Alleen basisdruk
-
Marc van Beek
- Geregistreerd lid
Alleen basisdruk
Mijn T8 '85 geeft alleen basisdruk, precies halverwege het gele vlak op de Turbo/apc meter.
Ik heb al verschillende dingen nagelopen (zie lijstje onderaan bericht) maar kom er niet uit en wil graag wat input.
In chronologische volgorde gecheckt:
- waste gate (actuator) stangetje zat vastgeroest, met kruipolie losgemaakt. Gaat wel een stuk makkelijker en verder heen-en-weer dan bij mijn T16S, mischien staat die te veel/weinig uitgedraaid?
- 3-weg klep vervangen voor goedwerkende van T16S, geen verschil merkbaar
- APC kast vervangen, geen verschil merkbaar.
Zou misschien toch de Turbo kapot zijn en hoe kan ik de werking hiervan checken?
Wat is de beste volgende stap in de checklist?
Ik heb al verschillende dingen nagelopen (zie lijstje onderaan bericht) maar kom er niet uit en wil graag wat input.
In chronologische volgorde gecheckt:
- waste gate (actuator) stangetje zat vastgeroest, met kruipolie losgemaakt. Gaat wel een stuk makkelijker en verder heen-en-weer dan bij mijn T16S, mischien staat die te veel/weinig uitgedraaid?
- 3-weg klep vervangen voor goedwerkende van T16S, geen verschil merkbaar
- APC kast vervangen, geen verschil merkbaar.
Zou misschien toch de Turbo kapot zijn en hoe kan ik de werking hiervan checken?
Wat is de beste volgende stap in de checklist?
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Re: Alleen basisdruk
Slappe wastegate zorgt voor lage turbodruk (of instabiel). Je kan druk op de toevoerslang van de wategate zetten (niet meer dan 1 bar!) en dan checken of dat tie z'n positie vasthoudt. Als je een lek membraan hebt dan floepst het stangetje vrij snel terug.Marc van Beek schreef:Gaat wel een stuk makkelijker en verder heen-en-weer dan bij mijn T16S, mischien staat die te veel/weinig uitgedraaid?
-
brinky
- Donateur

Je kan even het slangetje van de wastegate-actuator naar de driewegklep losmaken en dan gaan testdriven. Dit betekent dat de turbodruk niet meer begrensd wordt door de APC.
Doe dan wel even rustig met het gas, want anders maak je echt iets kapot. je hebt nu dus GEEN beveiliging.
Als je evt. langskomt om het dashboard en hoofdremcilinder af te komen halen, kunnen we er ook samen wel even naar kijken. (Wat uiteraard geen garantie is voor reparatie
).
Krijgt de driewegklep eigenlijk wel sap? Even multimeteren?
Doe dan wel even rustig met het gas, want anders maak je echt iets kapot. je hebt nu dus GEEN beveiliging.
Als je evt. langskomt om het dashboard en hoofdremcilinder af te komen halen, kunnen we er ook samen wel even naar kijken. (Wat uiteraard geen garantie is voor reparatie
-
Marc van Beek
- Geregistreerd lid
Hoi JW, is prima. A.s. maandag eerst APK regelen. Ik zal dit weekend jouw oplossing uitproberen en als dat niet lukt bel ik je, we moeten sowieso nog afspreken om die spullen op te halen.brinky schreef:Als je evt. langskomt om het dashboard en hoofdremcilinder af te komen halen, kunnen we er ook samen wel even naar kijken. (Wat uiteraard geen garantie is voor reparatie).
Wat is precies een multimeter?
-
brinky
- Donateur

Datgene wat ik net heb uitgelegd is geen oplossing, maar een wijze om een diagnose te kunnen stellen. Overigens, verwacht ik niet dat het je turbo is (maar het kan natuurlijk wel).Marc van Beek schreef:Hoi JW, is prima. A.s. maandag eerst APK regelen. Ik zal dit weekend jouw oplossing uitproberen en als dat niet lukt bel ik je, we moeten sowieso nog afspreken om die spullen op te halen.brinky schreef:Als je evt. langskomt om het dashboard en hoofdremcilinder af te komen halen, kunnen we er ook samen wel even naar kijken. (Wat uiteraard geen garantie is voor reparatie).
Wat is precies een multimeter?
Dit is een multimeter.

-
Marc van Beek
- Geregistreerd lid
Wel de oplossing om i.i.g. de turbo als eventuele schuldige uit te sluiten.brinky schreef:Datgene wat ik net heb uitgelegd is geen oplossing, maar een wijze om een diagnose te kunnen stellen. Overigens, verwacht ik niet dat het je turbo is (maar het kan natuurlijk wel).
Linkje multimeter werkt niet, als jij er eentje hebt zie ik bij jou wel hoe dat precies werkt. Meet denk ik electrische zaken en heb zelf totaal geen verstand van Ohm's e.d.
-
brinky
- Donateur

-
Marc van Beek
- Geregistreerd lid
-
Marc van Beek
- Geregistreerd lid
Slangetje los en voila, volledige Turbodruk.brinky schreef:Je kan even het slangetje van de wastegate-actuator naar de driewegklep losmaken en dan gaan testdriven. Dit betekent dat de turbodruk niet meer begrensd wordt door de APC.
Wat is nu de volgende stap in de checklist, multimeteren?
Bedoel je met "sap" stroom? Als je de stekker eraf haalt en er weer op doet hoor je wel een klik, dus vlgs. mij wel stroom.
-
brinky
- Donateur

