Volgorde flexibel deel en cat op 3" downpipe

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Volgorde flexibel deel en cat op 3" downpipe

Bericht door ZSR » zo 31 mar, 2013 23:38

Hi,

Vraagje gisteren een mooi 3" downpipe onder mijn auto laten zetten. Netjes ge tig last door jmt uit Dirkshorn. (Minimaal de 3de Saab van dit forum )

Maar mijn vraag is of men nog pro en cons heeft mbt eerst het flexibel deel te monteren en dan aan het einde, vlak voor de standaard demper de 200 cell cat versus de bv maptune manier, d'r cat meteen na de kromming en hey flexibel deel vlak bij de demper.

Maptune komt overeen met de standaard setup en heeft als voordeel dat het 2de lambda snoer niet verlengd hoeft te worden.
Voordeel voor de omgekeerde setup lijkt mij dat de uitlaat gassen al lekker afgekoeld zijn voordat ze door de cat moeten en dat er dus geen weerstand zit zo dicht bij de turbo.

Iemand die me iets meer kan vertellen waarom het een "beter" is dan het andere?

Alvast dank.

carlsson
Geregistreerd lid

Re: Volgorde flexibel deel en cat op 3" downpipe

Bericht door carlsson » zo 31 mar, 2013 23:45

Is het niet zo dat een CAT alleen goed werkt bij een minimale basis temperatuur, dus Maptune houdt de CAT niet voor niets zo dicht mogelijk bij de warmte bron.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Volgorde flexibel deel en cat op 3" downpipe

Bericht door evo » ma 01 apr, 2013 0:31

Cat moet zeker niet te koud zijn, anders werkt ie niet. Kun je bijv merken tijdens de diagnose van de werking van je cat dmv je tweede Lambda sonde.

Ik heb het flex stuk op de plek waar je uitlaat tov je blok "flexed". Mijn gedachtegang was, de uitlaat hangt min of meer horizontaal onder de auto, maar mijn blok kantelt voorover en achterover in zijn "rubbers". Dus tussen het roterende gedeelte van mij DP en het horizontaal bewegende deel van de rest van mijn uitlaat zit het flex deel:

Afbeelding

Afbeelding

En na het flex deel komt de cat. En daarna de 2de lambda... waarvan ik de kabel niet heb hoeven verlengen.

Plaats reactie