9-5 185 pk te tunen -> ca.220 pk zonder hardware-aanpassing?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » do 28 feb, 2013 15:39

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een 9-5 Estate. Aero of wellicht de V6 staat bovenaan het lijstje maar ik zie ook regelmatig vrij jonge (zeg maar '2003) 185 pk FPT's met weinig km's voor relatief lage bedragen te koop staan.

Nou vind ik de acceleratie uit stilstand van deze versies niet geweldig en, nog belangrijker, ik zou ook graag een redelijke vermogensafgifte onderin willen hebben in de middentoerentallen, zeg maar behoorlijke acceleratie bij het inhalen. De topsnelheid vind ik eigenlijk minder boeiend, of het nou 230 of 240 is vind k een beetje academisch.

De vraag: is deze motorversie met automaat zodanig te tunen dat ik deze doelstellingen bereik? Kan de turbo (is dat een Mitsubishi of een Garrett?) en de bak het aan als de motor richting ca. 220 of 230 pk opgekieteld zou worden en ook wat meer Newtonmeters aan trekkracht (geen extreme Nm's, gewoon wat extra power op inhaalsnelheden) zou winnen? En is dit allemaal veilig te doen zonder aanpassingen aan hardware zoals andere benzinepomp en/of andere injectoren? Anders gezegd, wat voor vermogens- en koppeltoename is veilig haalbaar zonder die hardware-aanpassingen? Is dit b.v. doenbaar via een stage 1 van saab-tuners/G-Ice? En moet er met 220 pk dan ook wat aan de remmerij gebeuren? Kan de automaat het aan?

Alvast dank voor jullie -liefst op ervaring gebaseerde- reacties.

Ivo

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Re: 9-5 185 pk te tunen -> ca.220 pk zonder hardware-aanpass

Bericht door vdLindenMM » do 28 feb, 2013 16:40

Neem eens contact op met G-ice op dit forum. Hij kan je adviezen geven.

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » do 28 feb, 2013 18:00

Ik hoop dan ook van harte dat Gijs zich hier meldt. De reden dat ik de vraag in het open forum stel i.p.v. via een PB is omdat anderen er ook iets aan kunnen hebben.

Ivo

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » do 28 feb, 2013 19:05

Een non aero is prima te kietelen, echter heb je met een aero al een betere basis, beter onderstel grotere remmen. Turbo druk meter in het dash, betere stoelen, vaak veel optie's, en de TD04 ipv de garret. Deze is niet alleen groter maak ook veel betrouwbaarder.

Het limit van je blok is ergens op de 315pk, dan zul je op E85 ergens rond de 440nm zitten. De 5traps automaat gaat tot de 420nm. De 4traps tot 400, echter zijn er hier mensen die hun 4 traps al ri de 450+NM hebben. Vooral het gebruik bepaalt hoe hij het volhoud..

Voor een stage 1 is een rem upgrade niet echt nodig, ligt vooral aan je gebruik. Ga je vaak achter elkaar remmen, dan stook je ze heet, dit lukt echter ook met je stock vermogen. Goede olie, schijven en blokken zijn altijd van belang. Deze zijn ook het makkelijkste/goedkoopste te upgrade. Denk bijv aan EBC of ferodo.

Big brake kits zijn altijd aan de prijs (1500+ met montage).

Ik denk dat je het beste een aero kunt nemen,2004 is het mooiste met de haaiebek en diffuser achter (ook iets andere sideskirts). Of een MK1 aero uit 2001. En deze laten tunen bij saab-tuners!

Weet niet wat je budget is. Tegenwoordig heb je best een leuke uitvoering voor relatief niet heel veel...

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 28 feb, 2013 19:15

Voor een idee van het vermogen bij een stage 1 is de site van Maptun erg handig!

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 04 mar, 2013 12:45

Inderdaad, zoals je op dit forum regelmatig kunt lezen is een stage 1 tune bij een goed onderhouden auto nagenoeg zonder risico.

keesvanputten
Geregistreerd lid

Bericht door keesvanputten » ma 04 mar, 2013 18:07

Voor 'huis-tuin-en-keuken'-gebruik vind ik de 2.0t en 2.3t het meest prettig, dus de 150 en 185 pk versies, voorzien van een stage 1 (rond de 225 pk). Vooral bij lage en middelmatige toeren is de Garrett-turbo erg vlot en vinnig.

De Aero en 2.3T voelen bij lagere toeren trager aan, doordat de Mitsubishi-turbo meer tijd nodig heeft om op te spoelen. Ook met een 3"-downpipe lijkt mijn huidige setup (met Mitsu-turbo) bij lagere toerentallen wat minder fel dan stage 1. Het uiteindelijke vermogen is wel hoger, maar daar is TS minder in geïnteresseerd.

