W/M injectie coolisbetter

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Red Arrow 2009
Geregistreerd lid

W/M injectie coolisbetter

Bericht door Red Arrow 2009 » vr 19 jul, 2013 1:28

Beste tuners,

De laatste maanden raak ik steeds meer geïnteresseerd in water/methanol injectie voor mijn T8 Red Arrow.

In mijn speurtocht naar w/m systemen en leveranciers kwam ik ook langs http://www.coolisbetter.nl een Nederlandse site die een basis en deluxe set verkoopt.
In beide sets ontbreekt een solenoid (die nadruppelen voorkomt). Bij navraag belooft men een solenoid in het online assortiment op te nemen, maar deze staat nog niet online.

Tevens lees ik bij http://water.lovehorsepower.com/index.html het gebruik van een accumulator achter de pomp en voor de solenoid waardoor er direct de juiste druk op de verstuiver/nozzle wordt geleverd. Dit voorkomt de tijdsduur die de pomp nodig heeft om de juiste druk op te bouwen, zodat er direct de juiste verneveling plaatsvindt.

Btw, de accumulator die wordt gebruikt bij water.lovehorsepower.com levert max 135 psi (9,3 bar) en de pomp ervoor max 100 psi (6,9 bar), terwijl de coolisbetter pomp maar liefst 250 psi (17 bar) levert.

Vraag 1: Heeft iemand recentelijk ervaring met w/m injectie van coolisbetter op een 900 Turbo Classic?
Vraag 2: Graag jullie mening over het gebruik van de solenoid en accumulator.
Vraag 3: Is coolisbetter een betrouwbare leverancier?

Jullie begrijpen dat ik direct de juiste en veilige w/m injectie configuratie wil installeren en deze ervaring uiteraard wil delen.

Alvast dank voor jullie reacties.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: W/M injectie coolisbetter

Bericht door turbopilot » vr 19 jul, 2013 8:38

alle nieuwe dingen die er nu zijn werken volgens mij beter dat het ruitensproeiersysteem van saab
mijn kameraad reed met een saab systeem in zijn 99 turbo en dat ging al als de brandweer.

volgens mij heb ik eens een systeem gezien van €185,- en dat zag er goed uit, leuk voor in mijn 900 TIII. kan het even niet vinden. (rechts boven zoek waterinjectie)

sprak iemand die aan trekker trek doet op 1 run; 5 liter diesel en 3 liter water en daarvoor gebruiken ze gewoon een hogedrukreiniger van karcher voor.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 19 jul, 2013 10:32

Werkt dat ook op nieuwe blokken goed? Of is het meer iets voor de ouwe T8jes?

Want door de extra koeling past er meer lucht in de kamer en heb je dus ook meer brandstof nodig..

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 19 jul, 2013 14:21

kan ook op nieuw, rij maar eens in de mist, je merkt gewoon dat ie het dan beter doet.

maar ik wil geen ic op de '79 :wink:

Rooie Cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door Rooie Cabrio » vr 19 jul, 2013 15:48

Dit topic redelijk gevuld met coolisbetter

viewtopic.php?f=22&t=60280&hilit=coolisbetter&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Red Arrow 2009
Geregistreerd lid

Bericht door Red Arrow 2009 » vr 19 jul, 2013 18:29

Thanks en idd de artikelen heb ik ook gelezen en hoopte meer recente info te vinden (uit 2013 ipv 2010) over de meest betrouwbare configuratie voor mijn RA T8.

De opstelling die destijds is gebruikt door Dilemma had volgens mij geen solenoid en ook geen accumulator. Maar wellicht is de accumulator niet nodig vanwege de hoge druk die de CiB pomp levert (misschien wel te veel 17 bar!!!).

