The power unleashed! (oftewel van 10pk naar 80?pk)

1967-1984
Plaats reactie
750S
Geregistreerd lid

The power unleashed! (oftewel van 10pk naar 80?pk)

Bericht door 750S » do 13 dec, 2007 0:45

Mijn eerste drie weken met een 99.
Ga er maar even voor zitten!

Bij aankoop was ik al gewaarschuwd dat deze dame wat lui was. Wat wil je, met 120.000km in 25 jaar. En dat allemaal in een klein stadje bij de poolcirkel. Te zien aan de handenvol gravel in de astunnels heeft ze ook "buiten" nooit eens haar haren kunnen losgooien. Nederlands ZOAB, dat is wel even wennen.

Goed, eerste ritje van 50km naar huis met veel snelweg.
Hmm. Rijdt heerlijk, maar snel is anders. 100km/h, na lange aanloop soms 110km/h. Ze moet duidelijk nog even wakker worden geschud.

Daarna dagelijks woonwerk verkeer. 2 x 40km over mooie drentse stuurweggetjes met af en toe naar keuze een stukje N-weg. Die N-weg, dat bleek na een paar dagen wel erg spannend te worden. Komt daar een vrachtwagen aan in de verte? Mooi, dan kan ik proberen(!) daar nog voor te komen en blijven. Kruipen naar de 80km/h, maar alleen als mevrouw op temperatuur is! Maar goed, die stuurweggetjes zijn toch veel leuker!

Max. toerental zakte elke dag. Aanvankelijk (op temperatuur) 2500-3000 tpm, uiteindelijk was ze amper boven de 2000 tpm te krijgen.

Dit zorgde elke ochtend voor het volgende boeiende scenario:
Dorp uit na een (altijd) vlotte start met zo'n 30 à 40km/h. Bij een achteropkomende auto maar even de alarmlichtjes aan. Na 2 km het volgende dorp, mooi dan ben ik niet al te gevaarlijk met m'n 40km/h.
Daarna komen de lastige stukken. Van die mooie B-wegen waar ik normaal graag 80+km/h rijd, maar nu langzaam (laaangzaaaaam) naar de 60km/h kruip. Uiteindelijk, na een half uurtje, bijna 70km/h!
En zo kom ik dan elke ochtend totaal onthaast op mijn werk aan.

Opvallend dat in mijn vorige auto, Fiat Cinquecento (Sporting!), ik altijd werd ingehaald. Zelfs als ik 110km/h op een binnenweg reed. Om mij heen gebeurde de meest wilde dingen! En nu, in m'n Saab, met 70km/h de meeste auto's keurig achter mij aan keutelen.

Nu naar de technische kant van het verhaal. 'T is tenslotte niet de koffietafel hier. Optische controle van de motor bracht niets vreemds aan het licht. Dealer had een beurt beloofd, en alles wees erop dat dit serieus gebeurt was. Verse oliën rondom, hagelnieuw luchtfilter etc. Ik nam aan dat de ontsteking en klepperij ook wel in orde zouden zijn. Alle cilinders doen vrolijk mee, benzine toevoer leek in orde.

Hevig gesis onder de auto trok "en un momento dado" de aandacht.
Hmmm, uitlaat! 120.000km korte stukjes, daar krijg je een uitlaat misschien wel mee dichtgeroet?
Ik bleek te rijden met een "omgekeerde turbo"! Uitlaatgassen werden samengeperst, zodat de cilinders niet goed leeg kwamen tijdens de uitlaatslag. Vers benzine/luchtmengsel werd vermengd met tweedehands mengsel. Vandaar dat verbruik van 1 op 7,5 bij een topsnelheid van 70km/h! :(

Afspraak gemaakt met de garage voor vervanging, onder garantie gelukkig :D
Gisteren begrepen dat het nog een weekje duurt ivm griep-epidemie. Nog een week kruipend naar het werk, elke dag wat langzamer, dat was geen aantrekkelijk idee!

Dus..... actie!
Vandaag lekker zitten hobbyën (lijkt wel of ik ineens Zweeds spreek!).
Met een boormachine gaten in de achterdemper geboord! Eerste voorzichtig twee 4mm gaatjes. Tsjonge! Door die twee kleine gaatjes kwamen meer uitlaatgassen naar buiten dan door de hele uitlaat! En m'n parkeerplaats is ook meteen mooi "gezwart". :lol:
Kort ritje: dat was een groot verschil! 60km/h vóór het volgende dorp!
Pret was van korte duur. In eens schoten de gaten weer dicht met roet en rommel.
Volgende stap:
Niet zo kinderachtig doen, maar met een 8mm boor drie gaten erbij gemaakt. Daarna een hele tijd met lopende boor een beetje zitten vissen en hengelen in de demper. Heel wat glaswol-achtig materiaal met vooral hééél veel roet eruit gepeuterd.

