verlagen 99

1967-1984
nacra 93
Donateur
Donateur

Re: verlagen 99

Bericht door nacra 93 » do 22 sep, 2011 13:51

heren het gaat om 30 mm en dan er zo,n drama van maken, watjes :-P+

Robert Jansen
Geregistreerd lid

Bericht door Robert Jansen » do 22 sep, 2011 14:40

Der zijn tenminste nog mensen die een beetje doorrijden met een 99, die merken het verschil wel. :wink:

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » do 22 sep, 2011 15:07

Thom schreef:Het zal moeilijk worden gasgevulde dempers voor achter te vinden voor jouw 99.
Is 1 keer klikken al moeilijk tegenwoordig :wink:

http://rockauto.com/catalog/x,carcode,1 ... ttype,7556" onclick="window.open(this.href);return false;
Keus uit gasgevulde AC Delco en KYB Gas-a-just :)

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » do 22 sep, 2011 15:20

Ik heb net even gekeken, ik heb een set originele Saabdempers gevonden, nieuw in de doos. Maar om een ieder al vast even uit de droom te helpen: die ga ik niet voor 10 USD verkopen ... (hoe kan in godsnaam iemand voor dit bedrag een demper aanbieden zeg), daar houd ik ze liever zelf voor want ik heb er hier ook nog een paar vroege 99's waar ze op kunnen.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » do 22 sep, 2011 15:34

Thom schreef:die ga ik niet voor 10 USD verkopen
en terecht :wink:

Die 10-dollar-dempers zijn hoogstwaarschijnlijk dikke bras, en daarnaast, de postbode komt ook niet voor niks uit de usa, en er komen invoerrechten + BTW bovenop.

Setje van 4 fatsoenlijke gasgevulde dempers kost je zon 150-180 euro incl al die toeslagen schat ik zo, dat kostten ze althans voor mn Plymouth.

Ging er meer om dat t helemaal niet moeilijk te vinden is, niet om een prijsvergelijking, want zoals je ziet loopt die spaak omdat de aangeboden producten en locaties niet vergelijkbaar zijn.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » vr 23 sep, 2011 7:22

als je naar de USA moet om (tegen onzekere betaalcondities) oude stock schokbrekers te kopen, is dat voor mij eerder een bevestiging dat de schokbrekers niet eenvoudig te krijgen zijn. Maar dat is maar hoe ik er dan tegen aan kijk.

Niet iedereen verzendt trouwens (gasgevulde) schokbrekers vanuit de USA, omdat deze niet (altijd?) via luchttransport verzonden mogen worden. Dat overkwam mij een jaar geleden tenminste.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » vr 23 sep, 2011 9:46

Kom kom, geen onzinnige dingen erbij verzinnen Thom ;) Niks onzekere betaalcondities of oude voorraad. Rockauto is een prima tent en levert alleen nieuw spul. Qua bestelgemak en customerservice kunnen nog de grote europese onderdelenschuivers hier veel van leren.

Gasgevulde schokbrekers is verder geen probleem via luchtvracht, heb vaker sets uit de USA gekregen via Fedex Priority.

Dus paar keer klikken en je hebt ze een paar dagen later in huis. Makkelijker kan niet :)

Intussen zijn we aardig afgedwaald van het verlagen van een 99 :oops: :oops:

jeroenp
Geregistreerd lid

Bericht door jeroenp » vr 23 sep, 2011 10:02

En daarnaast wordt er veel vanuit de UK geleverd.....dus dan heb je geen extra import heffing.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » vr 23 sep, 2011 10:08

onzeker lijkt het mij wel, want je weet niet hoeveel de rekening uiteindelijk wordt als je in de USA bestelt. Dat is mijn ervaring althans met de douane. Jij mag het onzinnig vinden, voor velen is het dermate zinnig dat ze er niet zomaar kopen. Incl. ondergetekende. Dat is de reden om de betaalcondities onzeker te noemen. Lijkt mij valide. Maar daar mag jij anders over denken, we zijn hier tenslotte op het SF.
Deze schokbrekers worden niet meer gemaakt, dus vandaar mijn opmerking oude stock. Dat is ook de reden dat ze ze voor 10 USD kunnen aanbieden. En de reden dat ze van een type slechts een exemplaar hebben. Als ik zeg oude stock bedoel ik natuurlijk niet dat de onderdelen niet nieuw zijn, maar gewoon dat het oude voorraad is.
De schokbrekers die ik heb zijn dus ook oude stock.