Naast de vragen over de extra componenten ook nog de vraag specifiek voor de RA T8. Bijvoorbeeld: welke nozzle werkt het beste of is het veiligst? De 90-180 cc/m 0f 250cc p/m? Op de site van CiB staat een tabel op basis van het aantal PK, maar er wordt ook gewaarschuwd voor te veel waterinspuiting. Dit zou desastreuze gevolgen hebben, omdat water niet comprimeert http://en.wikipedia.org/wiki/Water_injection_(engines). En welke CO-waarde, welke t-druk afstellen, alleen water of W/M 50-50 of andere verhouding?

Wellicht ben ik ook te summier geweest met het leveren van info over mijn Red Arrow.
De RA is gemodificeerd en heeft een fmic, K-Jet ipv Ke-jet, WUR met vacuumregeling en T-druk op max 0,85 bar. Oh ja, CO staat meen ik op 3,5 - 4.

Ik wil zo veilig mogelijk W/M injectie toepassen inclusief garantie op de onderdelen. Daarnaast het liefst een Europese leverancier i.v.m. invoerheffingen USA.

Na aanschaf van het juiste w/m systeem zal ik een handleiding publiceren met alle bevindingen en juiste/veilige afstellingen. Voorafgaand eerst de juiste set hardware :)

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 19 jul, 2013 18:37

stel je het af zoals saab dat deed voor de B motoren
max turbodruk op (1 bar)
waterinjectie komt in bij (0,7 bar) zoiets was het uit mijn hoofd

volgens mij is er ergens ook een pdf geplaatst

Red Arrow 2009
Geregistreerd lid

Bericht door Red Arrow 2009 » vr 19 jul, 2013 18:51

turbopilot schreef:stel je het af zoals saab dat deed voor de B motoren
max turbodruk op (1 bar)
waterinjectie komt in bij (0,7 bar) zoiets was het uit mijn hoofd

volgens mij is er ergens ook een pdf geplaatst
De boostcontroller is variabel in te stellen... dus ik denk te beginnen bij 0,6 bar. De max druk idd op 0,9 - 1 bar, maar lees ook 1,2 bar als max druk (lijkt mij te veel).

Wat betreft de pdf .... te vinden op het forum? Anders graag een linkje of bedoel je de uitlegpagina van CiB?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 19 jul, 2013 19:33

De 900 Enduro had 1.2 Bar turbodruk met waterinjectie geloof ik.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » vr 19 jul, 2013 23:00

Ik heb een set van cool is better voor mijn 9-5 gekocht (jaar terug). Niet verder gekomen dan een test opstelling op de werkbank.

Er zijn voors en tegens. Water injectie is bruikbaarder dan water/methanol. Je zult hem moeten mappen/afstellen om met methanol injectie te lopen. Je gaat hem meer verrijken en dat kost weer vermogen (al gaat hij daar niet kapot van, arm wel). Dan heb je dus meteen het probleem, mocht je door wat voor reden geen methanol in je tankje kunnen stoppen (je bent met de sleurhut in verweggiestan ofzo, ergens met veel bergen en warm klimaat (plekken waar je echt wel boost nodig hebt)) gaat je blok dus te arm lopen omdat hij te weinig peut inspuit. voordeel is wel dat je met methanol erbij nog verder kunt afkoelen dan alleen met lucht.

Water injectie opzich is ook oke, zeker voor warme dagen als afgelopen week, het gooit je iat naar beneden wanneer het telt (onder boost als jij die porsche uit trekt). Tankje leeg? Gewoon vullen met water, liefst gedestileerd om kalkvorming op lange termijn te voorkomen (sommige gebieden hebben erg kalk rijk water in nederland). Geen water bij de hand? jammer dan, dan heb je gewoon een wat hogere inlaat temperatuur. En moet je helaas de porsche deze keer voor laten gaan.

Ga je er echt iets aan hebben? ik denk het wel, na een aantal pull's warmt je IC en piping zeker op. Met W-injectie koel je het gewoon net een beetje verder af. Het is natuurlijk iets minder praktisch want je moet weer iets extra's bijvullen, maakt dat je niet uit? en ben je graag bezig met fine tunen, porsche eruit trekken of andere ongein. Gewoon doen kun je weer wat vertellen op een verjaardag ofzo.