Huidige stand van zaken:
Mijn Zweedse vriendin is uit haar coma ontwaakt! Ik trek de klinkers nog niet uit de straat, maar mijn startsnelheid naar het volgende dorp is meer dan verdubbeld! 100km/h? Nikto problema, zoals de russen zeggen!

Vanmiddag zelfs even de snelweg op geweest. Verkeer wilde niet harder dan 120km/h, maar ik wel! Dat proberren we morgen maar uit.
Mooie is ook dat de auto amper extra herrie maakt door die gaten. Zoveel troep zit er nog in.

Volgende week een nieuw uitlaatje!

Wab

PS. En geen moment spijt gehad van de aanschaf van deze èchte auto!

Impala72
Geregistreerd lid

Bericht door Impala72 » do 13 dec, 2007 1:01

Ha, prachtig verhaal. Hadden we nu al foto's van je nieuwe aanwinst? Ben benieuwd naar deze zweedse schone..

gr

Chris

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » do 13 dec, 2007 1:04

Goed verhaal :)
Maar zoals er als gevraagd werd : Waar zijn de foto's ?

Damn, waar is die afbeelding ook alweer gebleven van This Thread is worthless without pictures.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » do 13 dec, 2007 9:38

Leuk om te lezen. Veel plezier met de 99. :wink:

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » do 13 dec, 2007 9:50

aZuL2001 schreef:
Damn, waar is die afbeelding ook alweer gebleven van This Thread is worthless without pictures.

Joehoe

Afbeelding

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » do 13 dec, 2007 12:17

Kijk, dat is een mooie oplossing totdat de smiley in de Saabportal collectie is opgenomen ;)

Dank u wel meneer / mevrouw :thumbup: (is wat lastig afleiden met zo'n avatar)

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » do 13 dec, 2007 13:47

aZuL2001 schreef: meneer / mevrouw

Zeg maar Jacco :lol:

Tool
Geregistreerd lid

Re: The power unleashed! (oftewel van 10pk naar 80?pk)

Bericht door Tool » do 13 dec, 2007 14:27

750S schreef:Hmm. Rijdt heerlijk, maar snel is anders. 100km/h, na lange aanloop soms 110km/h. Ze moet duidelijk nog even wakker worden geschud.
Dat kan idd niet echt goed zijn, de mijne kan met gemak 160..

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » do 13 dec, 2007 20:31

Mooi verhaal dit.

Zo zie je maar weer, het kan aan van alles liggen, fijn dat je nu de oorzaak hebt ontdekt.
Ik zou wel oppassen met doorstampen, ook al is de auto warm, ik zou het alsnog allemaal rustig aan doen en wekelijks verruimen. Door de rustige loop zijn de zuigers weinig op sommige plekken in de cilinders geweest, maar nu door de zware belasting komen ze er wel. Be careful.

Verder :O:

SNNLCA2
Geregistreerd lid

Bericht door SNNLCA2 » do 13 dec, 2007 20:50

Inderdaad, een paar fotootjes en iedereen is weer tevreden :thumbup:

750S
Geregistreerd lid

Bericht door 750S » do 13 dec, 2007 21:40

Fotootjes? Maar ik heb de echte dame voor de deur staan! Heb geen fotootjes nodig!
Maar goed, zoveel verzoekjes...
Eerst even poetsen, dan op daglicht wachten. Wie weet morgen?

De reis van vandaag:
Joepie!! Wat een lol!
60km/h als ikdat wil, en 140km/h als ik dat wil. Het kan ineens allemaal.
En dat dankzij drie 8mm gaatjes. Was alles maar zo eenvoudig!
Vandaag een stukje om, op zoek naar een snelweg. Met 140km/h kwam de volgende afrit alweer in zicht, terwijl mevrouw best harder wilde.

@ taaffert: de zuigers komen elke keer overal, veel of weinig toeren. Wat ik wel in de gaten houd zijn eventuele rare geluiden van lagers in het blok.

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » vr 14 dec, 2007 2:06

Ze is wat verlegen ?
Dat draait wel bij als ze overladen wordt met complimentjes.
:wink:

Plaats reactie