Sinds enige maanden ben ik in het bezit van een 9-3 1.8t cabrio uit 2005. Daarvoor had ik een 900ng cabrio 2.0t cabrio.
Mijn dagelijkse auto is een Volvo V90 uit 1997. Die heeft een atmosferische 6 cylinder 3 liter motor dus van turbo's heb ik niet al te veel verstand.
Op de foto's van de meeting in De Meern op 16 april ben ik die oude man in een rode trui.
Zo ongeveer in de week na de meeting begon de turbo van de 9-3 problemen te geven in die zin dat hij alleen de eerste ca 10 kilometers na een koude motorstart werkt.
Daarna doet de turbo ineens niets meer. De motor een uur of 2 laten afkoelen en de turbo werkt weer probleemloos voor een kilometer of 10.
Er gaan geen lampjes branden en de Android app Torque meldt dat er geen foutcodes zijn opgeslagen in de ECU.
Als ik in de eerste kilometers flink gas geef, krijg ik een aardige duw in mijn rug maar geeft Torque een maximale boost aan van 5,5-6,0 inHg (ca 0,2 bar). Lijkt mij zelf een beetje weinig.
Na die 10 kilometers laat Torque geen boost meer zien, alleen vacuumwaardes. Verder geen rook uit de uitlaat, geen oliegeur, helemaal niets vreemds te zien of te ruiken.
Als de motor een klein uurtje is afgekoeld zodat ik mijn handen niet direct verbrand maar de turbo nog niet werkt kan ik het wastegate stangetje met een waterpomp tegen de veerdruk in bewegen.
Dus in ieder geval zit de wastegate dan niet helemaal vast, maar kan natuurlijk wel half geblokkeerd zijn / open staan. Ik vind het lastig om vast te stellen of de vrije slag van het wastegate stangetje dan kleiner dan bij een koude motor.
Voor zover ik het kan beoordelen zijn de meest waarschijnlijke mogelijkheden:
1. de turbo loopt vast bij warme motor
2. de wastegate klep of het wastegate stangetje gaat om mechanische redenen vast staan bij warme motor waardoor de klep helemaal of half open blijft staan.
3. De wastegate klep wordt niet goed aangestuurd door de actuator, vanwege vacuum lek in de actuator, defecte solenoid o.i.d.
Maar wel vreemd dat dit helemaal geen foutcodes oplevert.
Het foutzoeken is een beetje lastig omdat het probleem alleen bij warme motor optreedt.
Een fietspomp op een hete actuator aan sluiten is niet aantrekkelijk en ook het demonteren van een hete turbo om te voelen of de schoepen nog draaien lijkt mij geen feest.
Kan ik beginnen met het stekkertje van de solenoid af te koppelen zodat de actuator niet wordt aangestuurd?
Als de turbo dan wel blijft werken dan ligt het in ieder geval niet aan de turbo zelf. Of is dat om een of andere reden niet wenselijk?
en is een maximale boostaflezing van 0,2 bar normaal? Ik heb geen idee waar dit wordt gemeten dus of dit de werkelijke turbo-boost is.
Andere ideeën of suggesties?
Alvast bedankt,
Piet van der Plas
3.