Toyota 4-runner, 4zuiger remupgrade saab 99-900

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Herr-jon
Geregistreerd lid

Toyota 4-runner, 4zuiger remupgrade saab 99-900

Bericht door Herr-jon » vr 13 jun, 2014 21:56

Beste Forummers,

Een tijdje geleden was ik opzoek naar een remupgrade voor mijn 99, na een tijdje zoeken bleek er niet veel te zijn. een 9000 remklauw zou pas te maken zijn
maar ik vond het verschil in zuigeroppervlak de moeite niet waard.
Wilwood levert ook een setje 4-zuigers met de juiste boutafstanden maar heeft geen stofkapjes en zal dus bij normaal weggebruik snel slijtende zuigers hebben.

Hier en daar las ik dat een toyota 4-runner klauw misschien wel eens pas te maken zou zijn, maar niemand die het ook daadwerkelijk had gedaan!!
Tot nu.
Dit is gedaan met de saab 900 naven vanaf 88!, misschien zijn de oude naven ook pas te krijgen maar dan zal je zelf het een en ander moeten uitzoeken!
Ik ga even stap voor stap door het verhaal heen zodat andere mensen dit ook kunnen proberen.

Afbeelding

Setje gereviseerde remklauwen van een 4 runner, a 76 dollar per stuk, netjes gereviseerd!
er zijn schijnbaar 3 of 4 varianten waarvan de S12+8 (44.45mm + 34mm x 2 per klauw) en de S12w (zuigerdiameter van 44.45mm x 4 per klauw) de meest interessante zijn.
S12w A= 6207.12 mm2 per klauw
S12+8 A= 4919.42 mm2 per klauw

De respectivelijke bouwjaren van de toyota's gaan van 86-91, waarvan de laatste 2/3 bouwjaren de S12w klauwen hebben.(hang me er niet aan op)

Vervolgens kan je ervoor kiezen om het jezelf extra moeilijk te maken zoals ik heb gedaan.
Afbeelding
De remschijf van een 9000, 25mm dik.
Afbeelding
De ruimte tussen de remklauw 23.4mm

Bij toyota hebben ze een 20mm geventileerde schijf gebruikt bij de S12w
en een massieve schijf bij de S12+8. allebij de schijven zijn trouwens de juiste diameter.

nou kan je er voor kiezen om massieve schijven te gebruiken, dit scheelt aanzienlijk veel gezijk omdat de schijfdikte geen probleem meer is.
Of je kan de geventileerde oude steek schijven gebruiken van de 900 turbo die ook 20mm zijn.
Met nieuwe steek kan je de 23.4mm schijven gebruiken van een 900 of de 25mm schijven van een 9000

Nu word het lastig, namelijk freeswerk, ongeveer 2 uur per klauw.
Het freestwerk wat ik gedaan heb is specifiek voor de 9000 schijf van 25mm!! houd hier rekening mee.

Afbeelding
Op de foto staat 27.8mm, hierna heb ik op de rechterhelft van de klauw nog 1mm weg gefreesd omdat ik niet uitkwam met de bevestiging
dus totaal 28.8mm, er is meer dan genoeg vlees om te frezen en op beide helften van de klauw heeft het te frezen stuk geen dragende functie.
Nog even voor de duidelijkheid, je freest aan de linker kant( met de ophangingspunten) 2mm weg van de bottleneck en aan de andere kant 3mm

Dat gedaan? mooi dan krijg je dit!
Afbeelding
Past er al overheen dat is mooi.

Maar nu! het gedeelte wat iedereen moet doen, onafhankelijk van welke schijfdikte je hebt; de ophangingspunten weg frezen :shock: ja echt, maar niet helemaal natuurlijk.
het probleem is dat de ophangpunten aan de klauw te laag zijn voor de naaf, dit kan je oplossen door 9mm van de onderkant (de binnenkant) van de ophangingspunten af te frezen. dan zit de klauw gelijk precies goed!!

ik hoor je al denken, dat zou ik niet doen want die ophangbeugels zijn niet voor niets 19mm dik!, oke klopt maar een toyota 4-runner(de versie waar de S12W op zit) weegt 1826kg droog en je saabje iets minder, daarbij komt nog dat de ophangpunten van de naaf ook 10mm dik zijn, voor de liefhebber heb ik nog wat berekeningen op stuik en afschuiving, niet dat je er wat aan hebt want ze zijn beide 10mm dik.

