B206 Turbo in BMW E30-M3

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
RacesconaB204L
Geregistreerd lid

B206 Turbo in BMW E30-M3

Bericht door RacesconaB204L » zo 04 jan, 2015 17:45

Reden voor ombouw: Wens om meer vermogen en koppel te hebben en dat bij lagere toerentallen dan huidige 265pk sterke S14-motor en toch betrouwbaar en 'relatief' betaalbaar.
Er is geen discussie, ook bij ons niet dat een BMW S14-motor een heerlijke toerenmotor is met een absoluut kippenvel geluid. Alleen zijn het relatief dure pk's en niet zoveel als je relatief simpel uit een Saab-motor haalt (nog afgezien van het koppel). Daarom deze in ogen van velen waarschijnlijk 'vreemde' ombouw.

Deze zat er tot gisteren in (echt een juweeltje, absoluut):

Afbeelding

Vandaag alvast even gepast met een B204:

Afbeelding

T.o.v. mijn Ascona-B een 'zee van ruimte'; 9cm meer tussen de kokkerbalken en de motor exact rechtop maakt dat er aan de turbo-zijde meer plek is en dat het originele 900NG-inlaatspruitstuk niet zo hoog uitkomt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: B206 Turbo in BMW E30-M3

Bericht door blue city » zo 04 jan, 2015 17:58

:D

Nou bedankt hoor. Voor het verstoren van een goede familierelatie. Mijn zwager, BMW man, trok wit weg, en mompelde iets. Volgens mij iets van Saabrijders en volslagen gek. :mrgreen: :mrgreen:
Succes met je project, enne komen we binnenkort die filmpjes tegen op joetjoep??

:O:

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » zo 04 jan, 2015 18:22

[]Haha, dat zat erin. Wat denk je dat de reacties waren/zijn van de BMW-freaks waar ik mee omga. Ze spreken er echt schande van.
Wacht maar tot ze in hun E46-M3 zoek gereden worden door deze.... :O:
Dit baart al enige zorgen (ze hebben het al een beetje meegemaakt met mijn Ascona :D )

stefanR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door stefanR » zo 04 jan, 2015 18:46

Gaaf project weer! Eindelijk een bmw die ik wel leuk ga vinden.

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » zo 04 jan, 2015 19:10

Mooi man!

Zal de foto's op het e30 forum zetten.kunnen ze vast wel waarderen. :mrgreen:

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » zo 04 jan, 2015 19:38

Gaaf project zeg! Ga ik volgen 8)

Mark V
Geregistreerd lid

Bericht door Mark V » zo 04 jan, 2015 20:24

Respect! Maar vind je dat niet doodzonde van je M3? Hij is straks geen drol meer waard om het even bot te zeggen.

Edit: kan je dan niet beter de M3 verkoprn en een 316 verkl#ten eh aanpassen?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 04 jan, 2015 20:36

Mooie combi, Saab power met BMW handling :thumbup2:

Je bent overigens de eerste niet, maar ik neem aan dat je dat al wist? Hier nog een M3 met een B234.
http://wp1016621.server-he.de/fotost/f01775/f01775.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Staat ook het nodige over op joetoep

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » zo 04 jan, 2015 20:42

Mark V schreef:Respect! Maar vind je dat niet doodzonde van je M3? Hij is straks geen drol meer waard om het even bot te zeggen.

Edit: kan je dan niet beter de M3 verkoprn en een 316 verkl#ten eh aanpassen?
Het gaat alleen om het rijden en hij blijft er wel mooi om (rijden).....sterker nog....
By-the-way: een goed geprepareerde M3 is 'niet helemaal' te vergelijken met "een 316" ; dan heb je nog wel iets meer te doen; het is niet alleen de motor die dit zo'n geweldige stuurauto maakt.
Vanuit de verzamelaarsgedachte zou je gelijk kunnen hebben, maar dat wordt op de koop toe genomen :wink:

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » zo 04 jan, 2015 21:56

Wat een BMW een BMW maakt is in mijn ogen de motor (zit ook enigszins verscholen in de merknaam). Qua vermogen, vermogensopbouw e.d. is de Saabmotor wellicht optimaal voor wat je ermee wilt doen, maar de ziel is uit de auto.

sveba
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door sveba » zo 04 jan, 2015 22:02

respect :bow:

Mark V
Geregistreerd lid

Bericht door Mark V » zo 04 jan, 2015 22:07

By-the-way: een goed geprepareerde M3 is 'niet helemaal' te vergelijken met "een 316" ; dan heb je nog wel iets meer te doen; het is niet alleen de motor die dit zo'n geweldige stuurauto maakt.
Bij wijze van spreken dan, een M3 is natuurlijk wel even wat anders dan een 316.
Vanuit de verzamelaarsgedachte zou je gelijk kunnen hebben, maar dat wordt op de koop toe genomen :wink:
Niet alleen vanuit een verzamelaar gedacht denk ik. Een auto is in de meeste gevallen het meeste waard als hij origineel is.
Mijn gedachtegang was meer dat knappe, originele M3's de laatste jaren behoorlijk in waarde zijn gestegen. En dat je dus met de opbrengst van iets dergelijks prima een leuk projectje kan financieren (zoals een normale 3-serie upgraden :wink: ).

Maar uiteindelijk moet je gewoon doen wat je leuk vind natuurlijk. Ik ben overigens de laatste om je te veroordelen, mijn VW T3 bus gaat op termijn een Subaru-harttransplantatie krijgen :mrgreen:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 04 jan, 2015 22:27

Nice!

Komt niet vaak voor dat ik iets wil "like-en" maar dit behoort zeker thuis in die categorie. Succes ermee!

Mark V
Geregistreerd lid

Bericht door Mark V » zo 04 jan, 2015 22:33

Zou trouwens wel benieuwd zijn naar de reacties hier als iemand een originele 900 T16S uit '84 zou voorzien van een niet-Saab blok :mrgreen:

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » zo 04 jan, 2015 22:48

Kom op zeg... De eigenaar van de m3 doet er hetzelfde mee als Rik met zijn ascona, rijden, en hard ook,op circuits. Hij heeft de auto dan blijkbaar niet als investering maar omdat hij er mee wil rijden.

Bij het inbouwen van de Saab motor in een e30 hoef je niks aan de koets te veranderen, je kunt dus gewoon de standaard s14 motor terugbouwen indien gewenst.

Alternatief is de bmw motor voorzien van een turbo en dat is gewoon eng duur... En die blokken zijn ook wat lastig te vinden als hij ploft.dit is dus eigenlijk wel een slimme oplossing. :P

Plaats reactie