BSR Stage 1 opnieuw tunen?
-
lucas.albada
- Geregistreerd lid
BSR Stage 1 opnieuw tunen?
Hi Iedereen,
Ik googlede net op mijn kenteken en zag dat een vorige eigenaar in 2009 mijn huidige Saab 9-3 viggen getuned had met BSR Stage 1. Volgens mij is dit nu niet meer het geval, maar kan je nou makkelijk dit weer terug zetten dat hij opnieuw weer getuned is? Of is die chip er waarschijnlijk ook weer uitgehaald?
Thanks,
Lucas
Ik googlede net op mijn kenteken en zag dat een vorige eigenaar in 2009 mijn huidige Saab 9-3 viggen getuned had met BSR Stage 1. Volgens mij is dit nu niet meer het geval, maar kan je nou makkelijk dit weer terug zetten dat hij opnieuw weer getuned is? Of is die chip er waarschijnlijk ook weer uitgehaald?
Thanks,
Lucas
-
elboero
- Geregistreerd lid
Re: BSR Stage 1 opnieuw tunen?
Volgens mij is BSR tunen niet meer met een chip. Is gewoon software laden, en bij jou is dus wellicht weer de originele software teruggezet. BSR maakt gebruik van een kastje die je aansluit, waarna je de software kunt laden. Als je dit kastje niet (meer) hebt, dan lukt het niet vrees ik.
-
Niels83
- Donateur (3x)

Een 9-3 tunen gaat direct op de ECU. BSR heeft twee varianten: via wissel-ECU, dan krijg je een BSR ECU thuisgestuurd met de tuning en stuur je die van jou terug. In dat geval staat er BSR op de ECU met een eigen serienummer zodat ze kunnen achterhalen welke tune erop zit. Andere mogelijkheid is dat je op locatie een BSR tune erop laat zetten en dan als ht gelukt is zetten ze alleen een vinkje met een marker. Ik heb beide varianten gezien. Het makkelijkste kan je even je dashboardkastje eruit halen en naar de ECU kijken die daarachter zit, dan zie je het snel genoeg. Ik ga er namelijk vanuit dat je geen lees-schrijf hardware hebt voor tunen
Anders moet je je ecu laten uitlezen.
Waarom denk je eigenlijk dat dit niet meer het geval is. T7 ECU's vervangen betekent dat je een andere moet inlezen via of tuning of TechII, beiden zijn niet gratis, het is niet zo even een ECU wisselen zoals bij de T5. Dus dat heeft geld gekost. Ik zou niet weten waarom ik die moeite en dat geld zou spenderen om een tweedehands T7 ECU eruit te krijgen die gekoppeld is aan mijn Viggen. Op de ECU staat namelijk je VIN en immo-code, je kunt die ECU die niet overzetten in een andere auto (tenzij je de RAM-blokkering opheft en er een nieuwe VIN + immo-code inzet). Maar nogmaals: veel te veel moeite voor een auto die je verkoopt, zoveel brengt een tweedehands ECU niet op.
Je kunt niets over en weer tunen in ieder geval, het is er niet even op of af te halen. Tenzij je de tuner van Maptun gekocht hebt, maar dit is BSR zeg je.
Waarom denk je eigenlijk dat dit niet meer het geval is. T7 ECU's vervangen betekent dat je een andere moet inlezen via of tuning of TechII, beiden zijn niet gratis, het is niet zo even een ECU wisselen zoals bij de T5. Dus dat heeft geld gekost. Ik zou niet weten waarom ik die moeite en dat geld zou spenderen om een tweedehands T7 ECU eruit te krijgen die gekoppeld is aan mijn Viggen. Op de ECU staat namelijk je VIN en immo-code, je kunt die ECU die niet overzetten in een andere auto (tenzij je de RAM-blokkering opheft en er een nieuwe VIN + immo-code inzet). Maar nogmaals: veel te veel moeite voor een auto die je verkoopt, zoveel brengt een tweedehands ECU niet op.
Je kunt niets over en weer tunen in ieder geval, het is er niet even op of af te halen. Tenzij je de tuner van Maptun gekocht hebt, maar dit is BSR zeg je.
-
AeroR
- Geregistreerd lid
Ik kan me voorstellen dat een viggen voor verkoop weer (zoveel mogelijk) origineel gemaakt wordt, trekt toch net wat meer kopers dan een zichtbaar getunede.
Ik zou contact op nemen met evo of dion en je ecu laten uitlezen en gelijk laten updaten als je dat nodig vindt.
Ik zou contact op nemen met evo of dion en je ecu laten uitlezen en gelijk laten updaten als je dat nodig vindt.
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik wil best eens even voor je de bin op je ecu uitlezen en kijken wat er in zit. Dit in geval Breda of Midden Nederland wat te ver weg voor je is.
BSR voor je terug zetten kan ik niet, mocht ze stock zijn.
BSR voor je terug zetten kan ik niet, mocht ze stock zijn.
-
blue city
- Donateur (3x)

Als TS niet het originele PPC kastje heeft kun je het vergeten, en zit je aan een nieuwe vast. Mocht je het kastje wel hebben kun je hem in Vinkeveen, meen ik, opnieuw laten tunen met de originele tune. Is niet gratis, maar weet de prijs ff niet meer.
Bij onze BSR Aero heb ik het kastje meegekregen.
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Je kunt toch heel makkelijk zien met een tech hoeveel luchtmassa hij draait..
Sterker nog, omdat je een viggen hebt heb je ook je turbo meter, hoe ver gaat deze? Gaat deze het rode gedeelte in, stopt hij in het oranje? Of net op het randje oranje/rood.
Sterker nog, omdat je een viggen hebt heb je ook je turbo meter, hoe ver gaat deze? Gaat deze het rode gedeelte in, stopt hij in het oranje? Of net op het randje oranje/rood.
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Dat zou ik voor geen meter (maxmink93 schreef:
-
evo
- Donateur (2x)

Mag ik een geintje maken?
Paar rondjes Nurburgring. Heb je gesmolten zuigers heb je BSR, anders hebben ze er wellicht wat anders op geflashed
Mag toch wel?
Paar rondjes Nurburgring. Heb je gesmolten zuigers heb je BSR, anders hebben ze er wellicht wat anders op geflashed
Mag toch wel?
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
En bij hoeveel random auto's heb je dat in de praktijk terug gezien..Thieuke schreef:Dat zou ik voor geen meter (maxmink93 schreef:
Sterker nog, omdat je een viggen hebt heb je ook je turbo meter, hoe ver gaat deze? Gaat deze het rode gedeelte in, stopt hij in het oranje? Of net op het randje oranje/rood.) vertrouwen. Sinds die in te stellen is.
Bij mij is de overgang oranje/rood 1500mg/c overigens
-
Niels83
- Donateur (3x)

Daar ga je almaxmink93 schreef:En bij hoeveel random auto's heb je dat in de praktijk terug gezien. Bij mij is de overgang oranje/rood 1500mg/c overigens
Maar ik weet niet of BSR dat soort dingen aanpast, of dat dit alleen de idioten zoals Thieuke, ik en Evo zijn
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
En wij zijn dus net die uitzondering. Dat is dus wat ik wil zeggen..
Als hij in het oranje blijft steken is er hoe dan ook iets niet ok.
Als hij in het oranje blijft steken is er hoe dan ook iets niet ok.
-
lars
- Donateur (2x)

De turbodruk meter is ook met een tech2 in te stellen met een x% offset, is imho niet echt betrouwbaar (wel een van de leukste meters
)
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Vooral niet kijken dan, lekker beginnen met uitlezen
..