Je kunt trouwens beter een aan de kleine kant injector pakken dan een aan de te grote kant. Ook een klepje tussen je leiding om te voorkomen dat hij druppels maakt ipv nevel.

Pleeboy
Geregistreerd lid

Bericht door Pleeboy » za 20 jul, 2013 0:10

Ivm de keuze van de pomp: je moet ook kijken naar het debiet, niet alleen de druk. Lage druk = kleinere nozzle, hoge druk= grotere nozzle. Maar als het debiet kleiner is komt er uit de grote nozzle toch minder water uit...

Red Arrow 2009
Geregistreerd lid

Bericht door Red Arrow 2009 » za 20 jul, 2013 2:25

Pleeboy schreef:Ivm de keuze van de pomp: je moet ook kijken naar het debiet, niet alleen de druk. Lage druk = kleinere nozzle, hoge druk= grotere nozzle. Maar als het debiet kleiner is komt er uit de grote nozzle toch minder water uit...
Debiet staat voor de hoeveelheid doorstromend vloeistof of gas per tijdseenheid. De nozzle bepaalt dus hoeveel dit is. Er kan worden gekozen voor een bepaalde nozzle: 90 cc p/m, 180 cc p/min, 250 cc p/m, etc. of mis ik iets?

Red Arrow 2009
Geregistreerd lid

Bericht door Red Arrow 2009 » za 20 jul, 2013 2:38

maxmink93 schreef:Ik heb een set van cool is better voor mijn 9-5 gekocht (jaar terug). Niet verder gekomen dan een test opstelling op de werkbank.

Ga je er nog iets mee doen dan?

Er zijn voors en tegens. Water injectie is bruikbaarder dan water/methanol. Je zult hem moeten mappen/afstellen om met methanol injectie te lopen. Je gaat hem meer verrijken en dat kost weer vermogen (al gaat hij daar niet kapot van, arm wel).

Volgens mij kun je niets mappen aan een oude 900 T8 K-jet (geen ECU als bij de 16-kleppers en nieuwe modellen). Het is dus als bij de 99T, maar dan met intercooler (fmic) en APC. Wat afgesteld moet worden is de juiste peut/water/methanol verhouding, CO en turbodruk. Zodanig dat alles heel blijft, en er met Euro 95 geen pingel meer optreedt. O ja, en de drukregelaar (achter het knieschot) die bij te veel druk en te weinig peut de hinderlijke fuel cut geeft... (wel zo veilig om niet geheel op te heffen :wink:

Je kunt trouwens beter een aan de kleine kant injector pakken dan een aan de te grote kant. Ook een klepje tussen je leiding om te voorkomen dat hij druppels maakt ipv nevel.
Thanks! Dus toch een solenoid er tussen :D

Wat betreft de accumulator...doen of weg laten?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » za 20 jul, 2013 8:18

Waarom Euro95?

Juist een T8 heeft veel meer aan 98 of hoger!

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » za 20 jul, 2013 9:40

Weet je eigenlijk al of de auto te arm loopt?en bij hoe veel turbodruk?pingeld de motor?pingelgrens op benzine al opgezocht?
Normaal zou 0,9bar nog net kunnen zonder pingel als je ron98 tankt en alles netjes op orde hebt,goede intercooler heb je al e rijker mengsel las ik.
Als je toch geen pingel hebt zou waterinjectie overbodig zijn en enkel kosten/risico met zich mee brengen toch?

Mischien een breedbandcontroller monteren zodat je een goed beeld krijgt van het mengsel onder turbodruk?kun je kijken waar
hij aan de arme kant gaat lopen en hier de waterinjectie zijn werk laten doen.....veel afstelwerk denk ik en opbrengst zal minimaal zijn/kosten hoog.

Ik neem het risico niet om zoiets op mijn T8 te zetten.....gewoon meer peut waar hij te arm loopt en vlammen maar ;-|+

Plaats reactie