Tunen 1.9 TID

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Jerreke
Geregistreerd lid

Tunen 1.9 TID

Bericht door Jerreke » zo 02 dec, 2012 14:55

Ik rij nu rond met een sport sedan 1.9 TID 150 PK versie.
Ik had deze graag wat meer vermogen gegeven.
Heeft er iemand ervaringen met KCPerformance voor het tunen van de motor?
Ze halen er gewoon door software aanpassingen 210 PK uit.
Ik lees veel over de mannen op het forum maar dan vooral over verlagingen en onderstel aanpassingen.
Heeft iemand ook ervaring met de motortuning bij deze mannen?
Ze schijnen er al verschillende gedaan te hebben.

Geeft dit groot verschil aanvermogen geen andere problemen (kopeling, massa vliegwiel,...)

Alvast bedankt voor de reacties

carlsson
Geregistreerd lid

Re: Tunen 1.9 TID

Bericht door carlsson » zo 02 dec, 2012 20:19

Tegenwoordig heb je ook ombouw setjes, dus er uit met dat dubbele vliegwiel als hij problemen gaat geven.
Getunde exemplaren kun ook makkelijker vervuild raken, dus het EGR systeem raakt mogelijk overbelast.
Overigens kan het moment waarop het reinigingssysteem actief wordt ook gereprogrammeerd worden.
Dus vraag het eens na bij KC, wat ze precies allemaal gaan aanpassen.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 03 dec, 2012 10:14

Ik denk niet dat bij de 150 pk 210 pk met enkel software haalbaar is...

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 03 dec, 2012 16:13

Idd, meestal is dat bij een diesel iets van 10%-15% met een software aanpassing. Dus 40% dat is een hele prestatie bij een diesel :lol:

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » ma 03 dec, 2012 16:21

We komen gemakkelijk tot 220pk met alleen software.
We verwachten nog iets verder te komen, standaard, we hebben er inmiddels al een rond rijden met meer dan 300pk (daar is wel 'iets' meer aan gedaan) :) :O:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 03 dec, 2012 17:20

Tja, vraag je je af waarom GM met die vrij dure bi-turbo versie op de proppen is gekomen als je zo'n diesel zo gemakkelijk kunt tunen.
Tunen jullie wel met behoud van de voor dat type geldende milieu/uitstootnormen, want dat is met name bij diesels het probleem.

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » ma 03 dec, 2012 21:21

Beste Heren,

Van een 105pk 1.9CDTI 8Valve kan je 155pk maken...
van een 120pk 1.9TID of CDTI 8valve kan je 150 a 165pk maken. (de truck is niet teveel koppel onderin, anders gaat inderdaad je vliegwiel, koppeling en drukgroep kapot)
van een 150pk 1.9TID of CDTI 16valve kan je vanaf 180 tot 225pk en 500+NM maken. maar als je alles lang heel wilt houden kan je beter stoppen bij 210pk tenzij je een grotere turbo monteert dan kan je naar 235pk en dan zijn de injectoren te klein.
dual massa vliegwiel van de 150pk kan 500nm handelen als het maar niet te lomp inkomt.

van een 150pk 1.9TID of CDTI 16valve met grotere turbo en grotere injectoren (20%) kan je naar ongeveer 270pk (hier raad ik een ALU intercooler aan, anders kan die wel is plop zeggen LOL)
van een 150pk 1.9TID of CDTI 16valve met grotere turbo en grotere injectoren, grotere downpipe met racekat en grote ALU intercooler (30%) kan je naar ongeveer 300pk

BMW 530D E39 163pk met software 225pk, stage 2 turbo en injectoren intercooler 275pk, nog grotere injectoren 325pk en verder
bmw 535D E60 met 3'' downpipe, intercooler en software aanpassingen 375pk
VAG 1.9TDI 105pk met sofware 145pk , stage 3 met injectoren en turbo 240pk+ LOL 15% winst
Moet ik verder gaan ??

