Veiligheidsgordels achter

1967-1984
Plaats reactie
SNNLCA2
Geregistreerd lid

Veiligheidsgordels achter

Bericht door SNNLCA2 » za 08 dec, 2007 16:39

Net gezellig aangehouden door de politie, en mijn 2 kinderen waren nogwel heel aardig naar ze aan het zwaaien. :donot:

Echter volgens de agente moeten de kinderen achterin de auto in een zitverhoger en in de gordels, echter mijn Saab 99L uit 1975 heeft geen gordels en volgens mij zijn deze pas verplicht na januari 1984.

Volgens mij mogen kinderen ouder dan 3 jaar in een auto van voor 1984 gewoon los op achterbank.

Na een twijfelachtig gesprek mocht ik weer verder, had anders een prent van 2x€75,- aan mijn broek gehad. :applause:

Weet iemand nu precies wat de regels zijn of waar ik deze terug kan vinden?

Heb intussen wel een setje achtergordels uit 84-tiger(hoop dat ze passen) van de sloop liggen, alleen ik ben nog op zoek naar nieuwe bouten, de oude zijn nogal geroest en de lokale automaterialenhandel heeft ze niet liggen.

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » za 08 dec, 2007 16:56

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... index.aspx
Hier staat de hele tekst:
http://www.lvwcn.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1145

Het is even zoeken en sommige sites spreken elkaar tegen.

Uitzondering:
Te weinig gordels: Kinderen groter dan 1.35 meter en volwassenen mogen los op de achterbank vervoerd worden, als de aanwezige gordels door andere passagiers worden gebruikt. Te weinig plaats: Kinderen vanaf 3 jaar gebruiken op de achterbank de gordel, als daar al twee autostoeltjes of zittingverhogers in gebruik zijn en er geen plaats voor een derde. Vervoer in andere auto: Kinderen vanaf 3 jaar gebruiken op de achterbank de gordel, als zij bij een ander dan de eigen (pleeg)ouder in de auto zitten waar op dat moment geen autostoeltje of zittingverhoger beschikbaar is. Het dient hierbij te gaan om incidenteel vervoer over korte afstand, bijvoorbeeld om kinderen naar een feestje te brengen of een jeugdteam naar een uitwedstrijd. Dus geen lange vakantiereis. Kinderen die bij hun eigen (pleeg) ouder in de auto zitten, moeten altijd een autostoeltje of zittingverhoger gebruiken. Auto’s zonder gordels: Als er geen gordels in de auto aanwezig zijn, mogen kinderen jonger dan 3 jaar niet vervoerd worden. Kinderen vanaf 3 jaar en volwassenen mogen in dat geval los op de achterbank zitten. Kinderen kleiner dan 1,35 meter mogen in een auto zonder gordels niet voorin zitten. Taxivervoer: Op de achterbank van een taxi moeten kinderen vanaf 3 jaar en volwassenen de gordels gebruiken, voor zover aanwezig, en mogen kinderen jonger dan 3 jaar los worden vervoerd. Een autostoeltje of zittingverhoger is niet verplicht. Busvervoer: In bussen moeten kinderen vanaf 3 jaar en volwassenen de gordels gebruiken, voor zover aanwezig. Kinderen jonger dan 3 jaar mogen los worden vervoerd.

Thom
Donateur
Donateur

gordels

Bericht door Thom » za 08 dec, 2007 17:21

als jouw saab een 3 deurs is dan passen de gordels niet, als het een 2 deurs is waarschijnlijk wel. Volgens mij ligt de grens om verplicht gordels achterin te hebben zelfs bij 1990 (de regels voor kinderen ken ik echter niet).

