Help! Brokken plastic in koelsysteem

1967-1984
Plaats reactie
Vinc
Geregistreerd lid

Help! Brokken plastic in koelsysteem

Bericht door Vinc » do 19 mei, 2005 10:57

Hallo allemaal,

Gisteravond ben ik door de ANWB thuisgebracht :oops: nadat mijn saab (99 '82) abslouut niet meer wilde koelen. Zelfs niet na het doorverbinden van de fan en het permanent openzetten van de thermostaat..

Wat blijkt nu, het koelsysteem zit helemaal vol met plastic brokken :? , varierend in formaat van korreltjes tot stukken zo groot als een 2-euromunt.. Deze brokken zijn afkomstig van het tussenschot in het expansievat, wat hard en broos geworden is, vervolgens is afgebroken en zich door het hele systeem verspreid heeft. Met als gevolg dat de boel zo verstopt zit dat het water niet meer rondstoomt..

Hoe kan dit gebeuren? Zijn er ander saabrijders die dit ook wel eens hebben gehad? En hoe krijg ik al die stukken plastic uit de radiator, pomp en blok?? Alle tips zijn welkom..

Groeten Vincent

Hannes
Forum Admin

Re: Help! Brokken plastic in koelsysteem

Bericht door Hannes » do 19 mei, 2005 13:31

Inderdaad is doorspoelen de enige optie denk ik.

-Met de radiator er uit (is niet heel veel werk)
-Wellicht een goed moment om de waterpomp te vervangen, of in iedergeval los te halen. (is ook niet heel veel werk)
-En het thermostaat huis uit elkaar
-Als laaste ook de moer aan de onderzijde van het blok los om daar de zooi er uit te laten.

En dan maar hopen dat er in het blok niks klem zit.

Succes

Hannes

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » do 19 mei, 2005 15:09

Ja, sorry, ik ging er even vanuit dat je al een H motor had. Anders is de waterpomp stukken vervelender.

Vinc
Geregistreerd lid

Bericht door Vinc » do 19 mei, 2005 15:42

Er zit een H-motor in mijn auto, dus het zal hopelijk meevallen met de pomp.. Ik heb al gezien dat ze bij Elferink te krijgen zijn. Het toeval wil dat ik volgende week een revisiesetje voor mn carburateur laat opsturen, dan kan de waterpomp evt. meekomen..

Wat ik tot nu toe heb kunnen zien is dat er brokken zitten in het expansievat en in de slang tussen de radiator en de thermostaat. Het plastic drijft op het koelwater dus ik heb goede hoop dat het 'boven' is gebleven in de radiator. Omdat er ook een heleboel kleine korrels in het expansievat zitten ga ik ervan uit dat er ook aardig wat stukjes door de waterpomp fijngemalen zijn.. Dit zou betekenen dat er dus ook vanalles door het blok heen gegaan is :shock:

Omdat ik 'm net heb en de vorige eigenaar de auto erg verwaarloosd heeft ga ik deze gelegenheid maar aangrijpen om het blok een grondige onderhoudsbeurt te geven..

Heb ik nog een vraagje. Op het onderblok zit een metalen plaatje van Saab met de tekst "short recon." erop. betekent dit dat het een gereviseerd blok is?

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 19 mei, 2005 17:21

Short recon zou inderdaad kunnen betekenen: Short block reconditioned. en Townsend raadt aan om minstens een uur lang het koelwatersysteem door te spoelen door zo veel mogelijk verschillende openingen van het koelsysteem. in jou geval zou ik dat zeker doen... ;) succes en sterkte! :)

(tip: bij grote vliegtuigongelukken worden zo veel mogelijk onderdelen verzameld en weer samengebouwd om te kijken waar nou de oorzaak lag. misschien een idee voor jou om je koelvloeistofexpansievat te reconstrueren om te kijken of je wel alle stukjes plastic uit het systeem gehaald heb? ;))

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » do 19 mei, 2005 20:04

Uiteindelijk zul je een ander expansievat moeten monteren. Dat wordt dus zoeken naar een gebruikte, want nieuwe originele zijn volgens mij niet meer verkrijgbaar. En vervolgens afwachten hoe lang het goed gaat.
Zo heb ik drie expansievaten "versleten" van het type l972-74, die in een tijdsbestek van 9 maanden allemaal lek raakten. Toen hield ik het voor gezien en heb ik zo'n ding laten namaken in RVS. Sindsdien geen problemen meer...

Plaats reactie