Gelukkig voor jou ben je geen e85 tune nodig in een 99 om het maximale van de versnellingsbak ruim te passeren.
:(
Goed punt haha, ik ben me maar al te bewust van die zwakste schakel... Het rijden op ethanol zou voor mij ook deels gaan om het goedkoop tanken op reis in Zweden en Frankrijk, die 50% besparing zie ik maar al te graag haha

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » vr 08 nov, 2024 16:46

Het kan nog veel beter… LPG :love:

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » do 14 nov, 2024 0:32

Weer een update over het project;

Intussen ben ik begonnen om het orginele hart van de 99 helemaal uit te bouwen, zoals ik geen jaar geleden ook al deed...

Afbeelding

Koelsysteem uitbouwen, assen eruit sleutelen, inlaat eruit slopen en de befaamde koppeling demonteren... Uiteraard kon ik mijn koppeling-drukgroep-openhoud-ringvormig-gereedschapje van de vorige keer niet meer vinden (ik ben dan ook van een garage naar een opslagbox verhuisd in de tussentijd) dus er rustte mij niets anders dan een nieuwe in elkaar te flanzen. Geen nood! Stukje remleiding gepakt, rondje gebogen, en even met de hamer plat geslagen, anders zou ie te dik zijn :shock:

Nou dat heb ik geweten... :lol:
Na twee uur kloten erachter gekomen dat mijn spacer te dun was, en ik die koppeling er niet uit ging krijgen ;-(+
Ik kon de hele meuk er weer terug in schroeven, spacer eruit werken en een nieuwe ring maken. Deze keer minder moeite gedaan en gewoon een cirkel leiding in de drukgroep gefrommeld, en de boel weer los geschroefd. Uiteraard kwam het geheel alsnog klem te zitten bij het uittillen van de drukgroep+cilinder+koppeling, en heb ik een kwartier voorovergebogen staan hannesen met die drukgroep aan twee vingers opgetild...
Aan het einde was is enigszins uitgebrand, maar had ik de koppeling wel eruit gekregen. Duurde maar een paar uur dit keer :O:

Afbeelding

In de kielzog van deze overwinning ook maar de rest van het koelsysteem eruit gehaald, wat leidde tot het aantreffen van enorm veel roest en kalkaanslag in alle slangen en pilaren... Zegt weinig goeds over mijn koelsysteem denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

De uitlaat moest er ook an geloven, want dat pijpje uit 1984 is ontworpen op 100 pk, en niet de 250 die ik erdoor wil drukken. Ik denk echter dat een stuk ervan mag terugkeren, al is het maar voor camouflage. Dan sluit ik het mooi aan met een klep, die het eindstuk bypassed wanneer ik de motor vol open trek :twisted:
Mooie dromen, waarschijnlijk moeilijk te realiseren. Ik vind het echter een mooier idee dan zo'n 3½ duims stortkoker onder de bumper uit laten komen. Oogt toch vriendelijker.

Afbeelding

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » do 14 nov, 2024 0:44

De aanstaande missie: de huidige motor eruit takelen, en een donorblok ophalen. Intussen heb ik een mooi exemplaar op het oog, te koop bij Saabworld. Het betreft een 86er blok wat al een tijdje in de voorraad ligt, dus dat moet uit elkaar. Alle revisie spulletjes netjes erbij kopen, en aan de slag ermee. Dan weet ik ten minste hoe dat blok er van binnen uit ziet. Ik voorspel in mijn toekomst lange dagen, veel vloeibare pakking en een micrometer.

U kunt zich voorbereiden op prangende vragen over lagers en zuigerveren :mrgreen:

De huidige uitdaging is het vinden van de juiste koppeling. De standaard koppeling van mijn 99 zal het niet houden met een T16, en met mijn trionic plannen (en een dikke td04 15/18/19T turbocharger!) gaat een standaard koppeling van een 900 turbo het ook niet redden.

Dat leidt ertoe dat ik zoek naar een drukgroep en koppelingsplaat die voor 250 pk (en 350-400nm koppel dus ongeveer) geschikt zijn. Er zijn verstevigde koppelingen, koppelingen van een vroege 9000 en nog vele andere opties, maar ik kan ze allemaal zo 1-2-3 niet te koop vinden... Alles en iedereen verklaard 'backorder bij leverancier' en daar heb ik natuurlijk niet veel aan. Mocht iemand een goed idee of een oude drukgroep hebben; wordt erg gewaardeerd!

