CO afstellen bij een 99 B blok met enkele carbu (1976-1977)

1967-1984
Plaats reactie
autosleutel
Geregistreerd lid

CO afstellen bij een 99 B blok met enkele carbu (1976-1977)

Bericht door autosleutel » do 11 nov, 2021 18:04

Dag allen,

Iemand die mij aan info kan helpen of een manual PDF waarin beschreven staat hoe ik de CO moet afstellen of welke CO referentie ik moet aannemen?

Is een enkele carbu op een b blok, loopt verder als een klokje, iets te hoog in stationair misschien maar stel ik nog af alvorens aan de CO te beginnen. (richtwaarde 850 rpm?)
Deze afstellingen doe ik allemaal bij warme motor natuurlijk?

Bedankt alvast :)

Foll
Geregistreerd lid

Re: CO afstellen bij een 99 B blok met enkele carbu (1976-1977)

Bericht door Foll » za 13 nov, 2021 1:11

Heb wel een werkplaatshandboek van de 99 met b motor, waar de procedure in staat. Kan ik wel even voor je op de foto zetten!

Werkt als volgt:
Mengsel kun je afstellen door met een speciale tool (kun je nog nieuw kopen, een m8 bout of stukje staf met een sleuf erin geslepen werkt ook, denk er dan wel om dat je de zuiger tegen draaien vast houdt) de naald hoger of lager af te stellen. Als je het dopje bovenop los draait en het dempertje eruit haalt, kun je met de tool bij de naald verstelling. Met de klok mee -> naald hoger in de sproeier -> rijker mengsel. Tegen de klok in -> naald lager in de sproeier -> armer mengsel.

Uiteraard is het ook van belang dat de kleppen, ontsteking, choke en naderhand de gasklep goed afgesteld staan.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » za 13 nov, 2021 15:00

Zoals beloofd de pagina’s uit mijn handboek, voor het afstellen van de enkele carburateur. Boek slaat op modeljaren 1975-1980 staat op de kaft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gerardus
Geregistreerd lid

Bericht door Gerardus » za 13 nov, 2021 20:07

Eerst klepspeling nazien en als nodig stellen, ontstekingstijdstip controleren en eventueel afstellen, kijk ook of de vacuum vervroeger niet inwendig lek is en de contactpuntjes niet ingebrand. Desnoods een setje nieuwe monteren met condensator.
Bij het stellen van de kleppen van een B motor éérst het nokkenastandwiel vastzetten op de beugel, daarna pas loshalen van de nokkenas.
Daarna met de carburatie aan de gang.
Een goed afgestelde en frisse B motor loopt fantasisch.

Plaats reactie