Backfire vraag

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Geronimo1
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Backfire vraag

Bericht door Geronimo1 » vr 20 sep, 2013 23:04

Nav onderstaand bericht in ander eigen Tp , e.e.a. uitgezocht te hebben op het forum, blijft er toch een vraag over deze gebeurtenis...
Ik heb er nu ,3000km verder, geen last meer van gehad....maar was er wel van geschrokken en stond toch stil op de snelweg in N-Spanje.
Het was een graad of 35 Celsius. Kan het toch te maken hebben met een te kleine intercooler of anders gezegt te weinig koeling?

.......Wel vermeldenswaardig is dat bij standaard intercooler de Caab op Zandvoort en op vakantie naar verre oorden nog nooit voelbaar vermogen verlies gehad heeft bij halfuurtje doortrappen. Wel een keer backfire waarbij de luchtslang er af vloog, was wel onder extreem warme omstandigheden en op dat moment ontzag ik de Caab totaal niet.(edit..paar flink geplankt waarbij de aut. terugschakelde bij 120km 0id tijdens inhaal acties!) Terug gezet en (toch wat rustiger) verder naar het Zuiden gereden......

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Backfire vraag

Bericht door evo » zo 22 sep, 2013 22:41

Backfire is eigenlijk uitgesloten. Wat noem jij een backfire? Dat je delivery eraf gepopt is? Dat kan verschillende oorzaken hebben. Niet goed aangedraaid, slechte slangklem, contactvlak gkh met delivery vettig, tot en met een BOV die niet goed functioneerd doordat ie kapot is, niet goed aangesloten, lekke aansturing, etc, etc... Denk dat de meesten van ons er hier wel eens een een delivery pipe af hebben geblazen. Gewoon weer (maar dan goed... :roll: ) terug zetten en verder gaan...

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » ma 23 sep, 2013 0:52

Backfire kan natuurlijk wel,'aar bij onze saab's is die kans nogal klein door de manier van brandstof injecteren.

Denk idd eerder dat je er gewoon een slang hebt afgeblazen door de boost. Kan ook een plof (met uitvallende motor) tot gevolg hebben. Klinkt vaak enger dan het is, wel liefste de motor zo snel mogelijk weer aan hebben. Je turbo draait op z'n moment nog vrolijk wat toeren zonder smering..

Je moet je delivery ook wel vast zetten :-). Heb er nog nooit een slang afgeblazen :-) "klopt op hout"..

Geronimo1
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Geronimo1 » di 24 sep, 2013 0:06

evo schreef:Backfire is eigenlijk uitgesloten. Wat noem jij een backfire? Dat je delivery eraf gepopt is? Dat kan verschillende oorzaken hebben. Niet goed aangedraaid, slechte slangklem, contactvlak gkh met delivery vettig, tot en met een BOV die niet goed functioneerd doordat ie kapot is, niet goed aangesloten, lekke aansturing, etc, etc... Denk dat de meesten van ons er hier wel eens een een delivery pipe af hebben geblazen. Gewoon weer (maar dan goed... :roll: ) terug zetten en verder gaan...
Vroeger veel op (LPG later G3) op gas gereden en dan knalde de boel ook regelmatig...uit elkaar in het vooronder....de knal die vooraf ging aan het euvel leek daarop...dacht daarom aan backfire omdat er dan ook een luchtslang af lag....maar ga me maar eens echt verdiepen in de verschillende zaken die je noemt...
THNX

Geronimo1
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Geronimo1 » di 24 sep, 2013 0:17

maxmink93 schreef:Backfire kan natuurlijk wel,'aar bij onze saab's is die kans nogal klein door de manier van brandstof injecteren.

Denk idd eerder dat je er gewoon een slang hebt afgeblazen door de boost. Kan ook een plof (met uitvallende motor) tot gevolg hebben. Klinkt vaak enger dan het is, wel liefste de motor zo snel mogelijk weer aan hebben. Je turbo draait op z'n moment nog vrolijk wat toeren zonder smering..

Je moet je delivery ook wel vast zetten :-). Heb er nog nooit een slang afgeblazen :-) "klopt op hout"..
Ik weet nog dat vooraf gaand aan de knal ik bij 120 oid het gas vol indrukte, ik vindt dat elke keer weer zo een ervaring.....als de Nm...er vol inkomen..en dan toch nog die versnelling/acceleratie waarbij je eigenlijk elke mede weggebruiker het nakijken geeft....zeker omdat je met die aut. ook nog weer, als vanzelf.., in een versnelling lager zit :mrgreen:
en ging idd gepaard met een plof...had deze nog nooit gehoord in de Cab. ....dacht dat ik de Turbo had opgeblazen...maar zag op de vluchtstrook dus dat de luchtslang eraf lag (delivery).....Succes Max met je bolide..Gr.Ger1

Plaats reactie