900 turbo Blow off

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Knissaw
Geregistreerd lid

900 turbo Blow off

Bericht door Knissaw » vr 19 jan, 2018 22:16

Vandaag heb ik mijn eerste auto opgehaalt, Een saab 900 S uit 1992, morgen meer daarover + foto's op de 900 classic pagina..

Waarom ik hier een berichtje post is in verband met het volgende....

De vorige eigenaar had een ander type blow off valve gemonteerd die hij voor de verkoop weer heeft omgewisseld met de oude valve. Daarbij heeft hij de bypassklep slang ingekort en afgedopt omdat deze niet op zijn blowoff valve aangesloten hoefde te worden.

http://www.jendvandenbosch.nl/turboslan ... 33185.html <--- Dit slangetje bedoel ik

Nou vraag ik mij af wat ik het beste kan doen, Een nieuw slangetje kopen, Of ook een blow off valve die het slangetje onnodig maakt haal, en de slang lekker afgedopt laat zitten.

Ik ben van plan de auto in de nabije toekomst goed te gaan tjoenen, Beginnend met Intercooler en downpipe (En later of een Apc inbouwen of misschien wel T-ronic 5, twijfels)

Wat zijn de meningen?

En wat zijn de voor en of nadelen van beide keuzes :D

Foll
Geregistreerd lid

Re: 900 turbo Blow off

Bericht door Foll » za 20 jan, 2018 0:13

Hoe zit het nu dan met de originele dumpvalve? Deze slang is namelijk noodzakelijk voor de werking van de originele.. Had hij de andere dumpvalve op de intercoolerbuis gemaakt wellicht?

Andere dumpvalve kan natuurlijk altijd. Heb zelf op mijn 92'er (ook met Lucas injectie) een forge dual piston atmosferische dumpvalve. Doet het goed en klinkt leuk. Scheelt ook weer ruimte omdat er verder geen slangen terug naar de inlaat moeten. Heb voor de mijne een tuitje op de ic buis gelast.

Knissaw
Geregistreerd lid

Bericht door Knissaw » za 20 jan, 2018 15:04

Mijn fout..... De kant die ik momenteel beschrijf zit netjes aangesloten, Enkel de andere kant kant hangt open in de lucht

Afbeelding

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » za 20 jan, 2018 19:03

Die hoort wel gewoon aangesloten te zijn, anders zuig je valse lucht aan. Het is immers een recirculerende dumphalve. Een blow off valve blaast af naar de buitenlucht en hoort niet op een classic.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » zo 21 jan, 2018 1:32

Blow off valve die naar de buitenlucht afblaast gaat ook goed hoor. Punt is, op deze manier pak je valse lucht bij constant rijden en stationair. Er is dan onderdruk in je spruitstuk, dus trekt ie via het vacuümslangetje de dumpvalve open en wordt er dus lucht aangezogen door de open dumpvalve die je luchtmassameter niet gemeten heeft. Dan raakt de boel in de war. Een gewone atmosferische dumpvalve geeft hetzelfde probleem. Als je een dual piston atmosferische dumpvalve pakt gaat het goed, daar zit een extra klepje in die dicht blijft bij constant onderdruk in de inlaat. Gaat dus alleen open als er onderdruk in het inlaatspruitstuk is én overdruk voor de gasklep.

Deze standaard dumpvalve moet met het andere tuitje in de mof aan de turbo gemonteerd zitten. De slang die je omschreef moet dan nog wel lang genoeg zijn om daar te komen (lijkt idd ingekort).

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 21 jan, 2018 14:53

De enige reden om een atmosferische dumpklep te monteren is geluid. Wil je graag dat geluid? Monteer een klep zoals Foll die heeft.

Een originele dumpklep (in goede staat) werkt meer dan prima, ook met hogere vermogens dan stock (die van mij doet het met 1.0 bar turbodruk ook goed). Zoals hierboven al aangegeven; zoals het nu ziet trek je enorm veel valse lucht, wat tot hele maffe dingen in je motoraansturing kan leiden..

PS. Als je (uit voorzorg?) de originele dumpklep wil vervangen; koop een originele. De immitatie alternatieven zijn van ruk kwaliteit en een originele kost je de kop niet :)

Knissaw
Geregistreerd lid

Bericht door Knissaw » ma 22 jan, 2018 14:44

Mannen bedankt!

Ga ik m gewoon even aansluiten zoals het hoort. Kijk ik later mooi verder hoe of wat :wink:

Plaats reactie