Hoezo 10-15% vermogenwinst, 20-30% met enkel software sommige auto's zelfs 40%.

PS: DPF filter verwijderen wij zowel fysiek als softwarematig vanaf meer dan 30% vermogen winst !

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 03 dec, 2012 21:56

Ahhh... Dus daar komen al die stinkende, kwalmende bakken vandaan ;-)

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 03 dec, 2012 22:17

Oudere diesels allemaal maximaal opvoeren, zijn we er sneller van af :-P+
Was pas nog eens in Belgie geweest, je komt er om in de kwalm van rokende kaarsen, de Belgen zijn helemaal aan hun de dieselwagen verslaafd.
Komt waarschijnlijk op plaats twee na die stinkende frittenkotten waar ze al het hele jaar hetzelfde vet in de bak hebben zitten :lol:

Door wat milieuregels aan de laars te lappen is er idd veel meer mogelijk, daarom komt Hirsch daar ook niet mee, want dat zou een milieudelict zijn.

Dave_de_W
Geregistreerd lid

Bericht door Dave_de_W » ma 03 dec, 2012 22:46

200pk+ uit een fiat 1.9 jtd? Doe ff normaal. Kijk bij squadra tuning, meer kennis is er niet op jtd gebied, die komt echt niet aan de 200pk met alleen software.

kalsoi
Geregistreerd lid

Bericht door kalsoi » di 04 dec, 2012 17:27

Beste heren,

alfa romeo, fiat, opel, saab, allemaal hetzelfde 1.9 cdti blok
ondertussen naast men 9-5 heb ik nog een opel astra H wagon met het 1.9cdti 16v blok met standaard 150pk
de eerste stappen waren onderstel etc

:arrow: tuning eerste stap van 150pk en 320nm km stand 175dkm naar 225-230pk en 420nm, waarbij specifiek op mijn vraag het koppelbereik verlegt is ,dus geen 320nm meer op 1500rpm maar hoger , zodat ik mijn dual massa vliegwiel,koppeling, lagers van de versnellingsbak langer heel houdt.(wat ook het advies was van KCP)
:arrow: stap2
iets later maar uit preventief onderhoud de turbo gereviseerd en vergroot(als we dan toch bezig zijn) ook samen met de turbo meteen de downpipe vervangen naar een hele dikke zonder kattalysator(custom) , een op maat gemaakte alu intercooler omdat er bij de inspectie een scheur werdt opgemerkt in het kunststof van de standaar intercooler.
nieuwe software ,waarbij de injectors te kort schoten om verder te gaan. dus helaas maar naar 240pk en 430nm
+- 6000km later kwam naar voren dat hij ging roken door de slijtage van de injectors
:arrow: stap 3 debagden van de opel en de motortypering op de kofferklep :twisted:
injectors reviseren en 30% laten vergroot, exponentieel(zeg ik dit correct), bij statinair draaien, zelfde opbrengst,naar mate het toerental stijgt en de commonraildruk, is er meer opbrengst, dus bij vollast en druk 30% meer inspuiting, wat een hele leuke upgrade was
met als resultaat dat de limiet van de injectors naar een inspuitvermogen gingen waarbij een resultaat van opbrengst goed zijn voor een 310-330pk
(met in het achterhoofd houden dat het origineele motorblok daar ook tegelijkertijd op zijn einde loopt)
dus dan maar weer lekker gaan mappen, wat een hele ingewikkelde klus is met de inspuitgrafiek van de injectors die dus met een wisselende waarde van inspuiting verhoogt, (exponentieel) dus na heel wat mappen, ik helemaal tevreden!!!
het gevoel te hebben dat ik met een potente familiehok rondrijd :wow: en dit terwijl er aan de buitenzijde nix aan te merken is!! :mrgreen:
en nu zijn we net voorbij de 210dkm en gaat nog steeds als een tierelier!
met een vermogen van ongeveer een 300-310pk en richting de 480-500nm, en een motor die het lekker vindt om naar de 4500 toeren gejaagt te worden !!
op 1500rpm heb ik helaas niet meer zoveel koppel, maar ach, dat raak je toch niet kwijt op de weg(spinnende wielen).
en rijdt nu nog steeds rondt met het origineele koppeling en dual massa vliegwiel,waarbij enige slijtage te voelen is aan het dual massavliegwiiel, maar ach dat had die wagen al toen ik hem kocht op 171dkm!!!

