Vering / Demping 9-3 Cab. 2.3T

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Jack Frost
Geregistreerd lid

Vering / Demping 9-3 Cab. 2.3T

Bericht door Jack Frost » zo 21 feb, 2010 20:40

Een goedenavond.

Het staat al in de topictitel, maar zijn er hier mensen die ervaring hebben met het vervangen van de demping (en evt vering) van een 9-3 Cabrio uit 2000 (2.3T motor). Het is een harstikke comfortabele auto, maar zeker op hoge snelheid word ie wel erg week. Nu weet ik dat de carrosserie niet een van de stijfste is (understatement) maar er moet toch wel iets te winnen zijn aan wegligging zonder al het comfort te verliezen.

Welk merk/type schokbrekers en veren zijn aan te raden? En waar kan dit gemonteerd worden (de Saabdealer adviseerde Koni's, EUR 1.500,- gemonteerd en wel, incl btw).

Dit bedrag klonk vrij hoog (het is een hoop geld), dus zijn er ook andere opties, of zijn er misschien mensen met dit type Saab die ook het onderstel hebben aangepast?

Met groet

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 21 feb, 2010 21:23

Dat is wat duur, dan kun je ook een Aero-chassi (laten) monteren, dat zijn dat schokbreker/veren en wat dikkere stabilisatoren. Verder zou je Powerflexrubbers kunnen monteren. Verder speelt het type band een rol, banden in de 50 serie, veren wat minden dan 65 serie banden.
Een Aero-chassi staat 10 mm langer dan het standaard Saab-chassi.
Die Saab sportschokbrekers van de Aero kunnen trouwen ook met nog korter veren worden gemonteerd, bv van Hirsch of Eibach. Bij een cabrio zou ik niet verder dan 30 mm verlagen.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » zo 21 feb, 2010 21:24

heey
koni is nu net niet mijn keuze
bilstein eibach
mvg werner

Caspar

Bericht door Caspar » ma 22 feb, 2010 7:17

ik denk dat Jack Frost een viggen heeft. Dit zijn andere veren/dempers dan een standaard cabrio

desalniet te min lijkt 1500 me aan de hoge kant

Jack Frost
Geregistreerd lid

Bericht door Jack Frost » ma 22 feb, 2010 12:51

Het is inderdaad een Viggen dus zou deze anders moeten rijden dan de 9-3 Cabriolet 2.0t SE (1999, die ik er voor had), maar dit is eigenlijk niet het geval. Hij rijdt naar mijn idee exact gelijk eigenlijk, alleen een heel stukje sneller. Maar een (latere) Aero heeft een ander chassis(afstemmingen) dan een Viggen? En Bilstein dempers met Eibach veren, kan dat ook gewoon bij de dealer?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 22 feb, 2010 15:10

De Viggen heeft in principe hetzelfde basis chassi als de Aero, maar de karakteristiek van de veren en schokbrekers is nog wat sportiever. De stabilisatorstangen nog iets dikker. Die zweverigheid berust dan gewoon op slijtage van de chassi-rubbers, de schokbreker en mogelijk de veren. Daarnaast kan er vrij eenvoudig een hulpchassis van de cabriolet op de voortrein/subchassi worden geplaatst of een aftermarket triangel.
Overigens kan elke tuningshop die vering aanpassen als ze de materialen in huis hebben. Je hoeft voor chassi-werkzaamheden niet perse naar een Saabdealer. McPhersons komen veel voor het principe is dus overal gelijk.
Als je toch aan die McPhersons begint kijk dan ook even naar het axiaallager, dat kost toch niet veel en kan dan ook worden vervangen. Het is dus een kwestie van vooraf de juiste onderdelen bij de hand te hebben anders blijf je bezig.

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » ma 22 feb, 2010 18:42

Bilstein B8 Sprint dempers en Eibach verlagings veren(-30mm).

Had ik ook op mijn 9-3 Aero Coupe, dat was een mooie combinatie.
Toch sportief, maar geen gestuiter.

Koni is troep :!:

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » wo 03 mar, 2010 21:23

Heb zelf het geluk twee Viggens te mogen bezitten(Cabrio en Coupé) waarbij de laatste verlaagd is met EIbach. Ik weet nog niet welke schokbrekers hierbij gebruikt zijn (heb hem net en staat te wachten voor de RDW) maar kan je wel vertellen dat het meer een 'skelter' wordt. Hierbij zijn verder wel nog de abbott stuurklem aangebracht, vóór een 6-punst brace onder het motorblok en diverse rubbers vervangen voor Powerflex exemplaren. Verder achter ook een dikkere ARB 22mm. Hij ligt een stuk beter op de weg maar is daarbij ook merkbaar stugger!