Kan het niet met een schetsplaat dan? Nee de remklauwen willen niet met een ophangbeugel aan de naaf gemaakt worden zonder dat je een akelig stuk moet weg frezen bij de remzuigers, het zit net allemaal te strak dus dit is je enige optie.

Na de bewerking ziet het er zo uit
Afbeelding

Let op het gedeelte wat weg gefreesd is bij de ophangpunten, hier moet je strak langs de stofkappen heen anders valt het geheel niet over de ophangpunten van de naaf, denk aan .5mm speling.
en dan ben je klaar!
Afbeelding
Afbeelding
let niet op de 8.8 boutjes, die moeten er natuurlijk niet in.

let op als je andere schijfdiktes gebruikt, dan krijg je dus andere freesdiepte's
Nog een laatste tip, denk van te voren na over je velgen, ik weet niet wat de ruimte bij de binnenkant van de velgen is maar ik gok dat 16" al heel krap wordt!

Succes
Arjon

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Toyota 4-runner, 4zuiger remupgrade saab 99-900

Bericht door turbopilot » vr 13 jun, 2014 22:06

dat ziet er er mooi gedaan goed uit, :applause:
ook al mee geremd ?

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » vr 13 jun, 2014 22:13

Mooi!
Waar kan ik ze bestellen?? :P

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » vr 13 jun, 2014 22:21

Alleen aan de voorkant? Sla je dan niet over de kop als je hard remt? :mrgreen:

ivanzon
Geregistreerd lid

Bericht door ivanzon » vr 13 jun, 2014 23:01

Haha een remmen set van een halve vrachtwagen op een Saab die nooit van zijn leven het gewicht gaat halen waar deze remmen op ontworpen zijn.

Herr-jon
Geregistreerd lid

Bericht door Herr-jon » vr 13 jun, 2014 23:41

@ Turbopilot, Nee helaas nog niet kunnen testen, mijn 99 ligt in 1000 stukken en word een beetje aangepakt :mrgreen: maar ik denk dat ie wel aardig gaat stoppen zo
@Odin, ik heb al een paar keer zo'n scenario in mijn hoofd langs zien komen.......
@Redmervand, ebay!!!!
@Ivanzon, dat is het hele idee 8)
misschien moet ik er ook nog bij vermelden dat de druk/debiet verhouding van je normale rembekrachtiger nooit van zn leven meer goed zal zijn.....
ik zal nog een keertje de calculator erbij pakken en kijken wat hier een mooie en betaalbare optie voor is.

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » za 14 jun, 2014 7:07

Heel gaaf, complimenten. Wat ga je achter nog doen om de rembalans op orde te houden? Beetje hard remmen (zonder ABS) en je achterkant staat voor....

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 14 jun, 2014 9:52

nogmaals petje af,

ik begrijp dat je de 99 al omgebouwd hebt of om gaat bouwen naar nieuwe steek?

andere vraag
met oude steek geventileerd kom je iets anders uit, ben eigenlijk benieuwd of de klauwen dan zouden passen zonder ze te hoeven te bewerken en dan het liefst op oude steek fuseehuizen voor massieve schijven.

(blijft je alleen zitten met de handrem)

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » za 14 jun, 2014 10:17

Lekker bezig Jon...

't wordt al een waar Saab walhalla bij jullie thuis! Gaaf aangepakt met die dikke remmen :D

Herr-jon
Geregistreerd lid

Bericht door Herr-jon » za 14 jun, 2014 18:49

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!
@Tubefreak; een goede opmerking en vraag, ik moet je eerlijk bekennen dat ik er nog niet zo veel aandacht aan besteed heb.
Ik heb de remklauwen van een volvo 760 liggen die op mijn achteras passen, die hebben al een grotere zuigerdiameter dan de originele maar de verhouding is zeker niet wat het moet zijn. Het mooiste zou zijn om de voor en achterremmen via de zuigeroppervlaktes in verhouding te krijgen, of misschien verschillende hoofdremcilinders voor en achter.
Misschien passen de volvo 4 zuigers voor wel achter.....
Als je er zelf een idee over hebt hoor ik het graag!