(Ik heb gesproken met een paar partijen die best een drukgroep of koppeling kunnen reviseren en versterken, maar dan moet ik er eerst een hebben...)

Ik zal weer een update posten als er iets te zeggen valt, komt vast snel genoeg ;)

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » do 14 nov, 2024 8:42

simon_bergman schreef:
do 14 nov, 2024 0:32
Afbeelding
Zo dan. Staat me daar een lekkere GTV, zeg. :shock:

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » do 14 nov, 2024 9:15

Super72 schreef:
do 14 nov, 2024 8:42

Zo dan. Staat me daar een lekkere GTV, zeg. :shock:
Ja dat ding is kicken! Is een auto van de coördinator van de minor, Erik Groenendijk, en die is door studenten omgebouwd tot volwaardige circuitauto. De orginele busso is omgebouwd naar EFI en het ding heeft een heel serieuze rolkooi, kaal interieur, racekuipen, slicks... Lang verhaal kort echt een racemonster :wink:

Ik zal van de week eens wat plaatjes maken, ik echt een tof apparaat.

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » do 14 nov, 2024 10:09

simon_bergman schreef:
do 14 nov, 2024 9:15
Is een auto van de coördinator van de minor, Erik Groenendijk
Een echte liefhebber. Links op de foto zie je zijn Porsche Boxster Shooting Brake (https://autorai.nl/porsche-boxster-986- ... s-project/). Dan zal die race-MX5 ook wel van hem zijn. Wat een coole werkplek.

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » zo 17 nov, 2024 17:51

Er is weer genoeg te zeggen over Karl (zo heet mijn 99)

Afbeelding

Afgelopen week heb ik dan eindelijk de motor en de brandstoftank eruit gehaald. Dit keer heb ik mezelf een plezier gedaan en de radiator steun eraf gehaald, dat maakt het takelen van de motor SIGNIFICANT makkelijker haha. Tijdens het takelen kwam ik er uiteindelijk achter dat ik een kabel en de tellerkabel was vergeten los te maken, maar dat was zo opgelost toen ik het opmerkte.

Afbeelding

De motor woont voor nu op een mooie europallet, ik moet nog even bedenken waar ik die ga laten... (Zelf houden, verkopen, weggeven... Geen idee nog) eerst is het zaak om de transmissie eraf te sleutelen, en mooi schoon te maken. Er ligt nog een boel zooi van het afgelopen race-seizoen op de werkbanken, dus het wordt eerst opruimen voor ik de motor erop kan tillen :?

Intussen heb ik een koppeling gevonden, dus dat deel van de puzzel is nou hopelijk compleet. Ik moet nog kijken of ik een aangepast vliegwiel kant en klaar ga kopen, of aan de gang ga met de freesbank en de verdeelkop... Ligt eraan of ik me verveel denk ik ;)

De brandstoftank wordt wel een leuke uitdaging... Ik heb de tank nou onder de auto uit gehaald, om te gaan bedenken wat ik ga doen om er een brandstofpomp in te bouwen. De uitdaging is namelijk alsvolgt; mijn auto is een 1984er, dus heeft een kunststof tank. In dit modeljaar is er nooit een turbo of injectie model gemaakt, dus er is geen OEM oplossing voor een brandstofpomp. Ik wil mijn orginele tank behouden, omdat hij
a) al onder de auto past
b) nooit roest kan ontwikkelen
c) een platte rond stuk heeft wat schreeuwd om een gatenzaag en een brandstofpomp

Dus dat is het volgende mini-projectje, tot ik de nieuwe motor in de werkplaats heb. Mijn plan is nu om te proberen een standaard pomp combinatie in deze tank te bouwen. Eentje van een 900OG of NG kan, maar mijn voorkeur gaat denk ik naar een 9-5 OG pomp uit. Dan weet ik zeker dat het debiet groot genoeg is om mijn vermogens doel te halen. Ik zou niet willen dat mijn motor arm gaat lopen bij vol gas :oops:

Afbeelding

De 'opening' (het is nou nog dicht hard plastic) in de tank is ongeveer 10cm wijd, en rond de 20 cm diep. Ik heb geen brandstofpomp van een andere auto liggen, dus ik ga waarschijnlijk binnenkort langs de sloop voor wat pas-materiaal. Dan kan ik gaan uitpuzzelen wat er in zou passen en hoe ik het afgedicht krijg. Het tweede is een ietwat grotere zorg. Wil geen Trionic openhaard bouwen ;-|+

Verder ben ik druk aan het nadenken over een snelheids sensor. Trionic wil graag een signaal van de wielsnelheid, om het mengsel mee bij te regelen. Het lijkt me fijn om dit te hebben, ondanks dat je strikt gezien zonder kan, dus ik moet ergens een signaal vandaan halen. Ik weet dat de late 900 ABS had, van een ABS ring rond de aandrijfassen en bij vroege modellen door nokken op de aandrijfcups. Dit is helaas ongeschikt, omdat ik mijn orginele bak, cups en assen wil houden...
Ik ben nu geïnspireerd om iets te maken zoals op de achteras van een 9000. Daar zitten er ribbels in de wielnaaf/lager. Een voordeel hiervan is dat je bij slippende voorwielen (dat zal best vaak voorkomen gok ik ...) een betrouwbaar signaal blijft houden. Dit zou ik op termijn misschien zelfs voor tractiecontrole kunnen gebruiken :D

Lang verhaal kort; er is veel uit te vogelen en erg veel te 'engineeren', dus ik ben de komende weken wel zoet!

Afbeelding

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » zo 17 nov, 2024 17:59

Super72 schreef:
do 14 nov, 2024 10:09
Links op de foto zie je zijn Porsche Boxster Shooting Brake
Het is echter ZEKER GEEN Porsche Boxster! Erik heeft de advocaten van Porsche achter zijn broek aan gehad, dus alle logos afgeplakt en de naam moet veranderen... Het plan is nu om de auto van carbon te gaan maken, zodat ie 986 kilogram wordt. Zomaar een getal :lol:
Super72 schreef:
do 14 nov, 2024 10:09
Dan zal die race-MX5 ook wel van hem zijn. Wat een coole werkplek.
Die MX-5 is niet per se van Erik, maar Fontys runt een aantal race teams in de MX-5 cup Nederland. Heel tof dat, studenten het circuit op krijgen als engineers. De auto's zijn van mensen met geld, en Fontys doet het slimme werk. Op RTL is laatst een mooie reportage geweest over wat we doen:
[youtube]https://youtu.be/lAlhbR3TZX8?si=ofuh-n_PGPpkN-Np[/youtube]

Dit is dus waarom ik mijn Saabje een schoolproject mag noemen 8)

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 17 nov, 2024 19:15

Pomp van een 900 of 9000 past gewoon. Paar kleine aanpassingen maar is passend te maken.

TCS? Dream on. Dat systeem is bij T5 echt shit. En bij T7 wel goed, maar zit in het systeem gebakken.

Snelheid signaal kan je van de km-teller halen. Er staan op internet voorbeelden van hoe dat kan.

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » ma 18 nov, 2024 14:36

[]

Ik moet voor de pomp nog een beetje rondzoeken, het probleem is vooral hoe het in de tank komt, dr zit namelijk geen opening :P
Ik denk dat tractiecontrole inderdaad een beetje een droom is, maar dat is eens een extraatje als al het andere werkt. Zou zegmaar leuk zijn. En verder zou ik niet weten waar ik snelheidssignaal vandaan moet halen op mijn mechanische teller, zonder een heel project te beginnen. Dan kan ik net zo goed een wiel-signaal gebruiken. Dan heb ik tenminste meer aan het signaal bij slippende voorwielen. Ik ben as we speak aan het puzzelen met een ABS ring op de achterwielen, en het ziet er best veelbelovend uit!