Voor mijn Cabrio heb ik zitten denken aan de Bilstein B8/Eibach verlagingscombinatie maar daar ben ik door de ervaring met de coupé wel van afgestapt. De cabrio is een 'cruise' wagen die gewoon comfortabel moet blijven rijden. De Cabrio heeft de Viggen resquekit en ik heb er een 22mm arb achter bijgeplaatst. Bij de afgelopen apk bleken de schokbrekers aan vernieuwing toe wat ik dus nog moet doen. Dus dat kan mede oorzaak zijn van het feit dat ik hem ook minder veilig vind aanvoelen in lange bochten die met hogere snelheid genomen worden en waar dan ook nog een hobbel in zit. Rubbers vervangen zou hier wellicht ook nog verbetering kunnen brengen. Zit er aan te denken om hem niet te verlagen en een paar goede dempers aan te schaffen.

B.t.w. de verlaging van de Coupé met vóór 2cm en achter 3,5 cm heeft geen nadelige gevolgen voor drempels. De coupé heeft zelfs minder last van drempels (mits niet te hard genomen) dan de onverlaagde cabrio....

ViggenNL
Geregistreerd lid

Bericht door ViggenNL » wo 03 mar, 2010 21:49

Coenwagner schreef:Bilstein B8 Sprint dempers en Eibach verlagings veren(-30mm).

Koni is troep :!:
Koni is geen troep, Koni heeft een bekende en klinkende reputatie in goede schokbrekers.
Er zijn wel degelijk nog mindere merken op de markt.

Bilstein B6 of B8 sets, is prima materiaal (mijn rijervaring).
Evt. voor het goede, ipv de H&R veren, Eibachs gebruiken.
Ik zou eens via www.biesheuvel.nl informeren, men is namelijk Bilstein importeur voor Nederland of via één v.d. dealers.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » wo 03 mar, 2010 22:38

Koni is die goede naam uit het verleden behoorlijk aan het verspelen de laatste tijd :cry:

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » wo 03 mar, 2010 22:40

ViggenNL schreef:Bilstein B6 of B8 sets, is prima materiaal (mijn rijervaring).
Ah, dan kom je rond de 600,- uit, tel daar grofweg 250 monagekosten bij en je zit rond 850,- Scheelt toch weer zo'n 700 tov Koni. Daar kune je nog Eibach bij rekenen en je bent voor rond de 1100,- klaar.

Heb trouwens wel al vaker op het forum hier gelezen dat de Koni's een periode hebben gehad met problemen. Deze zouden inmiddels weg zijn maar hebben blijkbaar wel de naam wat aangetast.

Bilstein wordt hier op het forum alleen maar geprezen.

Anyway, doe er je voordeel mee!

hymn
Geregistreerd lid

Bericht door hymn » do 04 mar, 2010 13:57

Coenwagner schreef: Koni is troep :!:
Ooit Koni gereden misschien??

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » do 04 mar, 2010 18:42

hymn schreef:
Nee, miss is het rijgedrag wel ok, maar de kwaliteit is echt STUKKEN minder in vergelijking met Bilstein.

Koni's gaan vaak lekken.

In de autocross rijden veel mensen met Bilstein, en die rijden daar een heel seizoen mee. De mensen die met Koni rijden(dat zijn er niet veel), rijden vaak hun dempers lek, en zelfs kromme zuiger stangen.

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » do 04 mar, 2010 20:05

Koni is = troep...

Biltein B8 en eibach PRO !!!!

en dan powerflex rondom rond... ben je klaar voor +-2000euro en heb je 1 van de strakste 9-3's og die er zijn.

grtz

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 04 mar, 2010 20:49

Coenwagner schreef:
hymn schreef:
Nee, miss is het rijgedrag wel ok, maar de kwaliteit is echt STUKKEN minder in vergelijking met Bilstein.

Koni's gaan vaak lekken.

In de autocross rijden veel mensen met Bilstein, en die rijden daar een heel seizoen mee. De mensen die met Koni rijden(dat zijn er niet veel), rijden vaak hun dempers lek, en zelfs kromme zuiger stangen.
:lol: bilstein kan ook krom in de cross hoor! en dan heb ik het wel over die dikke he niet die dunne weg versie!

Plaats reactie