@turbopilot: Bedankt voor je compliment! ik heb inderdaad naven van een 900 gebruikt, ik heb de oude naven niet meer liggen ben ik bang.
als je de schuifmaat pakt kunnen we kijken wat de verschillen zijn. Vanaf de klauwbevestiging tot de remschijf. Dan moeten we al een aardig idee krijgen ,de naven zullen anders zijn en de offset van de schijven ook. Ik denk dat je het minste werk hebt met massieve schijven inderdaad. De klauw komt gok ik, wel uit het midden
maar als dat niet te veel is maakt dat niets uit.

@Dion, Thanks!, Haha het wordt al maar erger inderdaad.... over 2 weken komt mijn vers gelaste karosserie binnen, dan kunnen we weer aan de slag!
Ik zal eens even bij je topic kijken had ik nog niet gedaan!!
Gr Arjon

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » ma 16 jun, 2014 23:28

Ben niet helemaal een kenner, maar zeker ook geen leek. Bij modernere SAABs is het mogelijk om de remdrukverhouding tussen voor en achter te regelen. Daarmee kun je deze onbalans beter voorkomen. Weet niet of dat ook bij een 99 al mogelijk is. Maar wellicht dat de Volvo remmen al veel meer bite en grip geven.

Ter vergelijk: bij de 9-5 worden bij de big brake kits in 99% van de gevallen alleen de voorremmen (flink) verzwaard, achter blijft meestal een eenvoudige enkelvoudige remcilinder met geventileerde schijven zitten. Die zijn dan wel 300mm.

Wat zit er bij een 4-runner achterop?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 16 jun, 2014 23:38

ik heb vroeger wel eens remdrukregelaars voor de achterremmen geplaatst bij een 96, volgens mij is dit systeem niet veel anders dan bij een 99

volgens mij hoeft het achter toch niet harder te remmen

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 17 jun, 2014 0:12

Mooi werk! Met 900 naven bedoel je neem ik aan van een post '88 900, zodat de 9000 schijven passen qua steek (4x108)?

Hoe ga je het met de handrem oplossen? Of wordt het geen straat auto?

Herr-jon
Geregistreerd lid

Bericht door Herr-jon » di 17 jun, 2014 0:37

Sapphire! je hebt helemaal gelijk, het zijn 900 naven!(ga ik even melden bovenaan)
de handrem zit op mijn (volvo) achteras gelukkig, het is wel de bedoeling dat de auto van de normale weg kan genieten, zij het niet helemaal origineel meer.

@Tubefreak, dr zitten trommelremmen achterop een 4 runner als ik me niet vergis :shock: , dat maakt het berekenen ook lastig.....gekke amerikanen.
@Turbopilot, er is niet echt iets meer over van het originele systeem, dus wat niet is kan gemaakt worden, dat gezegd hebbende:

Die remdrukregelaar is een goed idee, zijn die dingen ook in te stellen? of zit je aan vaste waardes. Daarmee zou het wellicht al opgelost kunnen zijn.

Ik zal t.z.t. een keer de diameter van die achterklauwen opmeten misschien kom ik standaard al aardig in de buurt.
wat is een beetje een normale remverhouding? 70% voor 30% achter oid?.
ik zal de aankomende 2 weken i.v.m. school niet veel tijd hebben om te knutselen maar zodra ik tijd heb ga ik er mee verder!

Bedankt voor de input!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 17 jun, 2014 1:53

Herr-jon schreef:Sapphire! je hebt helemaal gelijk, het zijn 900 naven!(ga ik even melden bovenaan)
Waar het me om ging is dat het nieuwe steek 900 naven zijn (model '88 en later) als er 9000 remschijven op passen. De 900 heeft tot en met '87 dezelfde steekmaat als de 99 waardoor je geen 9000 schijven kunt monteren. Daar zit 'm de crux ;) Maar dat had je al vermeld intussen. Overigens bestaan er ook geventileerde oude steek remmen (T16S van '86 en '87 had deze) wat wellicht de modificatie voor andere mensen wat makkelijker kan maken. Deze zijn wat dunner waardoor je minder hoeft te frezen denk ik.

Van welk type Volvo heb je de achteras gebruikt en wat is de specifieke reden daarvan?

Er bestaan inderdaad instelbare remdrukregelaars als ook regelaars met een vaste waarde. Zie bijv: http://www.motorsportparts.nl/wilwood-remkrachtverdeler" onclick="window.open(this.href);return false;

Met behulp van Google en (instelbare) "remkrachtverdeler" of "remdrukregelaar" is een hoop te vinden.

Succes, mooi project!

Plaats reactie