Met sap bedoel ik inderdaad stroom. Als je inderdaad een klik hoort, zou ik nu de driewegklep gaan checken.
Haal de slangen van de driewegklep los. Als de auto niet op contact staat: blaas door de middelste aansluiting. Er moet nu ALLEEN lucht stromen naar de linkse aansluiting.
Zet de auto op contact (je moet dan een zachte klik van de driewegklep horen, maar slechts 1 klik, en hij mag niet blijven klikkeren). Blaas nu weer door de middelste aansluiting. Er mag nu ALLEEN lucht stromen naar de rechtse aansluiting.
Haal de slangen van de driewegklep los. Als de auto niet op contact staat: blaas door de middelste aansluiting. Er moet nu ALLEEN lucht stromen naar de linkse aansluiting.
Zet de auto op contact (je moet dan een zachte klik van de driewegklep horen, maar slechts 1 klik, en hij mag niet blijven klikkeren). Blaas nu weer door de middelste aansluiting. Er mag nu ALLEEN lucht stromen naar de rechtse aansluiting.
-
brinky
- Donateur

Ow wacht, ik droomde net dat je die al een keertje had uitgewisseld met een goede. Hmmm, dan verwacht ik dat de driewegklep niet het juiste signaal krijgt. De klopsensor kan roet in het eten gooien, slechte aarding, of misschien een sensor van het rempedaal die 'open' blijft staan (want dan wordt de druk ook verlaagd naar basisdruk).
-
Mennö
- Geregistreerd lid
Volledige druk bij weghalen wastegateslangetje... Wastegate blijft dus met slangetje erop vrolijk openstaan, dat betekent dat de terugvoerslang van de driewegklep (linkerslangetje) dicht zit. Dat kan natuurlijk ook door wat anders dan de driewegklep zelf gebeuren. Brinky's blaastest uitvoeren en direct kijken of dat slangetje wel lucht doorlaat.
Remsensor gemakkelijk te checken: op contact rem even indrukken; dan zou je, als het goed is, een tik van de klep moeten horen. Klopsensor dito, door er een tikje op te geven zou de klep moeten reageren.
Remsensor gemakkelijk te checken: op contact rem even indrukken; dan zou je, als het goed is, een tik van de klep moeten horen. Klopsensor dito, door er een tikje op te geven zou de klep moeten reageren.
-
Marc van Beek
- Geregistreerd lid
Eindelijk de oplossing, met dank aan Peter Haaima
Bleek dat de afstelling van de turbo verkeerd was (eigenlijk was er helemaal geen afstelling)
Basisdruk stond op nog geen 0,1 terwijl die op 0,4 moet staan.
Dit had ik dus als 1e moeten laten checken, heb ik wel aan de garage gevraagd om te doen maar niet nagevraagd of ze die check daadwerkelijk uitgevoerd hebben
Ach ja, "assumption is the mother off all ......."
Hij loopt in ieder geval als een speer, er zijn ook nog wat andere dingetjes afgesteld, en ik ga nu eindelijk lekker genieten van mijn turbootje
Bleek dat de afstelling van de turbo verkeerd was (eigenlijk was er helemaal geen afstelling)
Basisdruk stond op nog geen 0,1 terwijl die op 0,4 moet staan.
Dit had ik dus als 1e moeten laten checken, heb ik wel aan de garage gevraagd om te doen maar niet nagevraagd of ze die check daadwerkelijk uitgevoerd hebben
Ach ja, "assumption is the mother off all ......."
Hij loopt in ieder geval als een speer, er zijn ook nog wat andere dingetjes afgesteld, en ik ga nu eindelijk lekker genieten van mijn turbootje
-
brinky
- Donateur

-
Marc van Beek
- Geregistreerd lid
Goed, ik heb voor de veren vervangen en moet daar alleen nog de dempers doen.brinky schreef:Hmmm, wat stom dat we dat niet gezien hebben... en maar denken dat die APC zijn werk niet doet.![]()
Fijn dat-ie het nu weer naar behoren doet! Hoe is het met de sankningset?
Rechtsachter had ik veer en demper vervangen en begon toen heel enthiousiast aan de linkerkant. Dit zat helaas zo vast dat na 2 1/2 uur prutsen, zelfs met de hulp van mijn handige buurman, het niet lukte om ook maar in 1 bout/moer beweging te krijgen. Vervolgens met 3 verlagingsveren voorzichtig naar Haaima gereden en gevraagd of hij er even naar wilde kijken als de turbo klaar was. Haaima heeft er vervolgens ook 1 1/2 uur over gedaan om de boel te vervangen. Kreeg met zijn luchtsleutel de boel niet los en heeft de bouten maar afgeslepen. Hij had nog niet eerder meegemaakt dat alle bouten zo vast zaten.
Het is wel even wennen aan de vering, is toch vrij stevig. Als ik op de snelweg over een hobbel rij lijkt het of de voorkant niet goed met de nieuwe veren overweg kan, de auto lijkt dan erg springerig. Ik hoop dat de nieuwe schokdempers dit iets beter kunnen dempen.