Afbeelding

Mijn naafjes hebben toevallig al een afgedraaid stuk eraan (was me nooit eerder opgevallen) van 75.65mm. Daar kan ik een eigen nokkenring voor laten lasersnijden hier op school, en dan op de draaibank de binnenkant uit draaien om de gewenste passing te krijgen. Er is een mooie uitsparing tussen de montage van de remklauw, waar naar mijn inzicht precies een ABS sensor doorheen kan. Zou een zeer elegante oplossing zijn, afgezien van dat ik een losse ABS unit nodig heb om het analoge signaal om te bouwen naar een digitale waarde... Moet wel te doen zijn lijkt me.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij het schrijven van een reactie op een bericht is het niet nodig een quote te gebruiken.

Freek Jansen
Donateur
Donateur

Bericht door Freek Jansen » do 05 dec, 2024 16:11

In 1984 zijn in enkele landen wel 99's met injectie geleverd (o.a. Zweden en Finland), er zijn dus tanks waar de benzine pomp inpast, wel zeer moeilijk te vinden. Tank 900 past niet, vulopening aan de verkeerde kant. Toevallig zo'n tank gescoord voor een latere ombouw van mijn 99. Voorlopig benzine pomp laag ingebouwd in de motorruimte, tot nu toe geen problemen mee gehad.

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » ma 06 jan, 2025 11:43

Al lang geen bericht geplaatst over de ombouw, ben erg druk geweest afgelopen maand. In vogelvlucht; ik heb de nieuwe motor helemaal opgebouwd!

Afbeelding

De motor was afkomstig van een 900CD limousine, in de volksmond een Finlandia dus. Om deze reden zat ongeveer alles uit de Saab catalogus erop en eraan. Airco, stuurbekrachtiging, standkachel, turbo, oliekoeler, you name it. Echt een helse klus om dat na 38 jaar los te krijgen. Alles aangekoekt en vastgerot, het was me wat.

Afbeelding

De standkachel was helemaal doorgerot, dus de zijkant van de motor en de transmissie waren helemaal bedekt in opgedroogde koelvloeistof en lekstop, wat een dikke gelei vormde... De transmissie was een beetje aangevreten, maar die ga ik gelukkig toch niet gebruiken.

Toen alles eenmaal uit elkaar lag heb ik de kop en het blok maar de motoren revisie gebracht, om beiden te renigen en te vlakken, en bij het blok de cilinders weer rond te honen. (Ze waren 8 honderdste uit het rond, dus ze zijn nou 8/100e overmaats)

Afbeelding

De kop is weer helemaal nieuw opgebouwd, met alle stotertjes en klepseals, en alle kleppen zeer zorgvuldig ingepoetst... Dan merk je ineens dat 16 kleppen ook een nadeel heeft haha

Afbeelding

Afbeelding

De krukas en de zuigers+drijfstangen heb ik heel goed schoongemaakt, daar knapten ze allemaal erg van op. Tis weer als nieuw!

Afbeelding

Bij het monteren heb ik gekozen om nieuwe lager kappen te monteren voor de hoofdlagers en de drijfstanglagers, nieuwe axiaallagers en nieuwe zuigerringen. Ondanks mijn opgehoonde blok waren de standaard zuigerveren nog precies op de onderste specificatie kwa eindspeling, dus ik man me een gelukkig mens prijzen. (Netjes met de voelermaatjes getest, viermaal 0.35mm)

Afbeelding

Toen de hele boel weer in mekaar geschroefd, met de veren compressie tool en een boel assemblage olie... Daar zijn teveel foto's van dus die bespaar ik u allen

Afbeelding

Tenslotte is de cilinderkop erop gekomen, en heb ik een nieuwe distributieketting gemonteerd, en natuurlijk alles netjes op tijd gezet.
Het was nog een gedoe met een van de pas pennen die moeilijk deed, waardoor een van mijn kopbouten niet paste... Maar dat heb ik uiteindelijk prima opgelost. Daarna de waterpomp en alle kappen gemonteerd, en toen was het blok klaar!

Afbeelding

Ik heb mijn kleppendeksel gestraald en met blanke lak gepoten, en mijn blok groen in de lak gezet, als een kleine homage aan mijn oude 8klepper blokje. Ik ga nog niet teleel prijs geven, maar ik vind dat het echt prachtig aan het worden is.

De volgende uitdaging: het ding in de auto monteren, en het turbo spruitstuk gaan fabriceren :shock:

Plaats reactie