Mijn advies: ga voor een 2.0 of 2.3 met kleine letter t, en voorzie die van een stage 1.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » di 05 mar, 2013 10:49

Niet elke Aero, of eigenlijk niet elke grote T, heeft een mitsu volgens mij...
Er zijn er ook met een garrett als FPT, en dan is de T ook groot dacht ik!

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 05 mar, 2013 12:45

Niet bij de 9-5. Grote T is officieel de TD04.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » di 05 mar, 2013 21:08

Een grote T geeft meer plezier, absoluut niet laggie. En op biopower met een 3"DP ook nog is eens super veel koppel onderin, en 300+ pony's boven in de toeren!

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » di 05 mar, 2013 21:31

300+ hoeft ook weer niet al is het best :D natuurlijk, 220 of zo is al zat. Het gaat om een daily driver waar mijn vrouw na een zelfgestuurd ritje ook nog levend uit moet kunnen stappen. Maar ik begrijp dus dat het software/only upgraden goed kan zonder dat er forse hardwareaanpassingen aan inlaat, downpipe, injectoren, brandstofdruk e.d. nodig zijn? Behalve evt. een upgrade van de remmen dan als je al die paardjes geregeld in heftige galop brengt.

Ivo

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 05 mar, 2013 21:32

Yep, stage 1 voor 230pk/370nm is prima te doen! Remmerij is niet noodzakelijk, maar eenvoudig en betaalbaar te vervangen door de remmerij van een Aero/2.3T/3.0TiD.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » di 05 mar, 2013 21:49

300 klinkt veel, val in praktijk mee, rijd gewoon reten soepel. Echter is 230 PK natuurlijk al een genot. Altijd power genoeg onder de rechter voet!

Een stage 1 (zoals wij dat noemen) is alleen software, dat is een van de beste upgrade's die je kunt doen! Word hij net wat vlotter,

Remmen zijn idd niet nodig bij een stage 1. Echter meer in het algemeen is het wel belangrijk dat je remmen op orde zijn. Goede olie, goede blokken (OEM of aftermarket (EBC bijv)), en goede schijven (niet te ver versleten bijv).
Een brake kit van de 9-5 aero,3.0TID,3.0T en de 2,3T (niet de 2,3t en 2.0t) zijn relatief goedkoop te vinden. En al een verbetering tenopzichte van de kleinere remmen. Zeker als je ook nog goede blokken en schijven pakt van bijv EBC.

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » wo 06 mar, 2013 0:12

OK guys, ben toch weer wat wijzer geworden. Als er ooit een mooie en goede 185 pk FPT mijn pad kruist dan heeft Gijs -of een van zijn concullega's- er weer een klantje bij, denk ik. Al moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat ik toch eerst naar Aero's en V6-en zal kijken. Immers, waar het al op zit hoef je het niet op te zetten.

Enne, Max, dat van het belang van goede remmen wist ik al, mijn 9000 FPT levert immers ook al 200+ paarden bij een aardige koppel en is daarom uitgerust met kwaliteitsremmerij (met dank aan iemand uit, toen nog, Dendermonde). De reden dat ik aan het rondkijken ben is zeker niet de auto zelf, ik ben immers niet voor niks de 9000-goeroe hier :D , maar de vermoedelijke -en betreurde- noodzaak om binnenkort een automaat te moeten rijden en de twijfels over de automaten van 9000's bij koppelgetunede motoren. Die twijfels blijven toch knagen. Naast de vele loffelijke uitingen daarover hier op het forum lees ik toch best wel wat kritiek hier en daar en dan denk ik: a. beter voorkomen dan genezen en b. de 9-5 is toch wat jonger, en dus wellicht wat beter dan de 9000 wat dit betreft. Niettemin bedankt voor de reminder, het siert een garagist (of iemand die daaraan gelieerd is :) ) dat hij veiligheid hoog in het vaandel draagt.

Ivo

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » wo 06 mar, 2013 12:34

Een aero is altijd een erg mooi basis, zeker met een stage een, dan heb je echt een prima koppel monster. Met een bijpassend onderstel en remmen. En een super interieur, zeker de stoelen van de MK2 zijn super! De 4traps automaat (MK1 9-5's) kunnen prima 400nm rijden (er rijden er ook al rond met 450+NM). De 5traps automaat (mk2 en mk3) zijn goed voor 420nm.

Ik zou altijd een benzine 4 pitter boven de benzine V6 verkiezen. Veel leukere motor! Verbruik ligt iets hoger met de V6, de auto is wat zwaarder op de neus.

Plaats reactie