Saab 99 met aero stoelen
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: Saab 99 met aero stoelen
Netjes gedaan. Maar zo’n bijzondere beige set zou ik eerder in een 9000 monteren dan in een 99. Maar ieder zijn ding.
-
Wouter96
- Geregistreerd lid
nou gisteren nog even lekker bezig geweest aan de 99, de rem rv zat vast, die maar even losgemaakt en de remvloeistof ververst, tijdens de proefrit finaal door de hoofdremcilinder getrapt helaas, als het goed is komt er een nieuwe a.s. donderdag binnen. Dan prullen we weer verder.
-
menner
- Donateur

Altijd handig als je kunt lassen...had ik vroeger maar doorgeleerdWouter96 schreef: ↑di 14 okt, 2025 9:25Toen ik m net had:
halve dag later:
Foto van de zelf gecreeeerde stoelsteunen:
ik ben gisteren aan de grille begonnen, die is toch wat verder stuk dan ik dacht, dus nu allemaal nieuwe metalen steunen met epoxylijm aangezet zodat deze ook
in de toekomst goed vast blijft zitten.
-
Wouter96
- Geregistreerd lid
Heeft iemand verstand van het girling remsysteem? Ik heb mijn hoofdremcilinder vervangen wegens dat deze lek was, maar nu heb ik na een paar keer flink remmen de remklauwen vast, ik snap er niks meer van. De remklauwen heb ik beide helemaal schoon en gangbaar gemaakt van binnen en van buiten, maar het probleem blijft exact hetzelfde, heeft iemand dit al eerder meegemaakt?
-
simon_bergman
- Geregistreerd lid
Ik heb dit probleem ook regelmatig met de 99... Mijn oplossing tot op heden is om gewoon voorzichtig te remmen waar mogelijk
Ik heb het probleem ook als de handrem er iets te hard of iets te lang op heeft gestaan... Dus mijn theorie is dat er gewoon iets niet lekker zit in de wielcilinders.
Ik heb het probleem ook als de handrem er iets te hard of iets te lang op heeft gestaan... Dus mijn theorie is dat er gewoon iets niet lekker zit in de wielcilinders.
-
Wouter96
- Geregistreerd lid
Ah oke, ik haal ze vd week nog n keer uit elkaar, ook het handrem gedeelte, als het dan nog niet lukt n nieuw setje erop maar
-
Wouter96
- Geregistreerd lid
Afgelopen week nogmaals de remklauwen uit elkaar gehaald, nieuwe rubbers en afdichtingen gemonteerd, het handremmechanisme weer gangbaar gemaakt, maar helaas lijkt het erop dat het niet veel geholpen heeft. na een paar keer stevig remmen nog steeds aanlopende rem. Nadat ik de handremkabels nog helemaal heb teruggesteld lijkt het nu wat beter, de remmen waren de volgende ochtend weer helemaal vrij, binnenkort nog even proefrijden, kijken of het allemaal geholpen heeft, anders worden het toch nieuwe remklauwen.
-
simon_bergman
- Geregistreerd lid
Het kan ook zijn dat het in je hoofd cilinder zit, maar helaas blijf je dan lukraak dingen reviseren tot het zomaar weg gaat 
-
Wouter96
- Geregistreerd lid
oplossing gevonden, het handremmechanisme in de remzuiger waar het drukmechanisme in zit bewoog niet meer lekker. ik heb de pin met schroefdraad eruitgepakt, de gehele zuiger flink met thinner, wd40 en remmenreiniger uitgewassen en de klauw met een revisieset in elkaar gezet.
aan de bestuurderskant was deze remzuiger helemaal versleten en uit elkaar gekomen, daar is een nieuwe remklauw opgegaan.
probleem is nu opgelost (ik had de hoofdremcilinder en remslangen al gedaan).
mochten er nog meer mensen zijn met dit probleem, weet dat dit dus de oplossing is (waarschijnlijk blijft in de remklauw dan de handrem eropstaan waardoor deze steeds strakker stelt met remmen ondanks dat je klauwen verder goed gangbaar zijn.
aan de bestuurderskant was deze remzuiger helemaal versleten en uit elkaar gekomen, daar is een nieuwe remklauw opgegaan.
probleem is nu opgelost (ik had de hoofdremcilinder en remslangen al gedaan).
mochten er nog meer mensen zijn met dit probleem, weet dat dit dus de oplossing is (waarschijnlijk blijft in de remklauw dan de handrem eropstaan waardoor deze steeds strakker stelt met remmen ondanks dat je klauwen verder goed gangbaar zijn.
-
simon_bergman
- Geregistreerd lid
Goed om te horen dat je problemen verholpen zijn! Ik ga binnenkort dan ook maar eens kijken naar mijn klauwen, of daar niet nog eens wat moet gebeuren!
-
Wouter96
- Geregistreerd lid
mocht je hulp willen, volgens mij wonen we niet ver van elkaar af, ik heb hier het gereedschap bij de hand om het te fixen