Hoger brandstof verbruik door open lucht filter?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Hoger brandstof verbruik door open lucht filter?

Bericht door lars » ma 10 aug, 2009 11:17

Hi All,

Heb op mijn caab 900T SE (automaat) een open luchtfilter gemonteerd gehad. Nu viel mij een enorm verschil op in brandstof verbruik.

9 à 10 liter/100 km bij het standaard luchtfilter (normaal gebruik)
12 à 13 liter/100km bij het open luchtfilter (eveneens bij normaal gebruik)

Omdat ik dacht dat dit wel eens te maken kon hebben met de ECU instellingen heb ik deze 'gereset' door de caab enige tijd spanningsloos te maken.
Uiteindelijk maakte dit geen verschil,...

Er is overigens wel een heeeel duidelijk verschil in vermogensopbouw bij het open luchtfilter, de caab is veel veller. Het is natuuurlijk mogelijk dat ik hierdoor onbewust ;-) een andere rijstijl aanhoud wat het verbruik ongusntig beïnvloed.

Maar misschien hebben jullie andere ideeën hierover.

Grts,

Neet

SAAB 900i '92
CAAB 900NG T

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 10 aug, 2009 11:33

Er is door een van de forumleden onderzoek gedaan naar het verschil tussen een open filter en de papieren versie. Deze bleek te verwaarlozen.

Het fellere gevoel van de auto zou dan goed kunnen komen door het verschil tussen een nieuw filter vs. een oud vies filter.

Het verschil in verbruik zou ik idd alleen maar kunnen verklaren door het verschil in gebruik?!

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door lars » ma 10 aug, 2009 12:02

Het fellere gevoel van de auto zou dan goed kunnen komen door het verschil tussen een nieuw filter vs. een oud vies filter.
Heb uiteraard ;-) een schoon filter gemonteerd. Dat kan het verschil dus niet zijn,..

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 10 aug, 2009 12:09

Ik denk dat Erik bedoelt dat je een vies papieren luchtfilter hebt vervangen door een schoon 'sport'filter. Dat voel je. Net zoals je het voelt als je een een vies papieren luchtfilter vervangt door een schoon papieren luchtfilter.

Caracalla
Geregistreerd lid

Bericht door Caracalla » ma 10 aug, 2009 12:37

heb hetzelfde tegenegekomen :)

je rijstijl verandert wel de eerste weken :) haha :)
daarna zie je het gemiddeld verbruik terug dalen eens het nieuwtje eraf is :)

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door lars » ma 10 aug, 2009 17:02

Maarten schreef:Ik denk dat Erik bedoelt dat je een vies papieren luchtfilter hebt vervangen door een schoon 'sport'filter. Dat voel je. Net zoals je het voelt als je een een vies papieren luchtfilter vervangt door een schoon papieren luchtfilter.
Ah! op die fiets :idea:

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » ma 10 aug, 2009 21:55

Caracalla schreef:daarna zie je het gemiddeld verbruik terug dalen eens het nieuwtje eraf is :)
Daar heb ik nog geen last van gehad :twisted:

Plaats reactie