van 150 pk naar 200 pk

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Bob61
Geregistreerd lid

van 150 pk naar 200 pk

Bericht door Bob61 » za 01 mei, 2010 13:22

Gistermiddag een bezoek gebracht aan Gijs ( G-Ice ) om te kijken naar een upgrade van m'n 150 pk LPT cabrio. Een hartelijke ontvangst met koffie en een uitleg van zijn hobby, leuk!
Ik zat te twijfelen tussen 185 pk of 200 pk en Gijs stelde voor om beide even uit te proberen... Tja, het werd dus 200 pk! :-P+

Even was ik bang dat 200 pk voor een nerveus rijdende auto zou zorgen maar niets is minder waar. Na de upgrade moest ik naar Biddinghuizen, een rit van 140 km en wat een feest!! Wat een souplesse en kracht heeft die auto nu! Welke versnelling je ook rijd, je gaat als de brandweer ervan door als je het gaspedaal vloert! :headbang2:
Normaal gesproken ben ik een rustige rijder maar heb even lekker kunnen spelen met die extra pk's en het was helemaal top!! Daar ik op LPG rij is 200 pk het maximum zonder aanpassingen. De software is geschreven voor een LPG motor, dus met veiligheidsmarges er nog in...

Persoonlijk vond ik toch die 150 pk net wat te weinig voor een auto van dit gewicht, dat merkte ik vooral in z'n eerste twee versnellingen, maar nu is er trekkracht in alle versnellingen en dat rijd echt plezierig! En ja, op de snelweg is die trekkracht en versnelling echt kicken!! In het stadsverkeer is het nog steeds een relaxte kar zonder nerveuze trekjes...

Gijs, bedankt!!! :applause:

inactief
Geregistreerd lid

Re: van 150 pk naar 200 pk

Bericht door inactief » za 01 mei, 2010 13:51

Hoi Bob,

ik vond het ook een relaxte gezellige voormiddag! Ik geniet er telkens weer met volle teugen van als ik tijdens een "proefritje" iemand naast me blij en gelukkig achter zijn stuur zie grijnzen! :mrgreen:

Uiteraard dien ik er bij te vermelden dat zonder het :love: prachtige en constant verbeternde T7 suite :love: het mij nooit gelukt was om genoeg kennis en motivatie op te brengen om dit soort dingen tot een goed resultaat te brengen! Ik mag met een gerust hart zeggen dat Werner, Maarten en Dilemma olie op het vuur van mijn Saab verslaving zijn!

Op mijn beurt dank ik hierbij Dilemma voor de ontzettend gezellige ontmoetingen ( die me ook een beetje helpen mijn investeringen in de hardware terug te verdienen :oops: ) met enthousiaste Saab liefhebbers als Bob hierboven beschrijft!

:applause: Dilemma, je bent mijn held! :applause:

Deep Impact
Geregistreerd lid

Bericht door Deep Impact » za 01 mei, 2010 15:12

Ik hoop toch zo dat Gijs dit binnenkort ook bij een Sport Sedan kan doen :mrgreen:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 01 mei, 2010 16:17

Ik denk dat dat nog even op zich laat wachten,...

Probeer anders Sander Speek (Speektuning) eens, die heeft een mooie investering in hardware gedaan waardoor hij wél met de Trionic 8 ECU kan kletsen.

Deep Impact
Geregistreerd lid

Bericht door Deep Impact » za 01 mei, 2010 16:45

G-ice schreef:Ik denk dat dat nog even op zich laat wachten,...
Jammer :(
G-ice schreef:Probeer anders Sander Speek (Speektuning) eens, die heeft een mooie investering in hardware gedaan waardoor hij wél met de Trionic 8 ECU kan kletsen.
Ik heb even gekeken maar de upgrade naar 175 pk vind ik te weinig en naar 215 pk is weer teveel voor op gas.
Bovendien vind ik de prijs net wat te hoog in vergelijking met jou prijzen :wink:
Dan wacht ik liever geduldig af :bluesleep:
In ieder geval bedankt voor je reactie.

