Vering, demping van 9-3 uit 1998 opkrikken.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
De Teng
Geregistreerd lid

Vering, demping van 9-3 uit 1998 opkrikken.

Bericht door De Teng » wo 06 mei, 2009 20:10

Het zompige ben ik een beetje zat, dus op termijn lijkt me aan alternatief wel gaaf.

Ik hoor veel verschillende mogelijkheden en resultaten 'iets scherper' tot en met 'een skelter'.

Kunnen jullie je ervaringen vertellen, zodat dit zwarte woud wat duidelijker voor me/ons wordt?

Thanks!

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 06 mei, 2009 23:37

Er zijn eigenlijk 5 verbeterpunten:
1/ dikkere stabilisator stangen, voor en achter, meestal 1 tot 2 mm
2/ stijvere rubbers van Powerflex
3/ stuggere schokbrekers
4/ veren met een andere veer karakter
5/ banden met een lager profiel en dus een stuggere wang.
Het eenvoudigst is het monteren van een Saab sportchassis zie b.v. bij Elkparts, daar zitten 1,3 en 4 dan in en de wagen staat iets lager bij de grond, meestal zo'n 10 mm.
Is dat niet voldoende dan kun je op diverse punten Powerflexen monteren, zie bv Speedparts.
De hoogte van de hiel van de band wordt uitgedrukt in een percentage van de breedte, standaard is vaak 65% bij 195 mm band en een 15 inch velg, 55% bij 215 mm en 16 inch is een tussenmaat met nog enig comfort en 45% bij 225 mm en 17 inch is bij Saab het gebruikelijke minimum.
Worden de banden breder dan moet de velg ook breder worden. Dat varieerd meestal van 6 tot 7.5 j. Waarbij de ET waarde weer binnen bepaalde marges moet blijven. Hoe lager de ET waarde hoe meer de velgen naar buiten komen of de spoorbreedte wordt vergroot. Saab wekt standaard met een ET waarde van rond de 41. Een andere methode om de spoorbreedte iets te vergroten zijn aluminium spacers en iets langere wielbouten.
Als er sportschokbrekers onderzitten, die ook deel uitmaken van het sportchassis kun je later nog iets korter veren monteren om het chassi nog meer te verlagen, meestal tot zo'n 35 mm totaal. Dan zit je zo'n beetje op het skelter niveau dat in de dagelijkse praktijk soms als te hard wordt ervaren en wat beperkingen zal geven bij de maximale beladen van de auto met vier personen en bagage.
Vaak worden grote verlagingen toegepast omdat het leuker en sportiever uitziet er de ruimte boven de banden kleiner wordt.
Dat een oudere auto wat gaat dweilen komt natuurlijk ook door slijtage van vooral de schokbrekers. Standaard heeft jou Saab al gasschokbrekers en geen schokbrekers met olie. Bij sportschokbrekers zijn de kanalen iets kleiner waardoor ze wat stugger zijn. Je kunt ze dan iets moeilijker indrukken of uittrekken.

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » do 07 mei, 2009 18:48

Dankjewel, dat verheldert zeker het e.e.a.

Voor ietsje verlaging en strakker rijden (zonder al teveel veranderingen), heb je een idee wat dat kost?

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » do 07 mei, 2009 18:52

De Teng schreef:Dankjewel, dat verheldert zeker het e.e.a.

Voor ietsje verlaging en strakker rijden (zonder al teveel veranderingen), heb je een idee wat dat kost?
Gewoon de dikke ARB monteren 22mm te koop bij www.elkparts.com en www.genuinesaab.com

Als je dempers gaat vervangen, voor Sport dempers zonder te verlagen, zou ik Bilstein B6 Sport nemen.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 07 mei, 2009 19:22

carlsson schreef:Saab wekt standaard met een ET waarde van rond de 41.
Duidelijk een sportsedanman aan het woord. :wink: De auto van de topicstarter heeft een andere ET-waarde.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 07 mei, 2009 19:48

Dat klopt, maar dan moet je even in je instructieboekje kijken. Dat van de 900NG en de 9.3 heb ik helaas niet meer.
Voor de Sport Sedan vraagt Elkparts voor zo'n Sportchassi voor de Sportsedan dus iets rond de € 650 dat zal wel niet veel verschillen met de 900NG en de 9.3.
Ik heb eind jaren negentig ook een 900S Carlsson gehad met standaard fabrieks sportchassi, die auto lag uitstekend op de weg en toch nog vrij comfortabel, de velgen waren van die 16 inch 6,5 J Aero's. Helaas weet ik niet meer wat voor banden er precies onderlagen, maar ze waren niet ultra plat.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 12 mei, 2009 9:57

Ik denk dat je eerst zelf moet bepalen wat je wilt. De lekkere strakke auto of de skelter. Ook je budget gaat een belangrijke rol spelen.

