Welke Saab het beste voor tuning
-
ReneOkey
- Geregistreerd lid
Welke Saab het beste voor tuning
Hallo,
Na behoorlijk wat topics doorgelezen te hebben op dit mooie forum heb ik toch even een account aangemaakt om te proberen wat gerichtere informatie in te winnen.
Ik hou ervan om met oudere goedkopere auto's te rijden, lekker geen zorgen maken over krassen ed. Inmiddels rijd ik met veel genot al een paar jaar (wat voor mij erg lang is) in een Volvo V40 1.9tdi rond. Helaas zijn de tuning mogelijkheden van deze auto minimaal, misschien 10 of 20 pk erbij maar daarna moet de koppeling en eigenlijk ook de versnellingsbak vervangen worden, en zelfs dan is er niet veel meer uit te halen. Voor deze Volvo had ik een Opel Astra F 1.7tdi, daar heb ik veel lol mee gehad, uiteindelijk tot 1.5 bar gekregen met originele turbo.
Het is dus tijd voor een nieuwe auto die ik weer lekker kan kietelen. Voor zover ik kan lezen op dit forum bieden meerdere Saab modellen daar goede mogelijkheden in.
Mijn vraag is naar welk model kan ik het beste op zoek gaan?
- 9-3 of 9-5 bijvoorbeeld ?
- voor 2002 of na 2002 ? (of is de turbodruk bij allebei elektronisch gereguleerd?)
- moet ik op zoek naar een specifieke motorcode of naar modellen met een specifieke turbo ?
- 1.8 2.0 of 2.3 ?
- Enz.
Kortom welk model zou jij kiezen als lekker wil tunen zonder een hypotheek af te sluiten?
Mijn enige eisen zijn een trekhaak en airco.
Voor zover alvast bedankt voor alle informatie die ik al heb mogen lezen!
Groet,
Rene
Na behoorlijk wat topics doorgelezen te hebben op dit mooie forum heb ik toch even een account aangemaakt om te proberen wat gerichtere informatie in te winnen.
Ik hou ervan om met oudere goedkopere auto's te rijden, lekker geen zorgen maken over krassen ed. Inmiddels rijd ik met veel genot al een paar jaar (wat voor mij erg lang is) in een Volvo V40 1.9tdi rond. Helaas zijn de tuning mogelijkheden van deze auto minimaal, misschien 10 of 20 pk erbij maar daarna moet de koppeling en eigenlijk ook de versnellingsbak vervangen worden, en zelfs dan is er niet veel meer uit te halen. Voor deze Volvo had ik een Opel Astra F 1.7tdi, daar heb ik veel lol mee gehad, uiteindelijk tot 1.5 bar gekregen met originele turbo.
Het is dus tijd voor een nieuwe auto die ik weer lekker kan kietelen. Voor zover ik kan lezen op dit forum bieden meerdere Saab modellen daar goede mogelijkheden in.
Mijn vraag is naar welk model kan ik het beste op zoek gaan?
- 9-3 of 9-5 bijvoorbeeld ?
- voor 2002 of na 2002 ? (of is de turbodruk bij allebei elektronisch gereguleerd?)
- moet ik op zoek naar een specifieke motorcode of naar modellen met een specifieke turbo ?
- 1.8 2.0 of 2.3 ?
- Enz.
Kortom welk model zou jij kiezen als lekker wil tunen zonder een hypotheek af te sluiten?
Mijn enige eisen zijn een trekhaak en airco.
Voor zover alvast bedankt voor alle informatie die ik al heb mogen lezen!
Groet,
Rene
-
millerman
- Donateur (3x)

Re: Welke Saab het beste voor tuning
9000, goedkoop en flink op te fokken. Als de rest niet uitmaakt.
-
johnb52
- Donateur (7x)

Een 1.8 wordt niet geleverd met turbo
Een 9000, 900 of een 9-3 met een t5 motor, dus een 204 of een 234 motor zijn het beste qua tunen en portemonnee
Een 9000, 900 of een 9-3 met een t5 motor, dus een 204 of een 234 motor zijn het beste qua tunen en portemonnee
-
ReinO
- Donateur (2x)

De T7 kan zonder grote kosten of slijtagetoestanden tot 300 pk goed getuned worden.
De T5 is wat robuuster en werkt voornamelijk op de turbodruk en is niet luchtmassagestuurd. Daardoor is die wat minder storingsgevoelig.
Het blok zou zelfs tot 500pk en 650nm aan kunnen. je versnellingsbak heeft dan echter al lang zijn limiet bereikt.
De max van de FM57 is - gok ik- 390 pk en 600nm?
De T5 is wat robuuster en werkt voornamelijk op de turbodruk en is niet luchtmassagestuurd. Daardoor is die wat minder storingsgevoelig.
Het blok zou zelfs tot 500pk en 650nm aan kunnen. je versnellingsbak heeft dan echter al lang zijn limiet bereikt.
De max van de FM57 is - gok ik- 390 pk en 600nm?
-
wackywim
- Geregistreerd lid
Tot welk vermogen en budget wil je gaan?
-
Tubbe
- Donateur (2x)

[]Of anders: tot welk budget van je vermogen wil je gaan 
Reden: Quote verwijderd
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Trionic8 is ook zeer goed te tunen hoor. APC ook maar dan wellicht ombouwen naar Trionic5 indien B202-blok voor meer fun en controle.
Ergo, bijna elke Saab met Turbo is zeer goed te tunen!
[Edit]
Ergo, bijna elke Saab met Turbo is zeer goed te tunen!
[Edit]
-
millerman
- Donateur (3x)

T8 ombouwen naar T5 zou ik nooit doen 
(T8 is naast een blok met 8 kleppen ook de benaming van de software van de 9-3SS)
(T8 is naast een blok met 8 kleppen ook de benaming van de software van de 9-3SS)
-
marcohgd
- Geregistreerd lid
Hoeveel vermogen kun je uit een B204E halen met alleen software?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
johnb52
- Donateur (7x)

Totdat ie stuk gaat.
Hoe lang wil je met je hardware doen?
Hoe lang wil je met je hardware doen?
-
a3426rage
- Geregistreerd lid
marcohgd schreef:Hoeveel vermogen kun je uit een B204E halen met alleen software?
Volgens mij stage 1 overal rond de 225PK , maar hierna wil je alleen maar meer. Zelf begonnen op 185 > 240 en nu richting de 270
-
johnb52
- Donateur (7x)

Maar dan moet je je hardware ook aanpassen denk ik
-
a3426rage
- Geregistreerd lid
johnb52 schreef:Maar dan moet je je hardware ook aanpassen denk ik
Ja ik ga op mijn B205L nu voor een TD04 15t ipv de standaard Gerrit gt17 en een grotere downpipe, hier heb je dan nog een setje leidingen nodig. Ben nu voor 370 euro klaar ex montage.
Wellicht een berichtje sturen naar een forumtuner zoals DionHPT, hij kan je een hele mooie uitleg geven over de verschillende stages.
Ook leuk leesvoer: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=236726" onclick="window.open(this.href);return false;
-
marcohgd
- Geregistreerd lid
Het moet natuurlijk allemaal heel blijven. Over een tijdje wil ik dan wel met een grotere turbo, andere injectoren enzo gaan rijden.
Die standaard 150 pk vind ik wel een beetje matig xD
Die standaard 150 pk vind ik wel een beetje matig xD
-
ReinO
- Donateur (2x)

er staat al veel over geschreven op het forum incl mensen die dit voor je kunnen doen.
ff wat leeswerk en al uw vragen worden beantwoord.
ff wat leeswerk en al uw vragen worden beantwoord.