9-3 stoelen in een 900NG: lasser gezocht!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
AlexJ
Donateur
Donateur

9-3 stoelen in een 900NG: lasser gezocht!

Bericht door AlexJ » wo 06 mar, 2013 10:00

Op Internet staat mooi beschreven hoe je 9-3 (viggen) stoelen in een 900NG kunt plaatsen: klik hier
De plaatjes zijn weggevallen, maar heb ik nog wel op mijn computer staan. Als iemand ooit interesse heeft, stuur me een PB en ik mail je de PDF.

1. Een vraag die ik heb, is de volgende:
Welke rails moet ik gebruiken als ik electrische 9-3 (Aero) stoelen in mijn 900NG wil plaatsen?
Kan ik bijvoorbeeld de rails van mijn huidige 900NG stoelen afhalen, en deze op de 9-3 stoelen lassen? Of gaat dit niet werken ivm de electric?
In het laatste geval moet ik namelijk dan nog een 9-3 rails (van de bodemplaat) zien te scoren...
En, zit er dan nog verschil tussen een 9-3 rails voor een niet-electrische stoel en een 9-3 rails van een wel electrische stoel?

2. Een andere vraag:
Iemand ervaring met UK 9-3 stoelen in een 900NG?
De bediening zit dan aan de binnenkant. Is deze nog te bereiken?

3. Laatste vraag:
Geeft de achterbank omgooien veel gedoe, of is dit een stuk eenvoudiger?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 9-3 stoelen in een 900NG

Bericht door ReinO » do 07 mar, 2013 8:02

helaas alleen antwoord op je laatste vraag:
de achterbank is een half uurtje werk en goed te doen.
het kan zijn dat je een dikke torx binnen nodig bent: even checken vantevoren.
die bouten op de bodem kunnen erg vast zitten

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » do 07 mar, 2013 9:06

Waarom zou de bediening aan de binnenkant komen te zitten?
De linkse stoel komt bij jou ook links te staan, en de rechtse stoel komt ook weer rechts te staan.

Het enige verschil is dat de bestuurders stoel geen geheugen heeft dadelijk en de pasagiersstoel wel.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 07 mar, 2013 9:17

Haha, iets met spijker en kop! :lol:

Iemand nog tips voor de andere punten?

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » do 07 mar, 2013 11:01

Alex: bij een UK-setje mis je als bestuurder alleen het geheugendeel van je stoel. alleen als er nog iemand anders in jouw 900 rijdt kan het lastig zijn, omdat je steeds je stoel weer moet aanpassen. zelf heb ik een UK-Aeroset in mijn 9-3 2.0i en ik moet zeggen: het zit als gegoten en met een Aero-stuurtje in handen rijdt het helemaal prettig.

da's dus eigenlijk het volgende wat je 'moet' scoren: een Aero-stuur :O:

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 07 mar, 2013 11:08

Ja dat is waar, alles op zn tijd.
Lastiger vind ik de andere vragen, mbt rails, electra etc.
Want ik krijg bijvoorbeeld niet de connectoren erbij die in de auto zitten (alleen de connectoren van de stoel).
En dat van die rails, welke te gebruiken, is mij ook nog onduidelijk...

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » do 07 mar, 2013 11:13

bij mijn i-tje zat voorheen stoffen, handverstelde bekleding. de bedrading voor de electrische bediening is bij een zekering van een andere stroomverbruiker gestoken, omdat de bedrading van de stoelverstelling er niet ligt. ik zal vandaag eens kijken bij welke zekering de draad gestoken is.
het is dus wel een beetje knutselen met de bedrading, maar als het eenmaal werkt (zowel verstelling als verwarming) wil je niks anders meer. zelf moet ik de verwarming nog een keer aansluiten.

het LIJKT mij dat een Aero-interieur zo in een NG900 past, aangezien ze qua ontwerp weinig verschillen. de electra voor de bediening zit aan de stoel vast, net als de rails :-) de stoel zit dus op de rails vast en die zet je vast op het profiel thv waar de stoel moet komen met een 4-tal grote torxen.

want volgens mij speelt het vraagstuk 'oude rails vs nieuwe rails' alleen bij de 900 Classic.

check bij inbouw wel even of de gesp van je gordel in het slot past dat aan je stoel vastgebout zit. zo niet, dan moet je de sloten van je oude stoelen overzetten.

heb je je Aero-setje al binnen, trouwens?

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 07 mar, 2013 12:17

De aero set komt dit weekend! :D
Rails van de 900ng is smaller dan de 9-3, en ook de aansluitingen van elektra is anders.
Gordels is goed punt, zal ik controleren!

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » do 07 mar, 2013 14:33

'rails is smaller', bedoel je dat als: de afstand tussen de linker en rechter rails van een stoel? of de daadwerkelijke breedte van één rails van de stoel?

ik zal zo eens meten wat de afstand is tussen de twee rails van de Aero-stoel die in mijn 9-3 zit. misschien is het gewoon 'plug & play', je weet maar nooit.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 07 mar, 2013 14:48

Ik weet niet precies van de hoed en de rand, maar iedereen zegt het.
Staat op verschillende topics op Internet, en ook op dit forum.
Ik stel het me voor dat de rails onderde stoelen van de 9-3 breder is dan die van de 900ng vloerplaat...
Daarom dus ook mijn vraag, hoe los je dit het gemakkelijkst op?
Ik vermoed:
- rails onder de 9-3 stoel laten zitten (deze is electrisch).
- rails op boden van 900NG verwijderen.
- 9-3 rails op boden 900NG zetten

OF:
- rails onder de 9-3 stoel laten zitten (deze is electrisch).
- rails op boden van 900NG loshalen, en weer vastzetten op de juiste maten (met spacers ofzo).

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » do 07 mar, 2013 15:40

ik heb net even gemeten hoe het zit bij mijn 9-3 stoel. de breedte tussen de 2 rails is ongeveer 41/41,5 cm. zowel voor als achter.

als je een stoel uitbouwt, gebeurt dat inclusief rails. er blijft dus niks in de auto achter.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 07 mar, 2013 18:28

voor de bevestiging in je eigen auto heb je je eigen onderste rails nodig:
dat is je uitgangspunt. die moet je zien vast te krijgen aan de onderkant van je nieuwe stoelen.
ben wel benieuwd of dat zonder lassen ook gaat!

wordt al weer een boeiend topic zo :)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 07 mar, 2013 18:29

oh ja; nog cgts met de aankoop

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » do 07 mar, 2013 18:46

@RR: als de spoorbreedte van de nieuwe stoel afwijkt van die van de oude, heeft het geen nut om de oude rails te gebruiken voor de nieuwe stoel. ik denk dat het dan handiger is om 'spacers' te fabrieken om zo het verschil in spoorbreedte tussen de 900 en 9-3 stoel op te vangen.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 07 mar, 2013 23:12

Volgens mij kan ik de oude rails niet gebruiken, omdat de nieuwe stoelen allerlei apparaten onder de stoel hebben zitten voor de electra en verwarming. Ik moet dus denk ik van de rails onder de nieuwe stoel uitgaan, en zorgen dat het gene in de auto daarop aangepast wordt...
Maargoed, ik heb 0.0 praktijk ervaring en probeer het vooraf uit te denken.
Vandaar dit topic... Thx voor de bijdrages zover, maar ik hoop op een definitief uitsluitsel!

Plaats reactie