Met de powerflex bussen haal je een deel van de flex uit je sturing, waardoor de auto al veel stabieler wordt. Met andere dempers en veren kan je de auto zo strak maken als je maar wilt.
Afhankelijk van wat je wilt ben je tegen de 1000 euro kwijt voor een mooie setup.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 12 mei, 2009 12:06

Er is ook nog een wat duurdere optie de z.g. "Gewinde Fahrwerken" dat zijn dus combinatie van veren en schokbekers die zowel kwa hoogte als stugheid van de schokbreker kunnen worden afgesteld. Dit is alleen maar interessant als je het chassi al flink wilt verlagen want de instelbare verlagingsmarge zit vaak tussen de min 35 mm en 60 mm. o.a. KW heeft zo'n systeem voor Saab vanaf de € 750.
Een ander voordeel van dit systeem is dat de veren een kleinere diameter hebben, het systeem is dus slanker waardoor theoretisch iets meer ruimte voor bredere banden ontstaat aan de binnenzijde.
Een variant van dat systeem zit tegenwoordig vaak op auto's met een keuze schakelaar voor de dempingskarakteristiek, zoals op de nieuwe Insignia en waarschijnlijk ook op de nieuwe Saab 9.5.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 12 mei, 2009 12:58

In het gehele verhaal mis ik nog de veerpootbrug en spin/brace onder de wagen.

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » di 12 mei, 2009 19:00

Er is als alternatief voor de Viggen een onderstel ontwikkeld, weet niet precies meer hoe dat zat, maar ik dacht dat Han (Moderator) een keer zo'n set aanbood. Iemand ervaring daarmee?

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » di 12 mei, 2009 19:05

De Teng schreef:Er is als alternatief voor de Viggen een onderstel ontwikkeld, weet niet precies meer hoe dat zat, maar ik dacht dat Han (Moderator) een keer zo'n set aanbood. Iemand ervaring daarmee?
Dat was een Hirsch onderstel met Eibach veren. Is niet meer leverbaar volgens mij.

Binnenkort heb ik de Bilstein/Eibach Combo in mijn auto zitten, ik post hier mijn ervaringen wel!

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » di 12 mei, 2009 19:50

Zou ik zeker op prijs stellen, alvast bedankt!

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 12 mei, 2009 21:44

@Brinky,
Heeft die 9.3 niet standaard een ijzeren veerpootbrug?
Voor het chassis aan de onderzijde te "verstevigen" zou je ook kunnen kijken bij de cabrioversies. Bij mijn 9.3 Sport Cabrio zit zowel voor als achter een hulpconstructie, maar de 9.3 Cabrio had daar ook wat verstevigingen, die kun je makkelijk aanbrengen bij een sedan/hatch.

Als laatste kun je idd wel achter een veerpoot brug maken, maar dat is wel soms een hindernis als het wat grotere stukken in de kofferruimte wilt vervoeren.

Naar mijn ervaring hebben alle "ophangingsrubbers" na 100-150.000 km wel hun beste tijd gehad. Waar ook vaak niet naar gekeken wordt zijn de ophangingsrubbers van de schokbrekers die weer aan het chassi zitten, die moeten eigenlijk ook worden vernieuwd als je toch aan die schokbrekers begint.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 12 mei, 2009 21:47

@Brinky,
Dus de 9.3 van de topicstarter de Teng :)

IAA
Geregistreerd lid

Bericht door IAA » wo 13 mei, 2009 9:07

Is dit niet een idee?

http://www.abbottracing.com/product/9-3 ... 20Cars)%20(SAAB%209-3/

(sorry je zal moeten copy/pasten doen, url tag werkt niet :( )

Is op mijn 1999 9-3 2.0t gemonteerd (225 pk) (samen met Koni dempers en 17" 9-3 SS Vector wielen). Stuurt heerlijk strak voor een voorwielaandrijver en comfort is zeker op de Nederlandse wegen prima.

Plaats reactie