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 08 dec, 2007 17:46

Regels klinken op zich wel logisch:
Geen gordels?
Geen kinderen jonger dan 3 jaar acherin..
Ouder dan 3 jaar dan los achterin.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 08 dec, 2007 17:56

Dat je een SAAB rijdt en dan toch je kinderen vervoerd zonder iets van passende gordels of zitjes :shock: en dat dan alleen omdat het niet verplicht zou zijn?
Volgens mij is de passende bout 3/8 unf fijn

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 08 dec, 2007 17:59

verde900 schreef:Dat je een SAAB rijdt en dan toch je kinderen vervoerd zonder iets van passende gordels of zitjes :shock: en dat dan alleen omdat het niet verplicht zou zijn?
Let op: ik zou het ook niet doen. Zou altijd zorgen voor gordels voor de zekerheid. Maar vanuit een regeloogpunt snap ik het wel.
Als er geen gordels in een auto hoevente zitrten dan mot je los achterin kunnen zitten.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 08 dec, 2007 18:02

RobbertS schreef:
verde900 schreef:Dat je een SAAB rijdt en dan toch je kinderen vervoerd zonder iets van passende gordels of zitjes :shock: en dat dan alleen omdat het niet verplicht zou zijn?
Let oop: ik zou het ook niet doen. Zou altijd zorgen voor gordels voor de zekerheid. Maar vanuit een regeloogpunt snap ik het wel.
Als er geen gordels in een auto hoevente zitrten dan mot je los achterin kunnen zitten.
Ik zou nooit in zo'n zinloze soort discussie zijn geraakt daar ik die gordels er voor de veiligheid van mijn kinderen er zonder wettelijke dwang ook wel in zou hebben gemaakt, was ooit met het oog op die kinderen tenslotte al SAAB gaan rijden.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » za 08 dec, 2007 18:08

en als ze toch niet passen, kan je bij mij voor nix een setje passende gordels en bouten komen halen

veiligheid boven alles! :wink:

SNNLCA2
Geregistreerd lid

Bericht door SNNLCA2 » za 08 dec, 2007 18:53

Thom; het is een 2 deurs(sedan) dus zal het wel passen, heb ik met jou ook gemaild over de de gordels voor?

Het was inderdaad al de bedoeling om de gordels erin te zetten, daarom inderdaad veiligheid van de kinderen boven alles. Heb nu de auto net een maandje en rij er alleen lokaal een beetje mee. Maar bij een aanrijding bij 40/50km kunnen er inderdaad vervelende dingen gebeuren. :!:

dasdaas; bedankt voor het aanbod, ik hoop dat die van mij passen zoniet....., een goede reden om weer eens naar Antwerpen te gaan. :thumbup:

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » zo 09 dec, 2007 12:37

Och, als die avatar-foto jouw Saab is zou ik ze maar in de gordels doen, anders krijgen zulke bulten op hun hoofd..... :wink:

SNNLCA2
Geregistreerd lid

Bericht door SNNLCA2 » za 15 dec, 2007 20:38

Eindelijk de veiligheidsgordels uit een 84tiger achter in de mijn 75tiger gezet.

Het enige wat niet helemaal past zijn de bouten voor de ophanging van de gordelgeleider aan de achterstijlen. Deze bouten zijn te lang zodat ik bijna een deuk'hobbel' van binnen uit in mijn zijstijlen had gedraaid.

Voor de rest past het allemaal prima. Kinderen weer vastgesnoerd, kan ik weer wat vlotter over de verkeersheuvels. :naughty:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 15 dec, 2007 20:41

SNNLCA2 schreef:Eindelijk de veiligheidsgordels uit een 84tiger achter in de mijn 75tiger gezet.

Het enige wat niet helemaal past zijn de bouten voor de ophanging van de gordelgeleider aan de achterstijlen. Deze bouten zijn te lang zodat ik bijna een deuk'hobbel' van binnen uit in mijn zijstijlen had gedraaid.
Daar hoorde nog een afstandsbus tussen.

SNNLCA2
Geregistreerd lid

Bericht door SNNLCA2 » za 15 dec, 2007 20:50

Zelfs die, ongeveer 1 cm dik, zit ertussen, heb de gordels inclusief bouten, ringen, busjes 1 op 1 overgezet. Alleen wel nieuwe bouten voor het deel onder de bank, de oude waren aan de uiteinden verroest.
Daarna nog de uiteinden van de nieuwe bouten die nu onder de auto zichtbaar zijn in de tectiel gezet.

Plaats reactie