Hallo Forumleden,
Ik heb mijn 99cc na deze een aantal jaren weinig tot niet gebruikt te hebben weer tevoorschijn gehaald en weer helemaal aangepakt.
Nu blijft er nog een probleem over wat ik niet goed kan verklaren, de auto heeft het oude type versnellingsbak (MJ75) met de koppelingscilinder buiten de bak.
Na het inbouwen van motor en bak heb ik de versnellingsbak na aftappen weer gevuld met de, voor zover ik kan vinden voorgeschreven 3.0 liter olie. Nu blijft er na een langer stuk rijden olie lekken uit de ontluchting. De olie komt achter de kunststof dop die op het dekseltje wat voor de prise-as zit vandaan. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Groeten Gerjan
Olielekkage versnellingsbak
-
babbel
- Donateur (5x)

Re: Olielekkage versnellingsbak
Hej Gerjan.
Om te beginnen, je hebt een 0,5 liter olie teveel in je 4-bak gedaan.
Wat nog belangrijker is, dat je de juiste versnellingsbakolie toegepast hebt.
Is al eerder besproken in dit forum.
viewtopic.php?f=2&t=191813
Absoluut géén motorolie toepassen zoals ook hier vermeldt in het werkplaatshandboek.
Saab heeft deze correctie (geen motorolie toepassen) alleen middels een service-informatie destijds aan de dealers uitgegeven!
Je hebt een PB.

Om te beginnen, je hebt een 0,5 liter olie teveel in je 4-bak gedaan.
Wat nog belangrijker is, dat je de juiste versnellingsbakolie toegepast hebt.
Is al eerder besproken in dit forum.
viewtopic.php?f=2&t=191813
Absoluut géén motorolie toepassen zoals ook hier vermeldt in het werkplaatshandboek.
Saab heeft deze correctie (geen motorolie toepassen) alleen middels een service-informatie destijds aan de dealers uitgegeven!
Je hebt een PB.

-
Willem13
- Geregistreerd lid
Re: Olielekkage versnellingsbak
Inderdaad géén motorolie in de versnellingsbak. In mijn 99 1982 gebruik ik Castrol Transmax Manual FE 75W synthetisch API GL-4. Schakelt prima en geeft verder geen problemen.