Tussen het motorblok en het inlaatspruitstuk is bij sommige Saabs een verwarmingselement gemonteerd. Bij een koude start wordt hierdoor de inlaatlucht iets opgewarmd. De gedachte hierachter was dat alles dan eerder op bedrijfstemperatuur komt.
Als je achter het inlaatspruitstuk een onderdeel ziet zitten van ongeveer 1 cm dik, heb je een heatplate. De verwarmingselementen zijn aerodynamisch gevormd, maar het onderdeel blokkeert ongeveer 25% van de ingang naar de verbrandingskamers. Door het te verwijderen zou de luchtstroom minder weerstand moeten ondervinden, de motor kan vrijer ademen.
De genoemde 10-15pk lijkt mij aan de hoge kant. Na het verwijderen van de heatplate merkte ik geen toename van het vermogen. Het monteren van een Viggen intercooler leverde een evengrote vermogenstoename en dat merkte ik wel.
Op het moment dat de heatplate is verwijderd, had de 900 ongeveer evenveel vermogen als jouw 9000. Beide auto's hebben dan dezelfde luchtmassa nodig om het vermogen te leveren.
Het zal geen verschil maken. Ik kan me niet voorstellen dat door de andere vorm van het inlaatspruitstuk op een 9000 de heatplate ineens restrictiever wordt.