Trouwens geen pleidooi om daar niet te kopen hoor, de voor en nadelen kan een ieder zelf afwegen!

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » vr 23 sep, 2011 10:36

Thom schreef:je weet niet hoeveel de rekening uiteindelijk wordt als je in de USA bestelt.
Dat i t m net, dat weet je wel: 19%BTW en ca 4% invoerrechten, berekend over goederenwaarde + verzendkosten. Dit kan je ook nakijken op de site van de belasting/douane. Bij Rockauto kan je zelfs tax prepaid doen, zodat je er geen omkijken meer naar hebt en is de totale all-in prijs vooraf helemaal helder. Als je niet prepaid doet komt er ca. een tientje adminstratiekosten bij van de vervoerder, en als je een BTW-nummer hebt, hoef je in 1e instantie alleen de rechten te betalen.

Je kan dan mooi kiezen uit verschillende types (olie of gas) en merken/prijsklasses (Monroe, Gabriel KYB, Boge, AC Delco). Denk ook niet dat dit allemaal oude voorraad is. Vergeet niet, dat Amerikanen veel meer doen met oude auto's en vaak veel langer onderdelen blijven leveren voor de oude beestjes. Voor de duidelijkheid: die tientjes-dempers neem ik ook niet serieus he :lol:

Het nadeel bij online (overzees of EU) bestellen ipv ergens ophalen is dat je de pasvorm niet kan vergelijken als je niet zeker bent van wat je nodig hebt. Op een oude zitten wel eens spullen die niet meer origineel zijn, en bestellen op jaar/uitvoering of chassisnr is dan soms een gok. Verder is de koffiepraat aan de toonbank vaak ook goud waard :D

Frits Pingen
Geregistreerd lid

Bericht door Frits Pingen » vr 23 sep, 2011 11:08

Ik waag mij nog niet aan het bestellen van schokbrekers uit USA. Bouwjaar 74 heeft volgens mij een aantal modificaties ondergaan. Dat is mij duidelijk geworden bij revisering van remsysteem. In ieder geval zijn er nog steeds onderdelen te krijgen. Ik ga er toch vanuit dat de totale verlaging, in combinatie met nieuwe veren en schokbrekers, ongeveer tussen de 300 a 350 euro gaat kosten. Ik neem al jullie aanbevelingen, adviezen en verwijzingen in overweging. Bedankt voor dit leerzame topic.

Frits

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » vr 23 sep, 2011 12:54

de schokbrekers zijn niet anders voor jouw bouwjaar, de remmen inderdaad wel. In 1974 is er een ander remsysteem gekomen, en een goed jaar later weer een ander. Maar schokbrekers kan niet fout gaan, als je achter maar pin-pin hebt .Voor zijn ze daarna trouwens hetzelfde gebleven. Achter vanaf 1979 pin-oog (gelijk aan 900). Succes ermee in elk geval!

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » vr 23 sep, 2011 13:40

Thom schreef:In 1974 is er een ander remsysteem gekomen
idd, va 8/74 meen ik. Bij remmen kan je beter op 73 zoeken als je ATE-systeem hebt (dus tot 8/74, zoals ik heb) en 75 als je Girling hebt (va 8/74). Het komt voor dat sommige leveranciers hier niet duidelijk in zijn of zelfs fouten in de lijsten. Ik heb zelf ook een MY 74 en voor een aantal zaken gebruik ik 1973 als zoekterm, om fouten te voorkomen.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » vr 23 sep, 2011 14:35

al eerder dan augustus zelfs. Ik denk gewoon modeljaar 1974 maar weet het niet zeker. Wat ik wel zeker weet is dat mijn 99 met datum eerste toelating van februari 1974 (nog met Delco-ontsteking) deze remmen al heeft (had moet ik zeggen want ik heb alles omgebouwd). Mocht je die nog zoeken dan heb ik ze ook. Er zaten nieuwe remmen op toen ik hem kocht en er is iets van 5000 km mee gereden.

Niels mobers
Donateur
Donateur

Bericht door Niels mobers » ma 06 jan, 2014 23:02

Ik wil nog effe inhaken op dit (oude) item...
Ik heb een '73-er saab 99 en overweeg om de doorgehangen vering te vervangen door een verlaagde versie.
In het begin stond beschreven dat bekeken moet worden of er kantelende veerschotels gemonteerd zitten en dan passen verlagingsveren van latere modellen 99 en van de 900. Heb ik dat goed begrepen?

Ik hoor graag van jullie.

Niels

Plaats reactie