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » za 01 mei, 2010 21:19

Het is bijzonder hoe na tuning de binnenspiegel is veranderd in een dingetje waarin hijgerige bumperklevers veranderen in kleine stipjes ;-)

het is best verslavend, dat tunen. Van 150 naar 185 naar 225 pk en nu op zoek hoe ik richting de 300 kan. Niet om snel van mijn rijbewijs af te komen of de spaarrekening aan Koos Spee te doneren. Maar wel vanwege de souplesse. En gewoon omdat het kan ;-)

veel plezier met je nieuwe paarden!

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » za 01 mei, 2010 21:51

8)

Dank voor de complimenten! De meer blije mensen, de beter!

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » za 01 mei, 2010 21:52

Bezemwagen schreef:gewoon omdat het kan ;-)
Precies de goede reden om alle onzinnige hobby's te rechtvaardigen :D

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 03 mei, 2010 5:07

G-ice schreef: Dilemma, je bent mijn held!
I'll second that! Hoewel je die status moet delen met Bruce Dickinson, Mike Ness, Burt Reynolds, Jan de Rooy en andere coole gasten. :wink:

G-ice , ik vind het leuk om uitgedaagd te worden door iemand die alles over T7 wil weten. Die olie op het vuur werkt twee kanten op. :bluethumb:

Bob61, sorry dat ik je topic kaap. :oops:

Bob61
Geregistreerd lid

Bericht door Bob61 » ma 03 mei, 2010 9:51

Hoi Maarten,

Geeft niet hoor, zo'n zij-stapje moet toch kunnen? Ben blij met jullie goede werk! :thumbup:

Gr. Bob61

wiwes
Geregistreerd lid

Bericht door wiwes » za 15 mei, 2010 0:30

Hallo saabrijders,

Er wordt op dit forum verwezen naar Speektuning in Almelo ivm mogelijkheden tot het tunen van o.a. saab 9-3 18T sport sedan.
Er zou een upgrade tot 215 PK mogelijk zijn voor 299 euro. Hebben hier wellicht enkele saab rijders al ervaringen mee?

Graag zou ik dit nl vernemen omdat ik ook overweeg om deze stage 2 tuning te laten uitvoeren.

Hoe zit het eigenlijk met garantie als je zo'n upgrade laat uitvoeren?

Al met al vele vragen die mij voordien bezig houden en mij tot twijfelen brengen om genoemd bedrag uit te geven of nog effies door te sparen om bij Garage Tholen de upgrade voor het bedrag van 699 euro te laten uitvoeren.

Ik hoor graag van jullie reacties.

Vr groet uit het mooie en altijd groene Apeldoorn :wink:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 15 mei, 2010 11:06

Garantie, dat bestaat alleen bij Hirsch via de Saabdealer, daarom zijn die wat duurder, loopt trouwens parallel met de fabrieks/importeurs of dealer garantie. Is die afgelopen dan heb je er ook niet veel extra aan, geldt trouwens alleen voor dealer onderhouden wagens met door Saab servicepartners afgestempelde onderhoudsboekjes. Tholen doet het trouwens met Maptun, dan zal hij een aparte garantie moeten geven want Saab doet het alleen met Hirsch samen want dat is een dochterbedrijf van Saab. Maptun biedt een wat breder programma met meer stages en de mogelijkheid het op te bouwen tot zo'n 325 pk met een uitgebreide ingreep.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » za 15 mei, 2010 13:04

Sinds wanneer is Hirsch een dochteronderneming? Er is een partnership. Andere tuners bieden ook garantie op hun eigen software, voor het geval er iets mis gaat met de tuning. Enige probleem is dat het bijzonder lastig te bewijzen is dat een defect te wijten is aan de tuning en niet aan leeftijd van de auto.

Neem gewoon even contact op met Speek en vraag het hem zelf, hij zit ook op het forum overigens ;)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 15 mei, 2010 14:18

Hirsch biedt ook zelf geen garantie, dat regelt de Saab importeur, zelf noemen ze het inderdaad een exclusief partnership. Over de juridische structuur geven ze geen verdere inlichtingen.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » za 15 mei, 2010 14:45

Saab geeft ook geen garantie over de software van Hirsch. Saab belooft echter haar eigen fabrieksgarantie te handhaven na tuning door Hirsch.

Plaats reactie