wat ik nog heb gedaan buiten motortuning is
-bij 175dkm de radiator en thermostaat
nieuwe remmen achter en performance remblokken en remschijven vooraan
-178dkm bilstein B12 kit
whiteline PU rubbers in de draagarmen vooraan , en achterste draagarmrubber die zorgen voor meer camber
whitelin torsiestang achter
whiteline stabilisatorstangen vooraan
whiteline camber adjustment aan het achterwiellager
veerpootbrug voor
en alle stuurkogel,draagarmkogels
4* nieuwe febi bilstein wiellagers aangezien ik bij heavy cornering een licht gezang hoorde links voor.
-uit voorzorg maar bij 196dkm de distributieriem en waterpomp vervangen en inlaatcollector eraf om de wervelkleppen er uit te halen die defect waren, om vervolgens een inlaatcollecter te monteren met aangepaste flow en zonder wervelkleppen
-gasklephuis vervangen, en luchtmassameter
en alle motorsteunen

en om een impressie te geven,
mede te maken door mijn luiheid(geen zin om terug te schakelen)
als ik accelereer in 6de versnelling vanaf 130 , dan is het vermogen heel goed waarneembaar, dan vindt er een snellere versnelling plaats van 160 naaar 180 dan van 140-naar 160
dit door het toerental en vermogen, rond +-2900rpm(vermogen neem enorm toe) rijdt ik 160 en dan bij 180 een 3300-3400rpm
maar ook bij snelheden van 200 en 220 als je het gaspedaal dieper intrapt dan nog voel je een versnelling en brult hij met een duw in de rug richting de toerental begrenzer in 6de versnelling bij 4500rpm, en een snelheid van 255-260km/uur is bereikt (op de teller) en loopt een einde verder dan het einde van de teller.

him-250
Geregistreerd lid

Bericht door him-250 » wo 05 dec, 2012 1:28

en wat is er dan mogelijk met de 19ttid motoren met standaard 180pk ? (bi turbo dus?)

daar moet toch ook meer uit te halen zijn denk ik?

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » wo 05 dec, 2012 14:48

We hebben al wel de ervaring met een Bi-Turbo.
De variant van de 1.9Ctdi gaat gemakkelijk naar 220pk en waarschijnlijk nog een heel stuk verder, maar deze klant vond 220pk voldoende.

De verwachting is met geluk en wat ruimte in de injectoren dat 240-250pk realistisch is :O: (Dat ga je niet constant kunnen leveren, maar dat is dan weer op te lossen met een grotere intercooler :mrgreen: ).

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 05 dec, 2012 16:55

Kritisch vraagje... Hoe zijn die vermogens bepaald?

Zijn die vermogens op dezelfde manier bepaald als de pk's voor de 9-5 uit je onderschrift? Dat is toch die AUT met een 19T#6?

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » wo 05 dec, 2012 17:22

evo schreef:Kritisch vraagje... Hoe zijn die vermogens bepaald?

Zijn die vermogens op dezelfde manier bepaald als de pk's voor de 9-5 uit je onderschrift? Dat is toch die AUT met een 19T#6?
Speciaal voor jullie komende weken vermogensbank uitdraaien, zal zo (deze week) nog even kijken naar de uitdraaien voor die Diesel's! :)

De komende week hebben we nog een dag vermogensbank geplannend staan voor de Astra, 'n 9-5NG BioPower en nog wat leuk spul.

Plaats reactie